Komisja Europejska walczy o interes polskich kierowców - prasa

opublikowano: 04-01-2007, 07:54

Sprowadziłeś auto z zagranicy? Mimo że jest sprawne i że w dowodzie rejestracyjnym poprzedniego właściciela ma wpisane ważne badania techniczne, musisz w Polsce zapłacić za badanie techniczne. Bez niego nie zarejestrujesz samochodu. Komisja Europejska uważa, że to bezprawie. Czy polski rząd zapłaci karę?, zastanawiają się "Super Nowości".

Sprowadziłeś auto z zagranicy? Mimo że jest sprawne i że w dowodzie rejestracyjnym poprzedniego właściciela ma wpisane ważne badania techniczne, musisz w Polsce zapłacić za badanie techniczne. Bez niego nie zarejestrujesz samochodu. Komisja Europejska uważa, że to bezprawie. Czy polski rząd zapłaci karę?, zastanawiają się "Super Nowości".

Komisja Europejska w lipcu 2005 r. wszczęła przeciwko Polsce procedurę dotyczącą wymogu badań technicznych pojazdów używanych, importowanych z krajów UE, przed ich pierwszą rejestracją w Polsce. KE uważa, że jest to bariera w handlu wewnątrzwspólnotowym.

- Strona polska wnosiła o zaprzestanie wszczętego postępowania - informuje Teresa Jakutowicz, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu. - Jednak Komisja Europejska podtrzymała zarzut. Cztery miesiące temu rząd RP wniósł o zaprzestanie kontynuowania przez Komisję Europejską postępowania Podniesiono szereg kwestii w zakresie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony zdrowia i życia ludzkiego, ochrony środowiska, zwalczania przestępczości samochodowej, oraz kluczowych wymogów rejestracyjnych, ubezpieczeniowych i fiskalnych.

W ocenie rządu koszty społeczne i administracyjne ewentualnej rezygnacji z rozważanego badania technicznego byłyby niewspółmierne do kosztu jaki obecnie jest ponoszony z tytułu opłat za to badanie. Badanie techniczne w obecnym kształcie nie jest czynnikiem hamującym import pojazdów używanych, a powoduje iż pojazdy dopuszczane do ruchu na terenie Polski spełniają wymagania bezpieczeństwa i ochrony środowiska oraz mogą być wprowadzone do krajowego systemu rejestracji pojazdów.

Polski rząd uważa więc, że badanie techniczne podpisane przez polskiego diagnostę jest bardziej wiarygodne, niż taki sam dokument wystawiony przez niemieckiego technika motoryzacji.

KE złożyła na Polskę skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Pierwszy wyrok zapadnie za około 2 lata i może nasz rząd zobowiązać do dostosowania przepisów do prawa wspólnotowego. Jeżeli Polska tego nie zrobi, sprawa ponownie trafi do ETS. W kolejnym wyroku Trybunał może nałożyć karę pieniężną, która zostanie zapłacona z budżetu, a nie z kieszeni upartych ministerialnych urzędników, którzy chcą nadal zdzierać z kierowców bezprawny haracz.

(PAP)

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane