Odkryj królewski przepis na trafną strategię w biznesie

Wiele osób, marząc o sukcesie w biznesie, spędza godziny na opracowywaniu pomysłów, które mogłyby przyczynić się do odniesienia tego rezultatu. W momencie niepowodzeń zadają sobie pytanie o ich powody.

Michał Kanarkiewicz, Doradca strategiczny, szkoleniowiec, wykładowca MBA, szachista, trener strategicznego myślenia, autor 5 książek, mówca inspiracyjny

Wiele osób, marząc o sukcesie w biznesie, spędza godziny na opracowywaniu pomysłów, które mogłyby przyczynić się do odniesienia tego rezultatu. W momencie niepowodzeń zadają sobie pytanie o ich powody. Jednak większość z nich zapomina o myśleniu strategicznym, które jest kluczowe dla powodzenia. To właśnie gra w szachy ma wspomagać rozwój strategicznego myślenia.

Moja pasja do szachów zaczęła się w wieku 10 lat. Praktykowanie tej gry nauczyło mnie wielu rzeczy m.in.: czym jest myślenie strategiczne, logiczne, krytyczne i analityczne. Wszystkie te umiejętności są pożądane wśród przedsiębiorców w biznesie. Można zadać sobie pytanie: Co biznes ma wspólnego z rozgrywką szachową? Okazuje się, że całkiem sporo. Strategiczne myślenie jest niezbędne w jednej i drugiej dziedzinie. Umiejętność strategicznego myślenia nie jest talentem, a kompetencją. W celu wyćwiczenia tej umiejętności stosuję się do 5 zasad strategicznego myślenia.

5 zasad strategicznego myślenia

Zasada 1 – Analiza posunięć Analizowanie dokonanych posunięć i ich odtwarzanie. Istotne jest, aby dokonać tego najwcześniej 24 godziny od wykonanego ruchu. Dlaczego po takim czasie? Miniony okres umożliwi uspokojenie emocji. Ważne jest, aby pamiętać nie tylko o posunięciach błędnych ale również o tych prawidłowych. Takie działanie może pomóc w opracowaniu słabszych i mocniejszych stron przeciwnika, konkurenta w przyszłych sytuacjach.

Zasada 2 - Cel Ustalenie mierzalnego celu. Przede wszystkim musi być on realny i możliwy do spełnienia.

Zasada 3 – Analiza strategiczna Przeprowadzenie analizy strategicznej. Na początku trzeba dostrzec mocne i słabe strony u siebie, a następnie u konkurencji. Dopiero wtedy będzie można je wykorzystać w działaniu.

Zasada 4 – Checklista Plan z checkpointami. Wyznaczanie i rozpisywanie zadań do realizacji usprawnia pracę. Pozwala na lepszą organizację oraz umożliwia dalsze planowanie.

Zasada 5 - Implementacja Implementacja jest kluczowym element w dążeniu do celu. Polega na trzymaniu się wyznaczonych checkpointów i spełnienie ich w odpowiedniej kolejności. Takie działanie wymaga dużej wytrwałości i cierpliwości. Każdy podpunkt musi zostać wykonany, bez względu na termin jego realizacji. Sprawne skoordynowanie pracy kilku osób jednocześnie może umożliwić, spełnienie tej ostatniej z zasad strategicznego myślenia.

Autor: Michał Kanarkiewicz

Więcej strategicznych zagrywek w biznesie można odkryć w najnowszej książce Michała Kanarkiewicza „Strategie szachowych mistrzów w biznesie”. Autor przedstawia skuteczne strategie biznesowe, posługując się metaforą gry w szachy. W klarowny sposób przedstawia porównanie tych dwóch dziedzin. W dodatku ćwiczenia zawarte w książce ułatwiają zrozumienie wszystkich opisywanych procesów.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.