Czym jest świat VUCA, czyli jak zostać kobietą biznesu na miarę XXI wieku?

Własny biznes to marzenie zarówno mężczyzn, jak i kobiet, ale w środowisku to jednak pojęcie “businessman” pobrzmiewa częściej niż “businesswoman”. Dlaczego? Przyczyn jest co najmniej kilka – od kontekstu historycznego, poprzez trudności w pięciu się po szczeblach kariery pt. “szklany sufit”, a na zwątpieniu we własne siły skończywszy. Szczególnie ten ostatni aspekt jest wyjątkowo krzywdzący z perspektywy kobiet.

To właśnie ze względu na setki stereotypów, które towarzyszą im przez całe życie, zostanie kobietą sukcesu (niestety), nadal jest pewnym wyzwaniem. Czy będzie tak również w 2023 roku? Na szczęście nie… zwłaszcza że do gry ze zdwojoną siłą wraca termin VUCA.

Aby zostać kobietą sukcesu w biznesie, nie wystarczy dobry pomysł. Rok 2023 serwuje nam kolejne niewiadome, na które gotowym przepisem jest tzw. rzeczywistość VUCA. Już teraz zapisz się na Akademię Kobiet Menedżerek Przyszłości II i naucz się szybkiego podejmowania decyzji biznesowych.
Aby zostać kobietą sukcesu w biznesie, nie wystarczy dobry pomysł. Rok 2023 serwuje nam kolejne niewiadome, na które gotowym przepisem jest tzw. rzeczywistość VUCA. Już teraz zapisz się na Akademię Kobiet Menedżerek Przyszłości II i naucz się szybkiego podejmowania decyzji biznesowych.

Czy każda przedsiębiorczyni może zostać kobietą sukcesu?

Najkrótsza odpowiedź na to pytanie brzmi – tak, absolutnie każda, ponieważ sukces definiujemy różnie. Dla jednych będzie to faktycznie świetnie prosperujący własny biznes. Dla innych z kolei sukces w obszarze rozwoju osobistego – nauce języków, pięcie się po szczeblach kariery korporacyjnej, założeniu rodziny, szczęśliwym związku etc. Co więcej, zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn szczególnie teraz ogromnym sukcesem jest sam work-life balance.

Postawić na własną działalność chce jednak zdecydowana większość kobiet. Według raportu “Bizneswoman Roku: Polki chcą być przedsiębiorcze” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką z 2021 roku aż 68 proc. respondentek, które w momencie badania nie prowadziły firmy, deklarowało, że chce postawić na własny biznes.

Mało tego – Polki chcą osiągnąć sukces biznesowy nie tylko w najbliższym otoczeniu. Jak wynika z badania, ponad 1/4 respondentek chciałaby rozwijać swoje działalności w skali globalnej, a połowa – lokalnie. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, ile z nich osiągnie komercyjny sukces, jednak szanse są ogromne. Pokazuje to m.in. amerykański rynek start-upów.

W młode firmy zakładane przez kobiety inwestuje się mniej – taki wniosek płynie z analizy Boston Consulting Group (BCG). Badacze już w 2018 roku zauważyli, że rundy finansowania zamykane z udziałem kobiet opiewały na niższe kwoty niż w przypadku mężczyzn. To właśnie paniom przypadło średnio 935 tys. dolarów, co jest o ponad połowę niższą kwotą od spółek debiutujących biznesmenów (do nich trafiało aż 2,1 mln dolarów).

Według analityków z BCG własny biznes kobiet ma większe szanse na utrzymanie się na rynku i zwrot inwestycji. Pod warunkiem ciągłej nauki w wejściu w tzw. świat zmienności kobiety są w stanie lepiej odpowiedzieć na wyzwania 2023 roku.
Według analityków z BCG własny biznes kobiet ma większe szanse na utrzymanie się na rynku i zwrot inwestycji. Pod warunkiem ciągłej nauki w wejściu w tzw. świat zmienności kobiety są w stanie lepiej odpowiedzieć na wyzwania 2023 roku.

Niemniej jednak okazuje się, że kobiety są co do zasady lepsze w znajdowaniu innowacyjnych rozwiązań biznesowych. Choć przedsiębiorczynie dostawały mniejsze wsparcie to tylko w ciągu 5 lat od pierwszej tury, ich firmy generowały o 10 proc. większe obroty. Niestety złożoność, zmienność i ciągłe niepewności, które serwuje nam rok 2023 to wyzwania, które przez głęboko zakorzenione stereotypy, dotykają głównie kobiet. Odpowiedzią jest z kolei odnalezienie się w tzw. świecie VUCA.

Czym jest świat VUCA i jak wpływa na kobiety w biznesie?

Po raz pierwszy termin VUCA pojawił się już w 1987 roku i dotyczył teorii przywództwa jednych z najbardziej znanych teoretyków zarządzania – Warrena Bennisa i Burta Nanusa. Jak to z podobnymi koncepcjami bywa, pierwotnie system VUCA był wykorzystywany przez… amerykańską armię, ale obecnie określenie funkcjonuje głównie w kontekście zarządzania biznesem.

Rzeczywistość VUCA (bo teoria odnosi się właśnie do otaczających nas realiów) opiera się na interpretacji 4 obszarów:

  • V, czyli zmienności (ang. volatility) – chcąc opisywać specyfikę rzeczywistości, VUCA odnosi się do m.in. natury i dynamiki zmian oraz jej przyczyn. Dzięki temu z kolei kobiety prowadzące własny biznes są w stanie skutecznie przewidywać nagłe zmiany rynkowe, czy kadrowe.
  • U, czyli niepewności (ang. uncertainty) – nie zawsze jednak zmienność można przewidzieć, ale i na taką ewentualność VUCA serwuje pewien mind-set. Chodzi o podkreślenie, że w biznesie prawdopodobieństwo niepewności jest ogromne i wyłącznie z taką świadomością można w pełni zrozumieć źródło problemów i opracować potencjalne rozwiązania.
  • C, czyli złożoności (ang. complexity) – VUCA wymaga od przedsiębiorczyń ciągłego pobudzania kreatywności w celu rozwiązywania złożonych problemów. Niekiedy związki przyczynowo-skutkowe nie są tak oczywiste i wyłącznie po zrozumieniu wielu poziomów danego wyzwania jesteśmy w stanie radzić sobie z szybkimi zmianami.
  • A, czyli niejednoznaczności (ang. ambiguity) – z jednej strony mamy do czynienia ze złożonością problemów biznesowych w 2023 roku, a z drugiej – niejednoznaczności oraz sprzecznych sygnałów (np. w ramach zespołu). Szczególnie kobiety prowadzące własny biznes muszą wiedzieć, jak interpretować zachowania pracowników, ich niepewność, a także wiedzieć, jaką rolę odgrywa dobra komunikacja.
Niejednoznaczność warunków rynkowych oraz zdefiniowanie niuansów świata, zrozumienie i radzenie sobie z problemami XXI wieku to umiejętności, które są wręcz niezbędne w prowadzeniu biznesu w tzw. erze postcovidowej. Już teraz zapisz się na Akademię Kobiet Menedżerek Przyszłości II i znajdź motywację do realnego działania mimo trudności.
Niejednoznaczność warunków rynkowych oraz zdefiniowanie niuansów świata, zrozumienie i radzenie sobie z problemami XXI wieku to umiejętności, które są wręcz niezbędne w prowadzeniu biznesu w tzw. erze postcovidowej. Już teraz zapisz się na Akademię Kobiet Menedżerek Przyszłości II i znajdź motywację do realnego działania mimo trudności.

Dlaczego system VUCA jest tak istotny w biznesie? Przyczyn jest kilka, ale skupmy się na podstawowych rolach, tj.:

  • Pozwala na sprawne zarządzanie wiedzą i wyciąganie wniosków – jest to jeden z fundamentów gospodarki opartej na wiedzy oraz tzw. przedsiębiorstw elastycznych. Dzięki temu biznes jest przygotowany do natychmiastowej reakcji na zmiany.
  • Umożliwia sprawne planowanie i wzmacnia gotowość zespołu do zmian – w tym aspekcie VUCA również wzmacnia organizację, ale nie tylko w aspekcie przewidywania, ale również planowania i wdrażania rozwiązań.
  • Usprawnia zarządzanie procesami i zasobami (m.in. ludzkimi) – VUCA serwuje przedsiębiorczyniom gotowe narzędzia do sprawnego zarządzania zarówno procesami zewnętrznymi (np. kontakt z kontrahentami, dostawcami etc.), jak i wewnętrznymi (np. proces rozwoju umiejętności pracowników, przebieg rekrutacji etc.).
  • Wspiera systemy reagowania przedsiębiorstwa – rzeczywistość VUCA to również realia wymagające elastycznego podejścia do zmieniających się warunków, które niejako wymuszają na przedsiębiorczyniach opracowania takich systemów, które byłyby szybkie, ale i realne do wdrożenia. M.in. w sektorze finansowym (choć nie tylko) znaczącym game-changerem jest użycie sztucznej inteligencji.
  • Kreuje dobre praktyki i modele potencjalnego odzyskiwania zasobów – w tym aspekcie VUCA przekłada się na rozwój wewnętrznej kultury organizacyjnej, ale nie tylko w sensie miękkim. Takie podejście daje kobietom twarde narzędzia do m.in. odzyskiwania zasobów w sytuacjach kryzysowych, kiedy to organizacja odnotowała już pewne straty.
  • Przygotowuje firmę do reagowania na kryzysy w ramach organizacji – wszelkiego rodzaju awarie – zarówno te na tle relacji między pracownikami, jak i relacji ze środowiskiem zewnętrznym to wyzwania, które są nad wyraz obecne na rynku zwłaszcza po doświadczeniach zerwanych łańcuchów dostaw. Dzięki VUCA przedsiębiorczynie mogą lepiej radzić sobie ze stresem, zarządzaniem czasem, wizerunkiem oraz szeroko pojętymi relacjami.
Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Własny biznes może być Twoją drogą do sukcesu… dzięki VUCA!

Założenie biznesu to wyłącznie pierwszy krok dla milionów kobiet, które chcą osiągnąć sukces rynkowy. Dzięki VUCA kolejne etapy, czyli realne działanie, rozwój wewnętrzny i ekspansja będą o wiele prostsze. Jak jednak sprawdzać postępy w tym systemie? Pewne rozwiązanie zaproponowali już w 2014 roku propozycję Nathan Bennet i G. James Lemoine. Analitycy na łamach “Harvard Business Review” stwierdzili, że progres naszych działań sprawnie dookreśli matryca (ang. matrix), operująca na dwóch osiach:

  • jak dużo wiemy o danej sytuacji?
  • jak dobrze jesteśmy w stanie przewidzieć efekty naszych działań?

Do każdego elementu akronimu VUCA Bennet i Lemoine przyporządkowali 3 autorskie kategorie:

  1. Cechy (ang. characteristics) – wyjaśnienie składowych VUCA w ogólnym kontekście prowadzenia firmy.
  2. Przykład (ang. example) – przytoczenie konkretnego przykładu z życia biznesowego, gdzie użycie VUCA będzie optymalnym rozwiązaniem w celu rozwiązania danego problemu.
  3. Podejście (ang. approach) – konkretne rozwiązanie przytoczonego problemu w modelu VUCA.
Model VUCA według Nathana Benneta i G. Jamesa Lemoine'a z 2014 roku. Naucz się wykorzystania innowacyjnych rozwiązań biznesowych na Akademii Kobiet Menedżerek Przyszłości II już 24 stycznia 2023 roku.
Model VUCA według Nathana Benneta i G. Jamesa Lemoine'a z 2014 roku. Naucz się wykorzystania innowacyjnych rozwiązań biznesowych na Akademii Kobiet Menedżerek Przyszłości II już 24 stycznia 2023 roku.
fot. Harvard Business Review

Zostanie kobietą sukcesu właśnie w biznesie, nie jest prostym celem. Ba, miliony kobiet na całym świecie codziennie zmagają się z wyzwaniami, które dla mężczyzn nie stanowią nawet najmniejszego problemu. Wzajemne wsparcie, solidarność i edukacja powinny być filarami aktywizacji przedsiębiorczyń, a odpowiedzialnie społecznie organizacje realizują te wartości każdego dnia już od dziesięcioleci.

Już teraz dołącz do społeczności, która wspiera kobiety w biznesie. Weź udział w Akademii Kobiet Menedżerek Przyszłości II 24 stycznia 2023 roku, poznaj inne przedsiębiorczynie i razem twórzcie biznesy, które będą miały realny wpływ na świat.

Autor: Bartłomiej Wojnowski, Redaktor, Bankier.pl

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.