Hoffice, Zoom fatigue i nowe trendy a komfort pracy

Jedną z istotniejszych zmian, jaka pojawiła się wraz z pandemią, było przejście na system home office. Choć niektóre firmy jeszcze przed 2020 r. umożliwiały pracownikom pełnienie obowiązków w sposób zdalny, to jednak lockdown przyniósł prawdziwą rewolucję. Zarówno zwolenników, jak i przeciwników trybu home office dopada znużenie oraz zniechęcenie. Czy istnieją sposoby na poprawę komfortu pracy w domowym biurze?

Instytut Przyszłości z Frankfurtu nad Menem, zajmujący się analizą trendów, w przedstawionym w maju 2020 r. raporcie „Świat po koronie” opisuje pojęcie New Work, będące synonimem warunków, z jakimi przychodzi nam się obecnie mierzyć. Badacze zauważają, że wraz z pandemią na zawsze zniknął obowiązek obecności w miejscu pracy. Wskazują, że najważniejszym elementem zdalnego zarządzania jest budowanie kultury organizacyjnej w sposób zapewniający pracownikom poczucie przynależności do zespołu – mimo, że znajdują się daleko od siebie. Twierdzą, że firmy nie będą masowo likwidować powierzchni biurowych, zaś stworzą innowacyjne modele pracy, które zastąpią tradycyjne. Ciekawe, jak na sytuację zareagował język. Jednym z nowych słów, wpisujących się w trendy 2021 r., zostało pojęcie Hoffice, oznaczające pracę w trybie zdalnym. Drugim jest Zoom fatigue, czyli określenie zmęczenia wywołanego koniecznością ciągłego komunikowania się z pomocą aplikacji internetowych.

Entuzjaści i przeciwnicy

Niektórzy z entuzjazmem potraktowali możliwość pracy w zaciszu własnych czterech ścian i i już nie wyobrażają sobie codzienności w biurze. Dla innych funkcjonowanie w trybie home office stało się kłopotliwe oraz zrodziło wiele problemów natury domowo-organizacyjnej. Niektórzy doszli do wniosku, że najlepiej sprawdza się godzenie obu form, a spędzenie kilku godzin w tygodniu w biurze przynosi im radość i dostarcza nowych bodźców.

Bez względu na to, czy należymy do grupy entuzjastów, umiarkowanych zwolenników czy przeciwników pracy zdalnej, po pewnym czasie odczuwamy znużenie pracą w domowej przestrzeni.

Ciekawe, że taki stan dopada nawet największych admiratorów trybu hoffice. Wachlarz sposobów poprawiających efektywność oraz komfort pracy w domowym biurze jest bardzo szeroki. Skupmy się na trzech metodach z rożnych sfer.

Elżbieta Żurek
Elżbieta Żurek
Trener, wykładowca i praktyk komunikacji korporacyjnej oraz interpersonalnej

Po pierwsze: samodyscyplina

Pierwszy sposób związany jest z samodyscypliną i organizacją. Otóż w trybie hoffice należy funkcjonować zgodnie z ustalonym planem dnia. Stałe godziny, w których pełnimy obowiązki oraz robimy przerwy na krótki odpoczynek lub posiłek, wnoszą pewien porządek i budują rutynę broniącą nas przed pracą kosztem życia prywatnego. Okazuje się, że pokusa korzystania ze swobody kończy się spędzaniem nadprogramowych godzin przed komputerem – często do późnych godzin nocnych.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Po drugie: wytyczenie granic

Druga sfera obejmuje działania wspomagające zachowanie równowagi pomiędzy tym, co związane z pracą a tym, co dotyczy życia prywatnego. Służy temu wytyczanie granic – w dosłownym oraz przenośnym znaczeniu. Szczęściarzami są ci, którzy po skończonej pracy mogą zamknąć za sobą drzwi własnego gabinetu. Jeśli do nich nie należymy, uprzątnijmy stół w salonie, który służy nam za biurko, schowajmy do szuflady służbowe dokumenty, a laptop przenieśmy w niewidoczne miejsce. Nic nie będzie nas wówczas kusiło, by po godzinach zaglądać do materiałów, nad którymi właśnie pracujemy.

Po trzecie: aktywność offline

Trzecia sfera dotyczy wprowadzenia do codziennej rutyny elementów przypominających nam, że życie nie kończy się na działaniach przed ekranem komputera i że funkcjonując online nadal mamy szeroki wybór działań offline. Jeżeli męczy nas spędzanie wielu godzin przed komputerem we własnych czterech ścianach, wygospodarujmy czas na wyjście z domu, relaksujący spacer, przejażdżkę rowerową, gimnastykę lub pogaduszki z przyjaciółmi. Prywatną część dnia przeznaczajmy na aktywności w świecie rzeczywistym, a nie na wpatrywanie się w ekran komputera.

Weź udział w webinarze “Hoffice – praca w trybie home office. Jak dbać o efektywność i zapobiegać syndromowi Zoom fatigue”, 31 sierpnia 2021 >>

Autor: Trener, wykładowca i praktyk komunikacji korporacyjnej oraz interpersonalnej. Autorka trzech książek. Zajmuje się problematyką komunikacji online oraz pracy w trybie home office. Zaprasza na stronę internetową: http://elzbietazurek.com/

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.