KNF spodziewa się wzrostu zainteresowania ofertami przy udziale platform crowdfundingowych

  • PAP
opublikowano: 11-04-2021, 08:50

Zmiany regulacji przewidujące m.in. zwiększenie maksymalnej wartości ofert do 5 mln euro, dla których nie będzie trzeba sporządzać prospektu, o ile będą prowadzone przy udziale platformy crowdfundingowej, mogą spowodować wzrost zainteresowania ofertami realizowanymi przy ich udziale - podaje KNF.

fot. Marek Wiśniewski, PULS BIZNESU

"Z chwilą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego, tj. 10 listopada 2021 r., platformy crowdfundingowe staną się podmiotami licencjonowanymi, a nadzór nad ich działalnością obejmie KNF. W perspektywie kolejnych 24 miesięcy, do 5 mln euro zwiększona zostanie maksymalna wartość ofert, dla których nie będzie konieczności sporządzania i publikacji prospektu, o ile oferty te będą prowadzone przy udziale platformy. Zmiany te mogą spowodować wzrost zainteresowania ofertami realizowanymi przy udziale platform" - napisano w raporcie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

W raporcie Komisji Nadzoru Finansowego o ofertach publicznych w Polsce napisano, że w ubiegłym roku odnotowano w Polsce rekordową liczbę ofert publicznych uruchomionych przy udziale platform crowdfundingowych.

"W ramach 50 nowych ofert publicznych zebrano 76,8 mln zł, co stanowi 125 procentowy wzrost w stosunku do 2019 r. 100 proc. ofert publicznych, przeprowadzonych przy udziale platform, stanowiły oferty akcji" - podano.

W raporcie czytamy, że crowdfunding inwestycyjny, którego dynamiczny rozwój obserwowano w 2019 r., w 2020 r. przybrał formę niezależnego sektora rynku kapitałowego w Polsce. Kluczowe platformy crowdfundingowe (Crowdconnect.pl, Crowdway, Beesfund) ustandaryzowały layouty na udostępnianych emitentom stronach, na których prowadzono oferty publiczne (tzw. stronach emisji).

"Wypracowano także akceptowalny wzorzec dokumentu informacyjnego, który jest podstawą prowadzenia oferty publicznej o wartości nie większej niż 1 mln euro" - dodano.

W raporcie czytamy, że pomimo pandemii Covid-19, która rozpoczęła się na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2020 r., w drugim kwartale odnotowano największą liczbę wpłat na akcje oraz największą liczbę aktywnych ofert publicznych na platformach. Co piąty emitent, który zdecydował się na prowadzenie w 2020 r. oferty w formule crowdfundingu, korzystał z usług platform po raz drugi, a aż 40 proc. z uruchomionych w 2020 r. ofert na platformach osiągnęło 100 proc. zakładanego celu emisji.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane