KNF upomniała GPW w sprawie zasad debiutów

KZ
opublikowano: 25-06-2009, 13:55

Nadzór prowadzi kontrolę na GPW. Pierwsze efekty to zmiany w regulacjach dotyczących debiutów spółek.

Urzędnicy Komisji Nadzoru Finansowego sprawdzają, czy zarząd GPW przy dopuszczaniu niepłynnych spółek do obrotu brał pod uwagę kryteria dotyczące zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. To pokłosie głośnej sprawy spółki AD Drągowski, której kurs seryjnie rósł po kilkadziesiąt procent dziennie przy wolumenie przekraczającym nawet 100 tys. sztuk, choć oficjalnie wszystkie akcje skupione były w rękach trzech głównych akcjonariuszy.

- Już w 2008 r. UKNF zwracał uwagę GPW na możliwe problemy z płynnością i ryzyko podatności kursu na manipulację. Sugerowano jako rynek notowań alternatywny system obrotu New Connect – czytamy w komunikacie komisji.

Tymczasem do niedawna regulamin GPW przewidywał, że do dopuszczenia na główny parkiet wystarczy, by w posiadaniu akcjonariuszy, z których każdy ma mniej, niż pakiet 5 proc., znajdowało się co najmniej 15 proc. akcji, objętych wnioskiem o dopuszczenie do obrotu, lub 100 tys. akcji o wartości równej co najmniej 1 mln EUR (liczonej według ceny sprzedaży lub emisyjnej).

Ta alternatywa powodowała, że przy niewielkiej liczbie akcji objętych wnioskiem wspomniane 15 proc. mogło się znajdować się w rękach jednego akcjonariusza, a i tak firma mogła wejść do obrotu. Tak stało się w przypadku nie tylko spółki AD Drągowski, ale również Marvipolu, Anti, Chemoserwisu-Dwory i ZM Herman. Do dziś obrót akcjami tych spółek jest symboliczny. Dlatego pod wpływem sugestii nadzorcy, władze giełdy zdecydowały, że oba wspomniane warunki (ten, dotyczący 15 proc. i wartości rynkowej pakietu, wprowadzanego do obrotu) będą teraz musiały być spełnione jednocześnie. W poprawionym regulaminie dodano, że akcje objęte wnioskiem o dopuszczenie „powinny znajdować się w posiadaniu takiej liczby akcjonariuszy, która stwarza podstawę dla kształtowania się płynnego obrotu giełdowego”.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KZ

Polecane