Personalizacja komunikacji marketingowej: 3 płaszczyzny, które musisz uwzględnić

Po prawie 18 latach pracy w branży marketingowej wciąż zaskakuje mnie, jak powierzchownie specjaliści traktują kwestię personalizowania kampanii. W dobie coraz silniejszego oczekiwania w pełni indywidualnego doświadczania marki ze strony klientów, rozpoczęcie wiadomości od przyjaznego “Cześć Krzysztof!” już dawno przestało być wystarczające.

Pierwszym krokiem w opracowaniu skutecznej strategii personalizacji jest zmiana sposobu rozumienia tego pojęcia. Mówiąc dokładniej – potrzebujemy szerszej perspektywy. Dopasowanie przekazu do indywidualnych potrzeb pojedynczego odbiorcy to nie tylko dostosowanie na poziomie treści (content). Równie istotne jest właściwie rozpoznanie kontekstu sytuacyjnego (context) i wybór najlepszego kanału komunikacji (communication channel). W pracy z klientami User.com ten zbiór 3 kluczowych elementów personalizacji nazywam “zasadą 3C”.

Mike Korba, Chief Commercial Officer, Co-founder w User.com
Mike Korba, Chief Commercial Officer, Co-founder w User.com

Sprawdź program konferencji "Automatyzacja działań marketingowych" - 29 września, stacjonarnie w Warszawie lub online >>

Przygotowanie odpowiedniej treści komunikatu rozpoczyna się na długo przed wpisaniem pierwszego słowa w edytorze tekstu. Proces ten zaczynamy już na etapie wyboru kryteriów segmentacji naszej bazy kontaktów. Ważne, by uwzględnić specyfikę branży, w której działamy, model biznesowy czy główne kategorie produktowe. O ile tradycyjna segmentacja oparta o dane demograficzne sprawdzi się w bardziej tradycyjnych gałęziach biznesu, o tyle firmy mocno zorientowane na działania w sferze online zachęcam do podziału grupy odbiorców przy uwzględnieniu np.: (1) etapu lejka konwersji, (2) poziomu zaangażowania, (3) źródła, z którego dana osoba trafiła na naszą witrynę internetową, czy (4) historii dotychczasowych interakcji z firmą.

Poznanie szerszego kontekstu i wejście na moment w buty odbiorcy pozwoli nam zwiększyć szansę na to, że nasza wiadomość zostanie odczytana i wzbudzi zainteresowanie. Nie chodzi tu wyłącznie o wybór pory dnia najlepszej na wysyłkę. W niektórych przypadkach bardzo przydatne będzie uwzględnienie stylu życia i nawyków grupy docelowej. Przykład: kampania SMS z linkiem do aktualnej oferty restauracyjnej dostępnej w pociągu, wysłana przez przewoźnika w trakcie podróży pasażera, który wcześniej wykupił bilet na dane połączenie kolejowe.

Niemniej ważny jest wybór odpowiedniego kanału komunikacji. Email sprawdzi się w kampaniach potwierdzających realizację kolejnych etapów zamówienia w sklepie e-commerce, lub w kampaniach wysyłanych przez firmy funkcjonujące w sektorze B2B. Wysyłka powiadomienia push czy SMS to z reguły bardzo dobry sposób informowania o ofertach promocyjnych ograniczonych czasowo. Z kolei wiadomości in-app są niezastąpioną metodą dotarcia do klientów, jeśli nasze usługi oferujemy w aplikacji mobilnej i chcemy zareagować w czasie rzeczywistym na dane zachowanie użytkowników.

Opracowując strategię komunikacji biznesowej pamiętajmy, że każdego dnia nasi odbiorcy otrzymują dziesiątki treści od osób prywatnych, firm i instytucji. Jeśli nie chcemy, by nasza wiadomość umknęła niezauważona w przepełnionych skrzynkach odbiorczych, pamiętajmy o zasadzie 3C – zadbajmy nie tylko o personalizację treści, ale również o właściwy kontekst i odpowiednio dobrany kanał komunikacji.

Autor: Mike Korba, Chief Commercial Officer, Co-founder w User.com

Spotkaj się z autorem artykułu podczas konferencji "Automatyzacja działań marketingowych" >>

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.