Komunikacja PPK w firmach – jak wdrażać program

Krzysztof Głombik, dyrektor ds. komunikacji inwestycyjnej Skarbiec TFI
opublikowano: 09-12-2019, 22:00

Właściwa komunikacja to jeden z najistotniejszych elementów wdrażania PPK.

To właśnie odpowiednie przekazanie informacji o nowym programie oszczędnościowym sprawi, że pracownicy mu zaufają. Liczy się czas, wsparcie w całym procesie od instytucji finansowej, prezentacja korzyści wynikających z oszczędzania w PPK.

Nie warto zwlekać z rozpoczęciem prac do wdrożenia PPK. Większość dużych firm odkładała decyzję na ostatnią chwilę, a potem działała w pośpiechu. Mimo że oficjalnie proces wyboru operatora PPK dla przedsiębiorców zatrudniających mniej niż 250 osób ma się rozpocząć 1 stycznia 2020 r., to naszym zdaniem im wcześniej rozpocznie się analizę ofert instytucji finansowych, ich kompleksową ocenę — tym lepiej dla całego procesu i samych pracowników. Istotne jest przecież to, żeby dokonać jak najlepszego wyboru — gra idzie o naprawdę niemałe pieniądze w długoterminowej perspektywie oszczędzania. Ustawa wskazuje na cztery kryteria wyboru instytucji finansowej.

Pierwsze z nich to efektywność zarządzania, drugie — doświadczenie instytucji na rynku finansowym, trzecie — koszty zarządzania i czwarte — działania na rzecz dobra pracowników. Niewątpliwie te kryteria spełniają wszystkie podmioty, które znalazły się na liście Polskiego Funduszu Rozwoju i mają uprawnienie do zarządzania PPK. Najważniejsze więc, żeby pracodawca określił piąte kryterium — oczekiwania wobec instytucji finansowej. My jako Skarbiec, podobnie jak w pierwszym etapie, chcemy przede wszystkim zaoferować wysoką jakość obsługi podmiotu zatrudniającego, czyli tych

osób, które są odpowiedzialne za PPK w danym podmiocie oraz organizować spotkania informacyjne z pracownikami. To ma ogromne znaczenie, bo trzeba edukować pracowników na temat tego długoterminowego programu oszczędzania. Już na wstępie pracownicy muszą wiedzieć, co będzie się działo z ich wynagrodzeniem — że po przystąpieniu do PPK będzie ono niższe. Bez odpowiedniejkomunikacji pracodawcy narażą się na wiele problemów i napięć. Ważne jest, aby osoby, które przedstawiają PPK pracownikom, miały wiedzę na temat rynku kapitałowego, by umiały w prostych słowach przekazać, na czym polega system oszczędzania i inwestowania. Bardzo ważne jest odpowiednie przekazanie korzyści wynikających z długoterminowego oszczędzania.

Tu najbardziej pomocne są wyliczenia. Wyobraźmy sobie pracownika, który zarabia 4,4 tys. zł brutto i oszczędza na swoją emeryturę przez 30 lat. Jeśli stopa zwrotu z jego inwestycji wyniesie 4 proc. rocznie, to uda mu się odłożyć w PPK 100 tys. zł, jeśli stopa wyniesie 6 proc., odłoży już 150 tys. zł. 2 punkty procentowe różnicy w stopie zwrotu to w horyzoncie 30 lat o połowę wyższy kapitał.

Istotną kwestią jest też możliwość wycofania środków zaoszczędzonych w PPK. Oczywiście celem jest przekonanie Polaków do długoterminowego oszczędzania, natomiast możliwość zwrotu środków jest argumentem budującym zaufanie do tego programu. Oprócz ulotek, broszur, dyżurów eksperckich organizowanych przez instytucje finansowe, bardzo ważne jest wsparcie pracodawcy na poziomie technologicznym. Skarbiec dostarcza swoim klientom nowoczesny i intuicyjny system transakcyjno-informacyjny, do którego mają dostęp pracownicy danej firmy. W systemie tym można nie tylko sprawdzić stan swoich zgromadzonych środków, lecz również zmienić swój subfundusz zdefiniowanej dany na inny lub po prostu zamienić dane adresowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Głombik, dyrektor ds. komunikacji inwestycyjnej Skarbiec TFI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu