3 rzeczy, o których nie możesz zapomnieć wdrażając nowego pracownika

Jednym z kluczowych elementów, które zadecydują o tym czy nowo zatrudniony pracownik zostanie z nami na dłużej jest okres wdrożenia. On boarding to nie tylko poznanie zakresu pracy na danym stanowisku, ale o wiele więcej. To także kompleksowe budowanie doświadczenia w kontakcie z firmą, jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem pracy. Czas, w którym możemy poznać organizację z różnych perspektyw – zrozumieć strategiczne kierunki działania, poznać cele, klientów i partnerów. Ważne jest również wdrożenie w kulturę organizacyjną, przybliżenie nieformalnych zwyczajów, klimatu, wartości.

Jak pokazują badania 69 proc. pracowników będzie chciało pozostać w firmie co najmniej 3 kolejne lata, jeśli doświadczyli dobrego on boardingu (Society For Human Resources Management)

O czym więc pamiętać wdrażając nowego pracownika?

On boarding zaczyna się jeszcze zanim pracownik rozpocznie pierwszy dzień pracy. Budowanie pozytywnego doświadczenia pracownika zaczyna się od samego procesu rekrutacji, a działania preonbordingowe, czyli te podejmowane jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem pracy, są niezwykle istotne. Wpływają one na budowanie u naszego przyszłego pracownika zaangażowania i nastawienia do firmy. Budują też markę pracodawcy na rynku pracy. Jest wiele dobrych praktyk, z których można skorzystać takich jak np. powitalny mail/telefon od przyszłego szefa, czy przekazanie materiałów wprowadzających w kulturę organizacyjną i planu wdrożenia. Pamiętajmy o tym, aby udzielić przyszłemu pracownikowi wskazówek o obowiązującym w firmie dress code, tak aby zaoszczędzić stresu związanego z ewentualnym niedopasowaniem do obowiązującego kanonu. Podzielmy się wskazówkami dotyczącymi dojazdu czy też możliwości zaparkowania samochodu.

Dołącz do niemal 150 ekspertów i praktyków HR, weź udział w HR Summit 2022, 19-20 września, Warszawa >>

Zadbajmy również o właściwy, pierwszy kontakt ze współpracownikami z innych działów oraz zaopiekowanie kwestii technicznych. Przykładem może być upewnienie się, czy recepcja była poinformowana o rozpoczęciu pracy przez nową osobę, aby uniknąć niekomfortowej sytuacji związanej z wyjaśnianiem kim się jest. Bardzo dobrze sprawdza się rola Buddy’iego np. kolegi z zespołu z większym stażem pracy, który zaopiekuje się nową osobą podczas procesu wdrażania do pracy i wprowadzi ją również w nieformalną strefę struktury organizacyjnej. Pracownik, aby czuł się bezpiecznie, musi mieć jasno określony plan wdrożenia, który będzie uwzględniał zadania, terminy realizacji, oczekiwania i informacje kto może pomóc na danym etapie realizacji.

Agata Boroń, dyrektor ds. personalnych i komunikacji wewnętrznej DHL Parcel Poland
Agata Boroń, dyrektor ds. personalnych i komunikacji wewnętrznej DHL Parcel Poland

Bieżący, budujący feedback to najlepsze, co możemy dać nowemu pracownikowi. Dzielmy się nim i sami o niego pytajmy. Świeże spojrzenie nowej osoby dołączającej do firmy jest niezwykle istotne i wartościowe. Dzięki temu będziemy wiedzieli co jest wartościowe w procesie wdrożenia w funkcjonujących procesach i rozwiązaniach, a czego być może brakuje albo co można by poprawić.

Inwestycja w onboarding naprawdę się opłaca. W firmach w których jest przykładana do tego etapu duża waga, zaangażowanie pracowników jest wyższe co przekłada się na osiąganie lepszych rezultatów pracy oraz niższą rotację.

Agata Boroń, dyrektor ds. personalnych i komunikacji wewnętrznej DHL Parcel Poland

źródło: freepik.com/ katemangostar
źródło: freepik.com/ katemangostar

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.