Kiedy biznes potrzebuje ruchu organicznego
W czasach, gdy wiele aspektów naszego życia przeniosło się do świata wirtualnego, a znaczna część zakupów odbywa się online, Internet może być najlepszym i najskuteczniejszym kanałem sprzedaży dla każdej firmy. Niezbędna jest dobra strona internetowa, jednak jeszcze bardziej niezbędny jest ruch na tej stronie.
Jednym z mierzalnych aspektów wejść klienta na stronę jest właśnie ruch organiczny – czyli naturalny wynik wyszukiwania. Czym jest ruch organiczny? Dlaczego jest tak ważny dla firmy i jak przekłada się na sprzedaż? Jak zwiększyć ruch organiczny na stronie?
Czym jest ruch organiczny?
Ruch organiczny to zbiór wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili stronę, wchodząc na nią bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki internetowej, a nie na skutek płatnej reklamy. Jest to więc najbardziej pożądane zjawisko przez wszystkich, którzy działają w Internecie. Jednak wysokim ruchem organicznym mogą pochwalić się tylko właściciele najlepiej wypozycjonowanych stron, czyli tych, które pojawiają się na górze listy wyszukiwarki po wpisaniu konkretnego hasła. Co ważne, na szczycie list wyszukiwarek może pojawić się każdy sklep internetowy, czy zaindeksowana strona, a kluczem są odpowiednio prowadzone działania SEO już od początku istnienia strony. Dobrze przeprowadzone pozycjonowanie przynosi długofalowe efekty, które są stosunkowo stabilne, umożliwiając utrzymanie dobrej pozycji w wyszukiwarkach przez długi czas.

Jak ruch organiczny wpływa na sprzedaż?
Wysoki poziom ruchu organicznego świadczy o tym, że firma jest widoczna dla klientów i co ważniejsze, na stronę internetową trafiają osoby, które są zainteresowane danym produktem lub usługą. Inaczej mówiąc, dzięki darmowym wynikom wyszukiwania i wysokiej pozycji na listach wyszukiwarek na stronę internetową trafiają potencjalni kupujący, a to przekłada się na sprzedaż. Bez odpowiednich działań SEO, nie ma mowy o wysokim poziomie ruchu organicznego (firma jest niewidoczna dla klientów), a więc i wyniki sprzedażowe nie będą zadowalające, zwłaszcza że to strony z wysokim poziomem ruchu organicznego, notują najlepsze wyniki sprzedażowe w swojej branży.
Jak zadbać o ruch organiczny?
Jak wspomniano wcześniej, ruch organiczny zależy od miejsca na stronach wyszukiwarek – im jest ono wyższe, tym większy ruch organiczny. Chcąc, aby strona wyświetlała się w czołówce, trzeba ją odpowiednio wypozycjonować, czyli wdrożyć działania SEO, które obejmują m.in.:
DZIAŁANIA BEZPOŚREDNIO NA STRONIE (ON-SITE):
- optymalizacja strony – szereg działań, które mają dostosować strony do wymagań wyszukiwarek internetowych. Obejmuje aspekty techniczne, linkowanie wewnętrzne, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, poprawę struktury itp.;
- wysokiej jakości treści – zgodne z tematyką strony, merytoryczne, zrozumiałe i posiadające odpowiednio dobrane i zastosowane słowa kluczowe. Jest to jedna z najważniejszych części, gdyż Google coraz lepiej analizuje treści i nisko pozycjonuje strony, które mają zbyt dużą liczbę słów kluczowych, teksty są niemerytoryczne lub zbyt krótkie;
DZIAŁANIA POZA STRONĄ (OFF-SITE):
- właściwe rozreklamowanie strony zewnętrznie – tematyczne artykuły sponsorowane, linkujące do strony, linki zewnętrzne z for tematycznych związanych z problemami jakie treść naszej strony może rozwiązać itp.

Działania SEO lepsze niż reklama?
Reklama przynosi efekty krótkotrwałe i trafia do szerokiej grupy odbiorców, z których tylko część może być faktycznie zainteresowana ofertą firmy. Z kolei skuteczne działania SEO gwarantują, że strona stanie się widoczna dla osób, które poszukują oferowanych produktów lub usług. To właśnie dlatego wyniki organiczne mają największy udział w sprzedaży internetowej wśród naszych klientów. Dodatkowo działania SEO przynoszą korzyści na długi czas, a wysokie wyniki w wyszukiwarkach mogą być bardzo stabilne, zapewniając dobrą sprzedaż. To oznacza, że dobre pozycjonowanie strony, które zapewnia ruch organiczny, ma większą wartość niż reklama, którą najlepiej traktować jako działania pomocnicze w promowaniu konkretnego produktu. Zwłaszcza że klienci do stron, które pojawiają się na górze wyszukiwarki, mają większe zaufanie (chętniej kupują) niż w przypadku reklam. W końcu za reklamę firma płaci, więc produkt nie musi być wcale taki dobry, jak go przedstawiają. Oczywiście to błędne myślenie, gdyż za pozycjonowanie również się płaci, ale ogólnie rzecz biorąc, klienci mają mniejsze zaufanie do reklam.
Dobrze przeprowadzone pozycjonowanie zwiększa ruch organiczny i pozwala pozyskać nowych klientów oraz sprawia, że firma staje się widoczna dla potencjalnych kupujących.
Autor: Michał Szymański, CEO, ABCX