Jak zmieniła się komunikacja wewnętrzna w dobie pandemii

Lockdown, dystans społeczny, izolacja, wymusiły na firmach zmiany w sposobie komunikacji. Wiele z nowych form zostanie z nami na zawsze, bo kryzys odsłonił nowe możliwości.

Przyczyny zmian

Pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie możliwe aspekty naszego życia. Z wielu zmian, które zaszły na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy, szczególnie ważne są te językowe oraz technologiczne – nie tylko musieliśmy stworzyć język, którym opiszemy „nową normalność”, ale również wypracować nowe metody komunikacji dostosowane do zaistniałych warunków.

Problem zauważono w obrębie komunikacji wewnętrznej w firmach. Pandemia wywołała globalny, wielowarstwowy kryzys światowej gospodarki. Zatrzymanie produkcji, zamknięty sektor usługowy, gorsze wyniki finansowe, to jedna strona medalu – drugą były redukcje zatrudnienia, wystawienie pracowników na długotrwałe działanie stresu oraz konieczność pracy zdalnej.

Firmy musiały zachować ciągłą i jasną komunikację wewnętrzną w trudnych czasach. Nie ułatwiały tego szum informacyjny i liczne fake newsy, które siały dezinformację i doprowadziły do poważnego spadku wzajemnego zaufania. Działy komunikacji, w obliczu kryzysu, musiały opracować nowe schematy działania.

Monika Kuczyńska, Dyrektor Personalna, NSG Group w Polsce
Monika Kuczyńska, Dyrektor Personalna, NSG Group w Polsce

Komunikacja on-line tak, ale nie dla wszystkich

Najwidoczniejsza była zmiana sposobów komunikacji – bezpośrednie spotkania były mocno utrudnione, więc przedsiębiorstwa musiały praktycznie z dnia na dzień zapewnić nowe kanały do komunikowania się. Służbowe telefony stały się jeszcze wyraźniejszym elementem życia w pracy, ale prawdziwy prym wiodły wideokonferencje i spotkania on-line. Tam, gdzie było to możliwe, firmy inwestowały w multimedialne platformy do wewnętrznej komunikacji. Najczęściej wybierane były Microsoft Teams i Zoom, ale zdarzało się też, że przedsiębiorstwa opracowywały bądź rozwijały własne aplikacje.

W Polsce, wg GUS, w firmach zatrudniających ponad 10 osób, pracuje ponad 9,6 mln pracowników, z tego 3,6 mln to przetwórstwo przemysłowe i handel. Do tego kolejne kilka milionów w branży medycznej, energetycznej czy spożywczej itd. To są miliony ludzi, których praca ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie, a jednocześnie nie może być wykonywana zdalnie. Przysłowiowa ciepła woda w kranie, świeży chleb oraz setki innych dóbr i usług to efekt pracy ludzi, którzy w czasie wykonywania swoich obowiązków służbowych nie mają dostępu do poczty elektronicznej, intranetu i komunikatorów internetowych.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Komunikacja kierowana do osób, których obecność w pracy jest konieczna, wymaga empatii, rzetelności i dostosowanej do ich potrzeb formy. Pomagają w tym nowe narzędzia, np. aplikacje mobilne. Szybkość przekazu do ostatecznego odbiorcy jest kluczowa, aby uniknąć fake newsów i szumu informacyjnego.

Pandemia dobitnie uświadomiła nam, że dobór odpowiednich kanałów komunikacji, sposób przedstawienia informacji, jej język oraz styl mają wielki wpływ na codzienne działanie. Duże znaczenie miała także większa częstotliwość przekazywania komunikatów, co pomagało pracownikom lepiej odnaleźć się w tej sytuacji. – mówi Monika Kuczyńska, Dyrektor Personalna w NSG Group w Polsce.

Weź udział w VIII Kongresie HR Summit, już 21 i 22 września w formule online >>

Siła empatii

Pandemia jest zjawiskiem bez precedensu w naszym życiu. Spowodowała u większości ludzi lęk. Obawa o przyszłość, o miejsca pracy, zdrowie swoje i najbliższych, zaczęły nam towarzyszyć codziennie. Osoby zarządzające w firmach odczuwały ten stres podwójnie, czując wielką odpowiedzialność za swoich pracowników. Stan VUCA, czyli kompletnej nieprzewidywalności, niejasności wymagał cierpliwości i kreowania wielu możliwych scenariuszy. Jednocześnie pracownicy oczekiwali informacji, co ta sytuacja oznacza dla nich.

Empatyczne wyjaśnienie decyzji oraz klarowny styl wypowiedzi stały się niezwykle istotne w czasie pandemii. Prezesi kierujący personalne przesłanie do pracowników, bezpłatna infolinia kryzysowa oraz programy wspierające zdrowie, pozwalały wzmacniać poczucie bezpieczeństwa u pracowników w trudnych okresach – podsumowuje Monika Kuczyńska.

Pandemia pokazała, że właściwa komunikacja z pracownikami pomaga wzmacniać funkcjonowanie firmy w trudnych czasach. Osobisty, empatyczny przekaz zamiast korporacyjnego języka skrótów sprawdza się lepiej zawsze, ale w czasach kryzysu, na pewno.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.