Czym są i jak walczyć z fake newsami

Fake newsy stały się nieodłącznym elementem medialnej rzeczywistości. Niszczą jednak nie tylko świat polityki, ale również biznesu. Warto więc dowiedzieć się, jak z nimi walczyć, kształtując obraz marki.

Choć fake newsy towarzyszą nam od starożytności, jeszcze do niedawna termin ten nie był wyjątkowo popularny. Szybki rozwój różnorodnych kanałów komunikacji sprawił jednak, że celowo formułowane fałszywe komunikaty nie tylko się upowszechniły, ale stały się również poważnym zagrożeniem dla podmiotów, przeciwko którym zostały wymierzone. Z fake newsami muszą mierzyć się więc politycy i gwiazdy z pierwszych stron gazet, równocześnie jednak to poważne wyzwanie dla osób zajmujących się PR-em w wielu przedsiębiorstwach. Fake news potrafi w mgnieniu oka zniszczyć dorobek wielu lat ciężkiej pracy, jednocześnie swoim działaniem przypomina wirusa: mowa tutaj nie tylko o jego wyniszczającym potencjalne, ale również sposobie rozprzestrzeniania się. Remedium jest w tym przypadku spójna i przemyślana strategia komunikacyjna.

Designed by Freepik
Designed by Freepik

Zdaniem części badaczy pierwszy fake news zapisany został w babilońskim eposie o Gilgameszu, może więc pochodzić aż z… XIV w. p.n.e. Chociaż mieliśmy sporo czasu na uodpornienie się na konsekwencje fałszywych informacji, praktyka pokazuje, że nie jest to wcale takie łatwe. Olbrzymi wpływ fake newsów na kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości znalazł zresztą odzwierciedlenie chociażby w plebiscycie na słowo roku 2017, organizowanym przez American Dialect Society. Nie jest to jednak problem jedynie w podzielonych politycznie Stanach Zjednoczonych. Fake newsy pojawiają się na niemal każdym kroku i – co gorsza – „fake news marketing” stał się jednym z narzędzi wykorzystywanych przez nieuczciwą konkurencję. Odpowiedzią może stać się tylko dobry PR i branding skupiony na promowaniu rzetelnych informacji.

Niezwykłe nasilenie występowania fake newsów bez wątpienia wynika bezpośrednio z rozwoju nowoczesnych mediów, w tym mediów społecznościowych. Dzięki nowemu sposobowi komunikowania się ze światem wszystko jest prostsze. Niestety jak pokazuje praktyka PR, fake newsy mają tendencję do szybszego rozpowszechniania się niż wiarygodne i rzetelne informacje. Mogą więc stać się potężnym orężem w rynkowej rywalizacji. Na szczęście eksperci podjęli walkę z tym problemem i ciągle powstają nowe narzędzia, które mają ograniczyć ich występowanie. Choć pewnie na skuteczne systemy przyjdzie jeszcze długo poczekać, już teraz możemy wykorzystać wiele możliwości, które mogą pomóc ograniczyć negatywny wpływ na PR fake newsów.

Głównym kanałem rozpowszechniania fake newsów są media społecznościowe. Siłą rzeczy bez ich potencjału większość fałszywych informacji byłoby skazanych na szybką śmierć i zagubienie w wirtualnej przestrzeni. Niemal wszystkie liczące się serwisy dostrzegły już ten problem i wdrożyły swoje systemy walki z fake newsami. Od blisko roku Instagram prowadzi program weryfikacji wiadomości, w którym biorą udział m.in. organizacje fact-checkers. Informacje interpretowane jako fake są w odpowiedni sposób oznaczane, a ich zasięgi ulegają ograniczeniu, nie pojawiają się również w wynikach wyszukiwania. Serwis bluruje przy tym zdjęcia, które były poddane obróbce graficznej, w celu wyeliminowania deepfake’ów, czyli zaawansowanych przeróbek obrazu, które mogą zmieniać interpretację jego zawartości.

W prowadzeniu biznesu najważniejsze jest nawiązanie i utrzymanie dobrej relacji z klientem. Ta wcale nie różni się znacznie od kontaktów, które nawiązujemy w życiu osobistym. Jeżeli więc zaufanie do marki jest silniejsze od destrukcyjnego potencjału fake news, istnieje duża szansa, że wyjdziemy z tego starcia bez szwanku. Jeżeli natomiast kształtując strategię komunikacji opieramy się na doraźnych środkach zaradczych – podobnie jak w każdej innej relacji – przyjdzie nam zapłacić wysoką cenę.

Aby skutecznie zwalczać fake newsy, należy być dobrze przygotowanym na ich pojawienie się i przede wszystkim wdrożyć działania prewencyjne, które umożliwią osłabienie destrukcyjnego efektu. Warto przeanalizować dotychczasową pracę oraz przyjęte standardy i wdrożyć kilka zmian:

Autor: Paweł Łaniewski

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.