Kobiety mogą rozkręcić technobiznes

  • Marta Bellon
07-09-2015, 22:00

Panie wciąż stanowią niewielki odsetek w firmach technologicznych. Mogą na tym stracić i pracodawcy, i konsumenci.

Z badań Europejskiej Agendy Cyfrowej wynika, że gdyby w branży technologicznej kobiet było tyle samo ilu mężczyzn, PKB Unii Europejskiej zwiększyłby się rocznie o około 9 mld EUR. W firmach, które sprzyjają kobietom na stanowiskach kierowniczych, stopa zwrotu z kapitału własnego jest o 35 proc. wyższa, a ogólna stopa zwrotu dla akcjonariuszy o 34 proc. wyższa niż w innych porównywalnych organizacjach.

— Kobiety stanowią olbrzymi, niewykorzystany dotychczas potencjał, który może nadać rozwojowi branży technologicznej impetu i nowej jakości. Ich zaangażowanie i unikalna perspektywa tworzą szansę na nowy sposób rozwiązywania problemów współczesności. Na budowanie społeczeństwa, które z zaawansowanych technologii będzie umiało korzystać mądrze i odpowiedzialnie — uważa Bianka Siwińska, dyrektor zarządzająca Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, kierująca zespołem badawczym, który przygotował raport „Potencjał kobiet dla branży technologicznej”.

Różnorodnie, więc efektywnie

W Polsce kobiety stanowią 20- -25 proc. pracowników firm technologicznych o charakterze innowacyjnym. Ale na stanowiskach menedżerskich, czy szerzej — merytorycznych — wciąż jest ich niewiele, choć w ostatnich pięciu latach udział ten zwiększył się o 6 proc., w zarządach firm — o 11 proc. Najmniej kobiet pracuje w sektorze IT i ICT. Autorzy wspomnianego raportu — Fundacja Perspektywy i firma Siemens — są przekonani, że tylko zróżnicowane zespoły są w stanie tworzyć nowe rozwiązania, innowacyjne technologie i przyspieszać rozwój ekonomii, przemysłu, nauki i gospodarki.

— Opierając się na własnym doświadczeniu zawodowym, mogę stanowczo potwierdzić, że z punktu widzenia efektywności działania, kultury organizacji i rezultatów biznesowych różnorodność jest bardzo istotna. To dzięki różnym punktom widzenia, różnicom w podejściu, ocenie priorytetów i doświadczeniu uzyskujemy najlepsze i najbardziej kreatywne pomysły, wyniki działań i najsprawniejszą realizację projektów — mówi Dominika Bettman, prezeska ds. finansowych Siemensa.

Gdzie te kobiety?

Przedstawiciele firm, które wzięły udział w badaniu, będącym bazą do raportu, mają świadomość niedoboru kobietw swoich kadrach. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy wymieniają mniejszą liczbę kobiet ogółem na rynku pracy i problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracownic na stanowiska techniczne i specjalistyczne. To problem realny, bo kobiety nadal niechętnie wybierają taką drogę rozwoju, zarówno jeśli chodzi o edukację, jak i wykonywaną profesję. Respondenci pytani o to, dlaczego warto zatrudniać kobiety w branży technologicznej, odpowiadali, że pomagają lepiej zrozumieć potrzeby konsumentek, a zespół złożony z kobiet i mężczyzn — osób z różnymi doświadczeniami wynikającymi także z odmienności płciowych, zachowań społecznych itp., pracuje lepiej i bardziej efektywnie. Fundacja Perspektywy i Siemens zaprosiły do badania trzy grupy respondentów: 2 tys. tegorocznych maturzystek, 200 studentek uczelni technicznych i 15 firm technologicznych, działających w Polsce, w tym: Microsoft, Dell, Bosch, Intel, SAP, Siemens, Cisco, Sygnity, Gtech Poland czy ABC Data. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Kobiety mogą rozkręcić technobiznes