Komisja zapala zielone światło

Kamil Zatoński
22-06-2006, 00:00

KPWiG zatwierdziła prospekty emisyjne Action, eCard i Famuru. Oferta ostatniej spółki może być warta nawet 300 mln zł.

Najszybciej z ofertą ruszy eCard, spółka zajmująca się autoryzacją transakcji płatniczych (90 proc. udziałów w rynku operacji w internecie). Z jej prospektem emisyjnym inwestorzy będą się mogli zapoznać już dziś. Oferta obejmie zarówno papiery nowej emisji (4 mln akcji), jak i część walorów należących do dotychczasowych akcjonariuszy (3 mln akcji).

Najwięksi z nich to notowany na giełdzie Capitał Partners (45,14 proc.) i fundusz Smart Capital (37 proc.). Nie wiadomo, ile środków spółka będzie chciała uzyskać z emisji. Mają zostać przeznaczone na zakup sieci bankomatów i przejęcie infrastruktury do produkcji kart płatniczych. Przychody spółki spadły w 2005 r. o 17,5 proc., do 5,9 mln zł, co było spowodowane głównie zawieszeniem działalności przez największego klienta, linie lotnicze Air Polonia. Z kolei dodatni wynik finansowy, wypracowany w ubiegłym roku, to pochodna umorzenia zobowiązań, wykupionych przez głównego akcjonariusza.

Nawet 300 mln zł może wynieść oferta Famuru, największego w Polsce producenta maszyn i urządzeń dla górnictwa.

Dużo dla drobnych

Harmonogram oferty powinien być znany w przyszłym tygodniu. Wreszcie na dużą liczbę akcji będą mogli liczyć inwestorzy indywidualni — według wstępnych zapowiedzi w transzy dla nich będzie nawet 20 proc. oferowanych walorów. Środki z emisji zostaną przeznaczone na kolejne przejęcia, także zagraniczne.

Do grupy Famuru w ostatnich dwóch latach dołączyły: Fazos, Pioma i Pioma Odlewnia. Także dzięki temu przychody w stosunku do 2004 r. wzrosły pięciokrotnie (do 649 mln zł), a zysk netto przekroczył 94 mln zł.

Zostać liderem

Równie silną pozycją w sektorze, choć dużo niższą rentownością, może się pochwalić trzeci z pretendentów — Action, hurtowy dystrybutor sprzętu IT. W pierwszym półroczu roku obrotowego (zakończonym w styczniu) przychody spółki wzrosły o 13,5 proc., do 0,83 mld zł, a zysk netto wyniósł 11,4 mln zł, wobec 1,6 mln zł straty rok wcześniej.

Warta kilkadziesiąt milionów emisja pomoże poszerzyć sieć sprzedaży, ofertę handlową, wzmocnić pozycję w przetargach publicznych. Spółka docelowo chce być liderem w tym sektorze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Komisja zapala zielone światło