Komplikacje przez upały

Zbigniew Kazimierczak
opublikowano: 14-09-2006, 00:00

To paradoks. Upalne lato nie poprawiło sytuacji na rynku mrożonek, ale ją skomplikowało. Po prostu zaczęło brakować towaru. Nawet Jago.

Tegoroczny lipiec był upalny, w sierpniu pogoda była w kratkę, ale generalnie lato można uznać za udane. To powinno dobrze wróżyć firmom związanym z produktami mrożonymi, głównie lodami. Ale nie do końca.

— Świetny lipiec tylko skomplikował sytuację. Po prostu zabrakło asortymentu, także u największych firm na rynku — mówi Zbigniew Mendel, prezes Jago, giełdowej firmy z Krzeszowic specjalizującej się w logistyce i dystrybucji mrożonek.

Złe szacunki

Dlaczego zabrakło lodów? Prezes spekuluje, żo to wina chłodnego kwietnia i maja. Producenci mogli ograniczyć wtedy produkcję, bojąc się, że przy nie najlepszej pogodzie zostaną z towarami w magazynach. W sytuacji, gdy popyt eksplodował w lipcu, nikt nie był w stanie go zaspokoić z bieżącej produkcji, a magazyny szybko opustoszały.

— Wprawdzie sprzedano dużo towaru, ale nie tak dużo, jak można było sprzedać — podsumowuje Zbigniew Mendel.

Ocenia, że przy takim układzie cały trzeci kwartał wypadnie dla Jago przeciętnie, ale na pewno będzie lepszy niż okres kwiecień-czerwiec, kiedy to spółka poniosła 267 tys. zł straty.

— Zakładamy, że w bieżącym kwartale będą zyski — twierdzi prezes.

Kolejne kłopoty

Zbigniew Mendel zwraca też uwagę na tendencje, które będą mieć wpływ na kolejne miesiące na rynku mrożonek.

— Wrzesień jest bardzo dobry, bo jest ciepło i cały czas dobrze sprzedają się lody. Ale bardziej istotne jest to, że niskie zbiory warzyw i ziemniaków są przyczyną kłopotów z zaopatrzeniem w mrożonki i frytki. Ceny już się podniosły — wyjaśnia Zbigniew Mendel.

Dla Jago to dobrze — bo przy wyższych cenach lepiej zarobi, ale także źle — bo może nie być czym handlować. W tej sytuacji prezes uważa, że spółka powinna zrealizować prognozy finansowe na ten rok, obniżone w czerwcu do 3,4 mln zł na poziomie zysku netto.

— Nie ma bodźców ani na plus, ani na minus — uważa prezes.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Zbigniew Kazimierczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy