Media realtions - jak nawiązywać i utrzymywać relacje z mediami?

Od wielu lat obserwujemy, jak potężny i wielowymiarowy wpływ na odbiorców mają media. Nie bez powodu nazywamy je czwartą władzą. Uświadamia to jak ważne są relacje z mediami, które mogą stać się skutecznym wehikułem działań marketingowych. Wyjaśniamy, co to jest media relations i dlaczego współpraca z dziennikarzami jest ważna.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że firmy i organizacje bardziej otworzyły się na kontakt z dziennikarzami i często same zabiegają, aby pojawić się w mediach. Z kolei rozwój kanałów zdalnych sprawia, że działania media relations stają się coraz bardziej wymagające i nie ograniczają się tylko do udzielania wywiadów i organizacji konferencji prasowych. Obecnie budowa relacji z dziennikarzami jest procesem wielowymiarowym, a sposób dotarcia do odbiorcy nie ogranicza się wyłącznie do radia i telewizji. Skuteczna komunikacja, i współpraca opierająca się obopólnych korzyściach, może być doskonałym narzędziem wspierającym promocję biznesu i budowę trwałej przewagi konkurencyjnej.

Jednym z głównych celów media relations jest nawiązanie i utrwalenie pozytywnej komunikacji z dziennikarzami.
Jednym z głównych celów media relations jest nawiązanie i utrwalenie pozytywnej komunikacji z dziennikarzami.
canva.com

Co to jest media relations?

Pojęcie media relations to budowanie, podtrzymywanie i zacieśnianie relacji pomiędzy firmą lub organizacją a mediami. Dzięki takim działaniom możliwe jest skuteczniejsze przekazanie do opinii publicznej lub wybranych grup docelowych informacji dotyczących m.in. działalności firmy, jej wartości, organizowanych akcji społecznych, innowacyjnych usług i produktów. Od strony firmy komunikacja inicjowana jest przez specjalistę PR lub biuro prasowe. Do zadań biura prasowego należy m.in. tworzenie profesjonalnych i angażujących materiałów, które zaspokajać będą nie tylko potrzeby czytelników, ale także będą wartością dodaną dla dziennikarzy, wydawców czy influencerów. W takim układzie firma może liczyć na publikację w mediach i dotarcie do większego grona odbiorców, a dziennikarze otrzymują wartościowy materiał do publikacji.

Szukasz sposobów na dotarcie do dziennikarza z informacją? Poznaj ciekawe case studies >>

Jakie są cele media relations?

Jednym z głównych celów media relations jest nawiązanie i utrwalenie pozytywnej komunikacji z dziennikarzami. Długoterminowa perspektywa zależy często od pierwszego wrażenia, dlatego wszelkie zapytania ze strony mediów warto rozpatrywać w kategoriach potencjalnej szansy, a nie traktować jako dodatkowej uciążliwości. Dzięki skutecznej współpracy firma może liczyć na zwiększenie zasięgów czy budowę określonego wizerunku, co może przełożyć się na efektywniejszą realizację celów biznesowych. Do innych celów media relations zaliczyć można m.in.:

  • traktowanie komunikatów firmy, jako pierwszego źródła rzetelnej informacji,
  • podnoszenie świadomości i zrozumienia marki,
  • wywołanie określonych postaw i zachowań odbiorców komunikatu,
  • realizacja celów biznesowych, np. zwiększenie sprzedaży,
  • lepsza komunikacja z inwestorami i interesariuszami.

Jakie są narzędzia media relations?

Nawiązywanie i utrzymywanie relacji z dziennikarzami, mające na celu m.in. budowę świadomości marki i kształtowania jej wizerunku wśród odbiorców zewnętrznych może odbywać się na wiele sposobów i z wykorzystaniem różnych narzędzi. Jednym z nich jest informacja prasowa. Związana jest ona często z samą firmą lub organizacją, która np. wyjaśnia odbiorcom, jak rozwiązać konkretny problem, wprowadza nowy produkt lub usługę, ogłasza nową strategię czy bierze udział w akcji charytatywnej. Informacja prasowa może także poruszać ciekawy temat i analizować go z innej niż do tej pory perspektywy. Wzbogacenie informacji prasowej o dodatkowe zestawienia i infografiki podnosi jej atrakcyjność i zwiększa szansę na zwiększenie liczby publikacji w mediach zewnętrznych.

Do narzędzi media relations zaliczamy także wywiady. Rozmowa z osobą o odpowiednich kompetencjach może być mocnym czynnikiem wpływającym na zewnętrzny wizerunek marki. Dzięki dobrym relacjom z dziennikarzami przeprowadzenie wywiadu nie zawsze musi odbywać się z inicjatywy przedsiębiorstwa, co dodatkowo wzmacnia atrakcyjność tego narzędzia. Do innych rozwiązań pozwalających budować relacje przedsiębiorstwa z mediami zaliczyć można konferencje prasowe, a także zapraszanie dziennikarzy do przedsiębiorstwa, co daje im możliwość lepszego zobrazowania przekazywanego komunikatu.

Jakie materiały dla mediów?

Przygotowując materiały dla dziennikarzy, wydawców czy influencerów warto zadbać o ich różnorodność, wzbogacając je o prezentację danych, zjawisk czy procesów za pomocą czytelnych infografik. Sprawi to, że media będą chętniej przekazywać nasze informacje za pomocą swoich platform.

Tworząc materiały trzeba brać pod uwagę specyfikę danego medium. Przykładowo to, co sprawdzi się w na blogu opartym o swobodną komunikację, niekonieczne będzie atrakcyjne dla serwisu będącego źródłem profesjonalnych danych. To samo dotyczy docelowej platformy - warto określić czy materiał ma pojawić się w internecie, w radio czy w telewizji.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Informacje prasowe mogą być przygotowane w formie poradników, które pozwalają czytelnikom rozwiązać konkretny problem lub znaleźć najlepsze rozwiązanie. Może być to np. wybór energooszczędnej stolarki okiennej czy sposób na tanie i szybkie podróżowanie. Mogą być to również materiały odwołujące się do źródeł zewnętrznych przedstawiających w kompleksowy sposób określone zagadnienie, tj. wzrost opłat za wywóz śmieci w wybranych miastach czy wpływ obniżenia podatków na realne ceny paliw. Informacja prasowa może być związana także bezpośrednio z oferowaną przez firmę usługą lub produktem, dzięki czemu odbiorca będzie mógł się zapoznać ze szczególnymi cechami konkretnego rozwiązania, np. preferencyjnego kredytu na zakup ubezpieczenia komunikacyjnego.

Media relations, a public relations

Zdarza się, że media relations i public relations traktowane są jako pojęcia tożsame, jednak nie jest to do końca prawdą. Public relations ma zadanie nadawcze, które służy stworzeniu odpowiedniego tonu przekazu. Następuje tu bezpośrednia komunikacja z adresatem komunikatu. Natomiast w media relations pomiędzy nadawcą, a odbiorcą komunikatu pojawiają się także przedstawiciele prasy, wydawcy czy influencerzy, którzy przekazują informację do określonych grup docelowych. Są oni jednocześnie odbiorcami przygotowanej przez firmę informacji. Komunikację pomiędzy firmami a dziennikarzami może zainicjować każda ze stron.

Media relations, a pandemia koronawirusa

Zawirowania związane z pandemią koronawirusa wymusiły zmiany w wielu obszarach życia. Jednym z nich jest konieczność dostosowania się do nowej rzeczywistości na linii organizacja-media. Wpływ pandemii na relacje z dziennikarzami obrazuje raport firmy doradztwa komunikacyjnego Lighthouse C.A.R.E.S. „Dziennikarze w kapciach, czyli media relations na odległość”. Z przeprowadzonego badania wyciągnięto kilka kluczowych wniosków. Przykładowo ⅔ badanych dziennikarzy wskazało, że preferuje kontakt po godzinie 12.00 i później, a jeśli rano, to nie wcześniej niż o godzinie 9.00. Niemal połowa ankietowanych przyznała również, że SMS w pilnej sprawie późnym wieczorem lub w weekend jest działaniem niestosownym. Z kolei ⅓ badanych dopuszcza taki rodzaj i porę kontaktu, ale pod warunkiem, że sprawa jest naprawdę poważna lub nadawca wiadomości jest osobą, która zna dziennikarza.

Pomimo szerokiego wyboru komunikatorów i nowoczesnych narzędzi online, najczęściej wybieraną formą kontaktu jest mail. Rozwiązanie to pozwala dobrze zaznajomić się dziennikarzowi z tematem. Wśród preferowanych komunikatorów ⅓ badanych opowiedziała się za Messengerem.

Co ważne dziennikarze chcą wiedzieć, co dzieje się w firmach i organizacjach. Z uwagi na większą liczbę obowiązków, często nie mają czasu przygotowywanie odpowiednich materiałów, a informacje prasowe pomagają im w tworzeniu wartościowych publikacji. Dziennikarze przyznają, że w obecnej sytuacji firmy bardziej otwierają się na media, a także szybciej odpowiadają na prośbę o komentarz.

Źródła:

https://lhse.pl/wirtualne-media-relations-czyli-jak-efektywnie-komunikowac-sie-z-mediami-w-czasach-epidemii/

Autor: Bartłomiej Borucki, Redaktor, Bankier.pl

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.