Komunikacja w nowych technologiach na przykładzie Piaskownicy Blockchain: 10 wskazówek dla początkujących

Rozwój technologii i upowszechnianie cyfrowych rozwiązań sprzyja bogaceniu się społeczeństw i poprawie jakości życia. Coraz częściej stykamy się z innowacjami, w których zastosowano rozwiązania chmurowe, sztuczną inteligencję, wirtualną czy też rozszerzoną rzeczywistość. Śledząc te trendy, można by założyć, że odpowiedzialni za komunikację mają ułatwione zadanie i - jak nigdy wcześniej - dogodne okoliczności by łatwo pozyskiwać zainteresowanie mediów i skutecznie budować świadomość społeczną. Jednak w praktyce komunikowanie nowych technologii to wyzwanie samo w sobie.

Anna Olszewska, dyrektorka Departamentu Komunikacji, KIR
Anna Olszewska, dyrektorka Departamentu Komunikacji, KIR

Komunikacja w tematach technologicznych z zasady powinna być prowadzona w sposób zrozumiały i transparentny. Często musi być także dopasowana do sektorowych wytycznych czy też wymogów regulatora. Powinna budzić zaufanie do produktu i budować poczucie, że stoją za nim eksperci, ale jednocześnie zaciekawiać, intrygować i upraszczać branżowy slang. Tutaj pojawia się nowa rola konsultantów, którzy stają się z konieczności specjalistami ds. technologii. Aby w sposób wiarygodny i zrozumiały opowiadać o innowacjach, takich jak np. usługi z zakresu otwartej bankowości czy blockchain, muszą być w stanie sami je zrozumieć. Istotne jest również rozeznanie rynkowe – świat technologii zmienia się niezwykle szybko, trzeba więc być gotowym by stale się uczyć.

Z takim wyzwaniem zetknęliśmy się w KIR w ubiegłym roku, otrzymując zadanie wsparcia komunikacyjnego dla projektu stworzonego przez kilka podmiotów: KIR, IBM, PKO Bank Polski, Chmurę Krajową, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Fundację Fintech Poland oraz Fundację KIR na Rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium. Owocem wspólnych prac zaangażowanych instytucji jest Sandbox Blockchain, jedyna w Polsce piaskownica biznesowo-technologiczna, która umożliwia firmom testowanie rozwiązań opartych na technologii blockchain w warunkach środowiska produkcyjnego. Naszym wyzwaniem było nie tylko zorganizowanie działań PR dla wymagającego projektu, ale także pogodzenie modeli komunikacji aż siedmiu osobnych podmiotów.

Łatwo się domyślić, że lider projektu łączącego tylu indywidualnych partnerów instytucjonalnych staje przed poważnym wyzwaniem. Podchodząc do realizacji zadania, założyliśmy, że najważniejsze jest wzajemne zaufanie oraz precyzyjne planowanie. Bezdyskusyjną koniecznością było zatem ustalenie założeń strategicznych, jasno określających pola i zakres wspólnych działań. W tym kontekście powstał dekalog praktycznych wskazówek, pozwalających sprawnie zarządzić komunikacją w projekcie technologicznym:

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

1. Upewnij się, że wiesz jak definiowany jest sukces i jak sprawdzisz, czy został osiągnięty.

2. Naucz się zagadnienia, którym się masz opiekować. Sprawdź jakie korzyści możesz zakomunikować, zrozum kontekst biznesowy i rynkowy.

3. Ustal cele komunikacyjne, upewnij się, że są spójne z celami biznesowymi, opracuj kluczowe przekazy.

4. Zdefiniuj pierwotną i wtórną grupę docelową. Może się okazać, że do kluczowej grupy odbiorców (np. kilkadziesiąt podmiotów z obszaru fintech) lepiej trafić bezpośrednio. Dopasuj media, sprawdź portale społecznościowe, grupy dyskusyjne i fora branżowe, ustal listę najważniejszych influencerów.

5. Poznaj zespół, ustal model współpracy, ustaw bezpośredni link do biznesowego sponsora projektu w organizacji – to przyda się w przyspieszaniu akceptacji i w sytuacjach kryzysowych.

6. Jasno określ zadania do wykonania, przypisz odpowiedzialności, doprecyzuj terminy i budżety. Pamiętaj o marginesie bezpieczeństwa – uzgodnienia w grupie mogą trwać dłużej niż zwykle.

7. Okresowo sprawdzaj postęp prac, ustaw regularne statusy, dziel się raportami ze wszystkich działań, które możesz zmierzyć (zestawienia publikacji, liczby uczestników webinarów, odwiedziny na stronach www, etc).

8. Przypominaj partnerom o powielaniu wspólnej komunikacji w mediach społecznościowych i stosowaniu prawidłowych oznaczeń i hasztagów.

9. Ustal osoby, które w każdej organizacji zostaną upoważnione do pełnienia funkcji „ambasadorskiej” – twarze projektu, eksperci cytowani w publikacjach, prelegenci występujący podczas konferencji i webinarów.

10. Buduj wiarygodność w oparciu o grono ambasadorów poszerzone o przedstawicieli firm i instytucji, które zyskały własne doświadczenia z Twoim projektem.

Autorka: Anna Olszewska, dyrektorka Departamentu Komunikacji, KIR

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.