Optymalizacja kampanii w social media: na co zwrócić uwagę?

Media społecznościowe stały się nie tylko przestrzenią służąca komunikacji ze znajomymi, ale również jednym z najważniejszych narzędzi pracy marketingowców. Warto przyjrzeć się prowadzonym kampaniom w social media i dowiedzieć się, jak efektywnie je zoptymalizować.

Design by rawpixel / Freepik

Segment social mediów rozwija się z każdym dniem, a do rąk użytkowników, w tym również tych, którzy zajmują się profesjonalnie promocją w SM, trafiają nieustannie nowe rozwiązania. Czasy, w których media społecznościowe kojarzyły się z prostymi serwisami skupionymi na umożliwianiu komunikacji pomiędzy znajomymi, minęły jednak bezpowrotnie. Obecnie niemal każda licząca się platforma oferuje wiele narzędzi, które pozwalają na kreowanie wizerunku, utrzymywanie kontaktu z dotychczasowymi odbiorcami oraz pozyskiwanie nowych klientów. Przy tym rozwiązania, które jeszcze jakiś czas temu gwarantowały wysoką efektywność, coraz częściej są zastępowane przez nowe kanały komunikacji. Kampanie w social media muszą być więc nie tylko właściwie zdefiniowane, ale również monitorowane i cyklicznie usprawniane, co pozwoli na jeszcze wydajniejsze korzystanie z narzędzi.

Kampania w social media krok po kroku

Pozornie działanie w mediach społecznościowych jest proste. Choć „próg wejścia” jest rzeczywiście stosunkowo niski, co wynika chociażby z dużego rozpowszechnienia social mediów, z których korzysta niemal każdy, prowadzenie efektywnej kampanii w SM wymaga fachowej wiedzy, doświadczenia i znajomości zdecydowanie bardziej rozbudowanych narzędzi – w tym również pochodzących od dostawców zewnętrznych. W związku z tym tworzenie szerokiej strategii działań w mediach społecznościowych warto powierzyć ekspertom, którzy zatroszczą się o różne aspekty funkcjonowania w świecie nowoczesnych SM, w tym m.in.:

  • Tworzenie planów contentowych, umożliwiających stworzenie szerszej wizji działań marketingowych i planowanie kolejnych posunięć,
  • Realizację działań contentowych, zakładających m.in. tworzenie postów, relacji, materiałów graficznych i filmowych,
  • Tworzenie kampanii reklamowych obejmujących wybrane produkty, posty czy mających na celu realizację innych celów firmy,
  • Połączenie kampanii w social media z innymi aspektami realizacji strategii marketingowej firmy, takich jak szersza koncepcja działań content marketingowych, SEO czy SEM.

Zbuduj warsztat, aby doskonalić strategię

Podobnie jak w innych działach digital marketingu, również social media marketing wymaga przede wszystkim rozbudowywania i aktualizowania posiadanej wiedzy, a także ciągłego powiększania zaplecza wykorzystywanych narzędzi. W związku z tym wszystkie osoby, które zajmują się kampaniami w social media zawodowo – zarówno w agencjach, jak i wewnątrz organizacji – powinny przede wszystkim inwestować we własny rozwój. Znakomitą szansą stanie się Social Media Academy. Wydarzenie zrzeszające ekspertów zajmujących się na co dzień różnymi aspektami promocji w mediach społecznościowych pozwoli na czerpanie jeszcze większych korzyści z działań m.in. na Linkedinie, Facebooku, Instagramie, YouTube, a także optymalizacji reklam w Google Ads.

Dobierz odpowiednie kanały komunikacji

Dobry marketer jest tam, gdzie odbiorcy jego komunikatów. Punktem wyjścia do stworzenia skutecznej kampanii social media powinno być właściwe zdefiniowanie kanałów i narzędzi. Do dyspozycji pozostaje przy tym coraz więcej serwisów, oferujących zróżnicowane funkcjonalności, które nie ograniczają się wyłącznie do funkcji społecznościowych, ale często mają również sporo do zaoferowania pod względem biznesowym. Pewnego rodzaju standardem stał się oczywiście Facebook. Najpopularniejszy portal społecznościowy tworzy średnio każdego dnia ponad 1,8 mld użytkowników rozsianych po całym świecie. Oczywiście serwis oferuje również wiele funkcji lokalnych i rozbudowane narzędzia dla marketerów, pozwalające efektywniej docierać do wybranej grupy odbiorców. Naturalnym partnerem Facebooka jest skupiony na publikacji zdjęć Instagram z ponad miliardem użytkowników aktywnych w skali miesiąca. Na tym opcje wcale jednak się nie kończą. Coraz więcej można osiągnąć także, korzystając m.in. z adresowanego do specjalistów portalu LinkedIn. Z każdym dniem rośnie także udział w rynku mediów społecznościowych, które do tej pory kojarzyły się raczej z najmłodszymi użytkownikami, takich jak TikTok czy Snapchat.

Content marketing w social media

Media społecznościowe to również jedne z najważniejszych platform, na których można realizować działania content marketingowe. Marketing treści to przy tym jeden z najprężniej rozwijających się trendów content marketingu, w który niezaprzeczalnie warto inwestować. W tym zakresie można wykorzystać popularne serwisy, które znakomicie sprawdzą się w dostarczaniu użytkownikom jakościowych treści:

  • Platforma YouTube pozwala na rozpowszechnianie różnego typu materiałów video. Dzięki temu możliwe jest np. zbudowanie eksperckiej pozycji i lepsze promowanie organizacji, produktu czy osoby. YouTube pozwala na łatwe pozyskiwanie nowych odbiorców oraz wydajne reklamowanie materiałów oraz udostępnianie ich w różnych kanałach, w tym np. tworzonych serwisach internetowych. Oprócz tego oferuje również opcję przeprowadzania transmisji na żywo.
  • Facebook daje możliwość szybkiego docierania do fanów oraz korzystania z rozbudowanych narzędzi ułatwiających efektywną promocję treści. Można przy tym wykorzystywać różne sposoby komunikacji, a realizację kampanii w social media wesprą m.in. strony i grupy zrzeszające odbiorców treści.
  • Instagram, choć kojarzy się wyłącznie z fotografią, oferuje zdecydowanie więcej możliwości. Kampanię mogą uzupełnić relacje, pozwalające na wydajniejsze angażowanie odbiorców, funkcja sklepu, a także IGTV, które pozwala na dostarczanie bardziej rozbudowanych treści wideo. Przy tym Instagram jest stworzony z myślą o urządzeniach mobilnych, wobec czego znakomicie sprawdza się w świecie współczesnego digital marketingu.
  • LinkedIn: portal służy nie tylko nawiązywaniu kontaktów pomiędzy specjalistami ze świata biznesu oraz wspieraniu rekrutacji, umożliwia również udostępnianie różnorodnych materiałów, służących kształtowaniu odpowiedniego wizerunku. To także podstawa działań employer brandingowych.
  • Twitter: w ramach 280 znaków można przekazać naprawdę wiele. Twitter to także ważne narzędzie w pracy marketerów zajmujących się kampaniami w social media.

Nieoczywiste kanały są skuteczne

Oczywiście na tym wcale nie kończy się lista mediów społecznościowych, w których można prowadzić skuteczne działania marketingowe. Warto szukać nisz, które pozwolą na dotarcie do odbiorców i uzyskanie przewagi nad konkurencją. Kampanie marketingowe mogą wykorzystywać m.in. TikTok, umożliwiający nagrywanie krótkich viralowych filmików. Olbrzymi potencjał dają również komunikatory, takie jak Messenger czy WhatsApp. Dają możliwość dotarcia do milionów klientów i dobrego profilowania reklam. W ramach działań influencer marketingowych warto wychodzić poza utarte schematy i zwrócić uwagę m.in. na adresowany do społeczności gamingowej serwis Twitch.

Korzystanie z płatnych reklam jest opłacalne

Wiele osób rozpoczynających przygodę z kampaniami w SM ma spory problem z ustawianiem płatnych kampanii reklamowych. Często także zwracają uwagę na pozornie wysoką cenę, z jakimi się wiążą. Rzeczywistość jest jednak nieco odmienna. Dobrze dobrane narzędzia umożliwiają tworzenie bardzo wydajnych reklam, które będą generowały wysokie zyski. Właściwa optymalizacja reklam, dobranie odpowiedniego profilu odbiorców, a przede wszystkim dobre określenie celów, strategii, a także budżetu, przekładają się na znakomite rezultaty. Tworzenie kampanii w mediach społecznościowych wymaga jednak doświadczenia, znajomości narzędzi i szerokich kompetencji nie tylko marketingowych, ale również technologicznych. Dobrze wobec tego powierzyć je ekspertom albo inwestować we własny rozwój w tym zakresie.

Autor: Paweł Łaniewski

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.