Komfortowe stacje i nowoczesne trasy kolejowe

  • Materiał partnera
opublikowano: 27-01-2019, 22:00

To na PKP Polskie Linie Kolejowe SA, spółkę zarządzającą kolejową infrastrukturą, przypada realizacja ponad 66 mld zł — bo taka jest wartość Krajowego Programu Kolejowego realizowanego do 2023 r.

Obecnie w 155 różnych lokalizacjach na terenie całej Polski realizowane są inwestycje w infrastrukturę kolejową. Ich wartość to około 32 mld zł. Usprawnią one nie tylko komunikację pasażerską, ale również przewozy towarowe. W roku 2019 spółka planuje zrealizować inwestycje za około 11 mld zł i będzie to naprawdę pracowity rok. Zaczął się mocnym akcentem, którym było podpisanie umowy na I etap budowy nowej linii Podłęże — Piekiełko, dzięki której poprawi się transport między Krakowem, Nowym Sączem i Zakopanem. Kontrakt na tę najdłuższą od kilku dekad trasę stał się symbolem odradzania kolei w Polsce. Celem Krajowego Programu Kolejowego (KPK) jest znacząca poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków do przewozutowarów. Łącznie w ramach KPK zmodernizowanych będzie 9 tys. km torów, a na 8,5 tys. zwiększy się prędkość pociągów.

Już od dwóch lat spółka kierowana przez Ireneusza Merchela przygotowuje
się do nowej perspektywy unijnej 2021-27. Wraz z jej rozpoczęciem gotowe do
realizacji mają być projekty warte ponad 40 mld zł.
Zobacz więcej

SĄ PLANY:

Już od dwóch lat spółka kierowana przez Ireneusza Merchela przygotowuje się do nowej perspektywy unijnej 2021-27. Wraz z jej rozpoczęciem gotowe do realizacji mają być projekty warte ponad 40 mld zł. Fot. Bartek Syta

W roku 2019 PLK planują modernizację prawie 1,4 tys. km torów i ponad 800 przejazdów kolejowych, co m.in. dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem zwiększy poziom bezpieczeństwa. Spółka planuje też unowocześnienie ponad tysiąca obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów i wiaduktów. Najważniejsze projekty KPK, które rozpoczną się w tym roku, dotyczą poprawy dostępu do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, przebudowy oraz budowy torów i mostów w Krakowie, modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Dzięki inwestycjom wrócą pociągi pasażerskie na odcinku Grabowno — Zduny, na trasie z Oleśnicy do Krotoszyna, a także w Zagłębiu Miedziowym.

Przewoźnicy towarów skorzystają dzięki modernizacji linii Chybie — Nędza — Turze czy Toszek — Stare Koźle. Inwestycje oznaczają też skrócenie czasu podróży i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Pasażerowie już korzystają z efektów wielkiego programu modernizacyjnego. W 2018 r. PLK odnowiła i unowocześniła 200 peronów w całym kraju. Stacje i przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.

1,4 tys. km Taka długość torów zostanie zmodernizowana przez PLK w 2019 r. Przebudowa i montaż nowych urządzeń zwiększy poziom bezpieczeństwa także na 800 przejazdach kolejowo- -drogowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu