Onboarding jako jeden z kluczowych procesów w organizacji

Pracodawcy coraz większą wagę zaczynają przykładać do pierwszego wrażenia jakie wywołają u nowo zatrudnionego pracownika. Zadaniem działów HR jest sprawienie by nowy członek zespołu czuł się dobrze w organizacji. Największe znaczenie dla osoby zaczynającej swoją przygodę z nowym pracodawcą ma szkolenie wstępne, tzw. on-boarding.

Pierwsze dni w nowym miejscu pracy mogą powodować stres. By był on niższy można rozpocząć wdrażanie kandydata w kulturę organizacyjną jeszcze przed pojawieniem się w firmie. W tym celu należy skontaktować się ze zrekrutowaną osobą e-mailowo lub telefonicznie i poinformować, że zespół już jej oczekuje, załączyć zdjęcie pracowników lub krótkie wideo powitalne. Ważne jest aby nowy pracownik kilka dni przed rozpoczęciem wdrożenia otrzymał szczegółowe informacje o jego godzinie, dacie i miejscu oraz o tym kto to wdrożenie będzie prowadził.

Artur Dzięgielewski
Artur Dzięgielewski
HR Manager SmartLunch sp. z o.o.

Przygotowanie planu on-boardingu, stanowiska pracy, materiałów szkoleniowych oraz niezbędnej dokumentacji kadrowej to również istotne elementy wdrożenia nowego członka zespołu. Popularną praktyką jest również wyznaczenie buddy’ego, czyli pracownika, który będzie opiekował się nową osobą i pomagał jej zaaklimatyzować się w miejscu pracy. Buddy to członek zespołu, którego zadaniem jest nie tylko wspieranie we wdrożeniu, ale przede wszystkim przekazywanie bieżącego feedbacku nowemu pracownikowi o jego postępach w pracy oraz bycie swego rodzaju kołem ratunkowym dla niego nie tylko w pierwszych dniach wdrożenia, ale i w pierwszych dniach wykonywania zadań na stanowisku.

Każda organizacja może zaprojektować własne unikalne wdrożenie. Planując moduły on-boardingu trzeba pamiętać aby nie zabrakło wśród nich informacji o firmie (historia, wizja, wartości), kulturze organizacyjnej, korzyściach dla pracownika (benefity, szkolenia, ścieżka rozwoju), zasadach komunikacji oraz pracy, procedurach i regulaminach, zakresie obowiązków na stanowisku, spotkaniach z pracownikami, czy przedstawicielami działów. Ciekawym rozwiązaniem, które warto zastosować podczas wdrożenia nowych pracowników, są szkolenia stanowiskowe we wszystkich działach firmy. Szkolenia te prowadzone przez kierownika działu lub wyznaczonego przez niego pracownika, pozwalają na dokładne zapoznanie się ze specyfiką funkcjonowania każdego zespołu, jak i organizacji globalnie, co w przyszłości zdecydowanie ułatwia współpracę. Ważne też by w ramach szkolenia wstępnego przeprowadzone zostało szczegółowe wdrożenie stanowiskowe w dziale docelowym pod okiem kierownika lub dedykowanego pracownika-opiekuna nowo zatrudnionych osób – wspomnianego już wyżej buddy’ego. Nie można również zapomnieć o szkoleniach obowiązkowych z zakresu BHP, RODO, czy bezpiecznego korzystania z powierzonego sprzętu oraz oprogramowania.

Szkolenie wstępne będzie bardziej atrakcyjne jeżeli zostaną dodane do niego elementy grywalizacji, nagrania wideo z życia organizacji, czy pokaz zdjęć firmowych.

Istotnym elementem on-boardingu jest zawsze oprowadzenie nowych pracowników po firmie w celu pokazania gdzie znajdują się poszczególne działy, kuchnia, pokoje socjalne oraz inne istotne pomieszczenia. W dobie coraz częstszego wykonywania zadań służbowych we własnych mieszkaniach, trzeba zadać sobie pytanie, czy on-boarding w formie zdalnej różni się od tego prowadzonego stacjonarnie? Odpowiem, że w zasadzie nie. Sfera merytoryczna szkolenia wstępnego powinna zostać taka sama, podobnie jeśli chodzi o kwestie organizacyjne. To co ulega zmianie to zastosowane narzędzia wykorzystywane do zdalnego wdrożenia pracowników. Podczas on-boardingu niestacjonarnego zdecydowanie częściej stosowane są e-learningi, prezentacje prowadzone online za pośrednictwem dedykowanych do takich działań platform, telekonferencje i wideokonferencje oraz kontakt za pośrednictwem komunikatorów firmowych, czy mediów społecznościowych.

Wszystko, co musisz wiedzieć o zarządzaniu działem HR, innowacyjnej rekrutacji, skutecznym wdrażaniu, budowaniu zaangażowania wśród pracowników - sprawdź >>

On-boarding nowych pracowników to proces, który powinien cały czas ewaluować. Ważne jest jednak by każda nowo zatrudniona osoba została właściwie przygotowana do pracy. W związku z powyższym wskazane jest przeprowadzanie ankiety w celu sprawdzenia poziomu satysfakcji nowych pracowników, nie tylko z samego szkolenia wstępnego, ale również z pierwszych dni pracy w zespole, czy w organizacji. Zebrane w ankiecie opinie będą doskonałym źródłem informacji o tym, co należy ulepszyć w szkoleniu lub być może z niego usunąć, przeprowadzić w innej formie i co dodać, by było ono jeszcze bardziej atrakcyjne i merytoryczne. Badanie dostarczy też wiedzy o mocnych i słabych punktach w organizacji, dzięki temu te pierwsze będzie można wzmacniać, a w przypadku drugich - podjąć działania naprawcze.

Autor: Artur Dzięgielewski, HR Manager SmartLunch sp. z o.o.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.