Kontrola zarządcza w organizacji – czyli najważniejsze narzędzie doskonalenia procesów

Kontrola jest najmniej lubianym elementem procesów zarządzania organizacją. Nie lubią jej zazwyczaj osoby sprawujące kontrolę jak i sami kontrolowani. Co ciekawe, przez całe nasze życie próbujemy coś lub kogoś kontrolować, ale sami nie chcemy być oceniani. Jedno jest jednak pewne – bez sprawnej kontroli postępów nie może być mowy o rozwoju. Warto więc rozprawić się z mitami dotyczącymi kontroli w przedsiębiorstwie. W oparciu o praktykę zarządzania, oraz analizy naukowe można zbudować indywidualny i efektywny model kontroli zarządczej w organizacji każdej wielkości.

Maciej Schab, Menedżer, doradca biznesowy, trener i wykładowca akademicki
Maciej Schab, Menedżer, doradca biznesowy, trener i wykładowca akademicki

Już w 1909 r. Henri Fayol w książce pod tytułem L’exposee des principles generaux d’administration wyróżnił 5 podstawowych funkcji zarządzania wymieniając: planowanie, organizowanie, koordynowanie, przewodzenie, kontrolowanie. Do czasów współczesnych kolejne badania i opracowywania nie wskazują aby możliwe było stworzenie innego katalogu działań, trafniej opisującego istotę zarządzania organizacją. Jednakże na przestrzeni ponad wieku istotnie zmienił się sposób funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce, co jest związane przede wszystkim z rozwojem cywilizacyjnym i globalizacją handlu. Wraz postępem mechanizacji, a później informatyzacji procesów wytwarzania, wzrostem konkurencyjności, oraz dostępności dla konsumentów szerokiej gamy podobnych produktów, na znaczeniu zyskały jakość i cena. Osiąganie tych dwóch parametrów wymaga w sposób oczywisty agregowania i przetwarzania danych, na których podstawie zarządzający przedsiębiorstwem mogą podejmować decyzje zmierzające do podnoszenia efektywności procesów i redukcji kosztów. Tu pojawia się miejsce dla efektywnej kontroli zarządczej.

Celem efektywnych procesów kontroli w każdym przedsiębiorstwie jest dostarczanie osobom decyzyjnym właściwych informacji w wymaganym czasie. Na ich podstawie kierujący organizacją, na wszystkich jej poziomach, mogą rozstrzygać o kierunkach działania. Dysfunkcja systemu kontroli w organizacji może więc spowodować chaos decyzyjny, prowadzący do kryzysu zarządzania, a często upadku firmy. Skomplikowana rzeczywistość rynkowa otaczająca firmy, bogata w nieprzewidziane zdarzenia sprawia, że coraz trudniej jest w sposób systematyczny opisywać i interpretować te realia. Właśnie w dzisiejszych czasach, globalnej katastrofy gospodarczej, menedżerowie zdali sobie sprawę, że modele zarządzania ich organizacjami są niedoskonałe. Dzisiaj zupełnie inaczej patrzymy na optymalizację procesów, zarządzenie ryzykiem i parametry ekonomiczne. Warto więc zweryfikować swoje podejście do kontroli jako podstawowego narzędzia zarządzania.

Nie wdając się w szczegóły, które zostaną omówione podczas webinarium, warto spojrzeć na poniższy, ogólny model organizacji systemu kontroli w dużej organizacji, aby zrozumieć złożoność problemu.

Autor: Maciej Schab, opracowanie własne.
Autor: Maciej Schab, opracowanie własne.

System kontroli w przedsiębiorstwie to szereg norm, zasad, metod i form kontroli dostępnych na jego różnych poziomach organizacyjnych. Konstruując model kontroli zarządczej w przedsiębiorstwie warto jest najpierw zrozumieć jej istotę i kontekst w oparciu o wypracowane przez praktyków modele i narzędzia. Stosując te standardy można stworzyć indywidualnie dopasowany do potrzeb każdej organizacji model procesów kontroli. Jego głównym celem będzie wspieranie realizacji celów strategicznych firmy w danym momencie jej rozwoju, w oparciu o jasne dla wszystkich pracowników kryteria. Właściwy dobór form kontroli umożliwi sprawne zbieranie informacji nie tylko o problemach ale i o dobrych praktykach wykształconych przez pracowników przedsiębiorstwa. Kontrola będzie więc wspierać procesy ciągłego doskonalenia i przestanie być kojarzona wyłącznie ze żmudnym i bezcelowym raportowaniem, bezrefleksyjnym rozliczaniem KPI, czy jedynie porównywaniem założonych celów finansowych z bieżącym wynikiem.

Zapraszam do wymiany doświadczeń podczas webinarium!

Więcej artykułów na temat zarządzania i informacji na temat mojej działalności można znaleźć na moim blogu: www.maciejschab.pl

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.