Czy dbanie o szczęście w pracy to spory koszt dla pracodawcy?

„Szczęście to koszt dla pracodawcy”- usłyszałam ostatnio od znajomego. Nic bardziej mylnego.

„Prawdziwe szczęście jest niedrogie: jeśli musisz za to zapłacić wysoką cenę, to jest fałszywe”- mawiała Coco Chanel.

Katarzyna Oracz, Certyfikowany manager szczęścia & twórczyni projektu „More Happiness at Work”
Katarzyna Oracz, Certyfikowany manager szczęścia & twórczyni projektu „More Happiness at Work”

I choć kultura organizacyjna oparta na szczęściu coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, wielu pracodawców nadal rozpatruje obszar szczęścia w kontekście kosztów, a nie zysków.

Przyjazną atmosferę pracy wskazuje się jako jeden z najważniejszych czynników dających poczucie szczęścia i zadowolenia (badanie „Szczęście w pracy Polaków” przeprowadzone przez JobHouse).

Im bardziej otoczenie będzie dopasowane do ludzi, którzy w nim pracują, tym większe będzie ich zaangażowanie, efektywność oraz zorientowanie na wyniki. Badania są jednoznaczne- przyjazne otoczenie może wpłynąć na wzrost efektywność aż o 12,5%. Źle dopasowane może natomiast zredukować wydajność pracy nawet o 17%.

Zanim zaczniemy skupiać się nad rzędem wydatków, należy sobie odpowiedzieć na pytanie czym w ogóle jest szczęście? Nurt psychologii pozytywnej dzieli definicję szczęścia na dwie perspektywy- hedonistyczną i eudajmonistyczną. Ta pierwsza pojęcie szczęścia wiąże z przyjemnością, natomiast druga rozpatruje życie w kategoriach jego wartości, włączając w to poczucie sensu i samorealizację. Zbliżony podział dotyczy także szczęścia w pracy zawodowej. I co ciekawe, badania wskazują, że eudajmonistyczny związany z podejmowaniem przez nas wysiłku, realizacją swoich wartości, jest trwalszym wymiarem szczęścia. Profesor Daniel Gilbert dokonuje innego podziału- mówi o szczęściu syntetycznym „sztucznym” i szczęściu naturalnym. Naturalne szczęście jest wtedy, kiedy dostajemy to czego chcieliśmy, a syntetyczne szczęście tworzymy sami, gdy tego nie dostajemy. Otóż w pierwszej sytuacji muszą zostać spełnione określone kryteria, takie jak zawartość portfela, oczekiwana długość życia w zdrowiu, dostęp do opieki medycznej, bezpieczeństwo zatrudnienia, relacje rodzinne czy przestrzeganie swobód obywatelskich. Kiedy jednak już dojdziemy do poziomu zamożności, który pozwala nam wieść w miarę dostatnie życie, nadwyżki pieniędzy nie wpływają na zwiększenie poczucia szczęścia. Podobny mechanizm można zauważyć w wielu organizacjach, gdy wymyślane przez działy HR/Marketingu niecodzienne wydarzenia przestają już cieszyć pracowników, a stają się często wręcz elementem sporów.

Profesor Gilbert przekonuje, że szczęście syntetyczne nie jest w niczym gorsze od szczęścia naturalnego. Jest dostępne dla wszystkich, którzy zechcą wykonać odrobinę pracy nad sobą.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przekładając to na szczęście w pracy- tworzenie środowiska pracy umożliwiającego wykorzystywanie swoich mocnych stron/talentów, wartości oraz pasji prowadzi do zbudowania lojalnego i zaangażowanego Zespołu. Bo jeśli organizacja wspiera i umożliwia osiąganie szczęścia w ujęciu hedonistycznym i eudajmonistycznym to po co pracownik ma zmieniać pracę? A jeśli pracownicy mają poczucie sensu tego co robią, działają zgodnie ze swoimi wartościami, mają poczucie wpływu i sprawczości to na jakim poziomie może być ich zaangażowanie? Badania wskazują, że na wymarzonym przez pracodawcę.

Szczęście nie jest każdemu dane. Szczęścia może nauczyć się każdy z pracowników. Możemy je budować poprzez codzienne nawyki. Dzięki regularnemu praktykowaniu wdzięczności czy wykonywaniu aktów życzliwości jesteśmy w stanie podnosić nasz poziom dobrego samopoczucia. To samo dotyczy szczęścia w pracy- bez aktywnego udziału samego pracownika, w tym mierzenia się z trudnościami i doceniania pozytywów, szczęście nie jest możliwe do osiągnięcia.

Tak! Prof. Sonja Lyubomirsky z Uniwersytetu Kalifornijskiego, autorka książek „Wybierz szczęście” i proponuje kilka rad, które bez kosztowo można wdrożyć w organizacji.

  • Pielęgnujcie i dbajcie o relacje w Zespole - szczęście silnie zależy od pozytywnych relacji.
  • Doceniajcie Zespół i swoją pracę.
  • Odczuwajcie wdzięczność i nauczcie się ją wyrażać.
  • Sprawiajcie sobie przyjemności, celebrujcie sukcesy – dobre momenty zachowujcie w pamięci niczym fotografie, do których można wrócić.
  • Poznawajcie i praktykujcie nowe strategie radzenia sobie ze stresem.
  • Traktujcie swoje ciało z czułością, wypoczywajcie, ćwiczcie, uśmiechajcie się.

Zdecydowanie tak! Nie ma lepszego okresu na to, by zadbać o satysfakcjonujące relacje, dobre samopoczucie oraz zdolność radzenia sobie z problemami. Dziś taki stan to towar deficytowy.

Dlatego, aby zbudować przyjazne i włączające środowisko pracy, szczególnie dziś w dobie Covid-19, ważne jest to, by skupić się na słuchaniu potrzeb pracowników, wzmacnianiu pozytywnych postaw i wspieraniu poprzez zachęcanie do dzielenia się własnymi uczuciami i doświadczeniami.

Autorka: Katarzyna Oracz, Certyfikowany manager szczęścia & twórczyni projektu „More Happiness at Work”.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.