Dane w firmie to majątek, po który wystarczy sięgnąć

Dane to aktywa, których wartość biznesowa z dnia na dzień rośnie. Mogą z powodzeniem stanowić siłę napędową sukcesu organizacji, wystarczy odpowiednio nimi zarządzać i je monetyzować.

Podmiotów, które rozumieją, że w erze cyfrowej dane stają się zasobem krytycznym, jest coraz więcej. Bez ich analizy firma traci siłę napędową i konkurencyjność. Dlatego wiele firm organizuje swój model biznesowy wokół danych i ich monetyzacji. Sprzymierzeńcem w osiąganiu tych celów jest cyfrowa transformacja i powstające narzędzia do zarządzania danymi oraz ich jakością. Żeby przetwarzanie danych było efektywne, konieczna jest wiedza i odpowiednie podejście. Bez nich dane okazują się bezwartościowe.

Wielkość zasobów informacyjnych jeszcze nigdy nie była tak duża, jak obecnie. Wartość danych również nie była nigdy tak duża jak obecnie. Na przykład obliczono, że wartość danych zgromadzonych przez firmę „Autostrady Angielskie” wynosi 60 mld funtów!

Ireneusz Suszek
Wiceprezes, AZ Frame

Źle zarządzane dane tracą na jakości

Dane złej jakości charakteryzuje brak spójności, niejednolite formaty, ograniczone źródła pochodzenia i pomijanie danych spoza organizacji. Choć nie wyczerpuje to listy, to już powyższe problemy powodują, że firmy rezygnują często z szerokiego wykorzystania danych. Co więcej, rzecz odbywa się bez świadomości straty. A jeśli już dochodzi do próby zebrania i przetworzenia danych, to pracujący z nimi analitycy, trafiają na liczne trudności. W efekcie analizy trwają zbyt długo, wyciągane wnioski są niespójne, a to prowadzi do problemów w przekazaniu jasnych rekomendacji zwierzchnikom. Nic więc dziwnego, że błędy w zarządzaniu danymi powodują, iż cenne aktywa nie są postrzegane jako wartość i marnują się niewykorzystane.

A gdyby tak jednak je zmonetyzować?

Dane są zasobem odnawialnym, z poziomu organizacji są łatwo dostępne, nie wyczerpują się poprzez ich wykorzystanie – mogą więc wspierać działanie organizacji na wielu płaszczyznach równocześnie, są dynamiczne i demokratyczne, otwierają nieograniczone możliwości kooperacji z zewnętrznymi podmiotami, no a w najprostszym przełożeniu – pozwalają uzyskiwać wartość i nowe zasoby, generując zyski. Żywym przykładem, potwierdzającym słuszność twierdzenia, są spektakularne sukcesy światowych gigantów, jak choćby Amazon, Google czy Facebook.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Jacek Wróż, Data Governance Director w AZ Frame
Jacek Wróż, Data Governance Director w AZ Frame
Krzysztof Rzepnicki

Monetyzacja danych może odbywać się w sposób bezpośredni – czyli obrót danymi czy zarabianie na produktach i usługach, które na danych bazują lub w sposób pośredni – poprzez zmniejszanie zagrożeń, szukanie sposobów rozwoju i wzrostu oraz zwiększanie konkurencyjności, efektywności i atrakcyjności w oparciu o dane. I wbrew pozorom, nie jest to wcale takie trudne. Wymaga jednak wdrożenia odpowiedniej strategii i narzędzi.

Poznaj program konferencji online “Zarządzanie działem IT”, 26 stycznia 2022 >>

Przy wsparciu specjalistów możesz zarabiać więcej

Zerknijmy na rynek brytyjski. National Highways England - rządowa spółka, zajmująca się projektowaniem, budową i obsługą głównych dróg i autostrad – na etapie transformacji cyfrowej wdrożyła strategię zarządzania danymi. Analizy wykazały, że na przestrzeni kilku lat i przy zidentyfikowanych 50 projektach, firma może osiągnąć od 800 milionów do 1,2 miliarda funtów zysku na skutek podejmowania lepszych decyzji i możliwych do wprowadzenia usprawnień. Przeliczone zostały również koszty inwestycji w przetwarzanie danych, wynik był dość oczywisty – wysokość zysków wielokrotnie pokryła poniesione na wdrożenie strategii wydatki. A podobne historie w organizacjach i firmach na świecie można mnożyć.

Choć zmiana podejścia do danych i gospodarowania nimi oznacza na początku zawsze wydatki, to koszty te należy traktować jak inwestycję, a zwrot z nawiązką jest w tym przypadku pewnikiem. Warunek sukcesu jest tylko jeden – umiejętne zarządzanie i wdrożenie rozwiązań, które pozwolą wyłonić dane dobrej jakości.

Autor: Jacek Wróż, Data Governance Director w AZ Frame

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.