Procedury to nie wszystko - jak wpisać ESG w funkcjonowanie firmy

ESG powinny zostać wpisane w codzienne funkcjonowanie organizacji i stać się w pewien sposób „niewidzialne” dla pracowników, inaczej będzie to kolejny zbiór procedur, nie zawsze przestrzeganych oraz lista frazesów na gadżetach firmowych.

ESG powinno stać się części strategii i kultury organizacji. Ale czy firmy są gotowe na zmianę sposobu działania? Na kulturową rewolucję? Informacje zawarte w raportach niefinansowych to pochodna tego, co dzieje się w organizacjach. Duża liczba regulacji w obszarze ESG powoduje, że stworzenie kolejnych procedur w firmie często nie wystarcza. Co jest więc ważne?

Procedury to nie wszystko

Każda organizacja ma jakąś kulturę organizacyjną. To jaka ona jest, zależy od sygnałów wysyłanych przez osoby na najwyższych oraz kierowniczych stanowiskach, wartości zawartych w DNA firmy, oraz powtarzalnych zachowań pracowników. I nie chodzi tutaj o działania wymuszone przez procedury (choć na początku również i o nie), ale o sposób myślenia, kreowania celów, wartości jakimi pracownicy kierują się przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Im silniejsza i bardziej zinternalizowana przez pracowników jest kultura firmy, tym bardziej procedury schodzą na drugi plan. A organizacja może szybciej i lepiej reagować na nowe ryzyka w obszarze ESG.

Weź udział w konferencji online “ESG - raportowanie niefinansowe w praktyce” >>

– Odpowiedzialność jest wpisana w DNA naszej firmy, która jest też jedną z czterech wartości Żabki. Promujemy zrównoważony styl życia, ułatwiając klientom zmianę ich codziennych nawyków, ponieważ wierzymy, że przyjazne dla klimatu, zrównoważone życie jest możliwe dla każdego z nas i na co dzień. Niezbędne jest jednak wspólne działanie i świadomość jak ważne są małe kroki podejmowane przez każdego z nas. Budujemy organizację zaangażowanych ludzi, a działania w obszarze ESG rozwijamy w sposób strategiczny. – mówi Rafał Rudzki, Dyrektor ds. ESG, Żabka Polska

Olga Petelczyc
Olga Petelczyc
Założycielka Arete Audit, certyfikowana audytorka, Pełnomocnik Zarządu IIA Polska ds. CSR, Koordynatorka zespołu ds. raportowania niefinansowego
Sebastian Wolny

ESG coraz bardziej istotne dla inwestorów

Na rynkach finansowych zachodzi ważna zmiana. Coraz częściej można usłyszeć o priorytecie wartości dla interesariuszy niż akcjonariuszy. Czynniki ESG coraz częściej włączane są przez inwestorów i instytucje finansowe do procesu podejmowania decyzji. Trend ten najprawdopodobniej będzie się nasilał m.in. ze względu na rosnące wymagania regulacyjne i oczekiwania samych klientów. W praktyce brak raportowania, słaba jakość danych lub niedostatecznie wartości uzyskiwane w rankingach ESG, mogą negatywnie wpływać na koszt kapitału czy zainteresowanie inwestorów.

– Tak jak dla spółek wyzwaniem może być zbieranie i weryfikacja danych, tak dla inwestorów identyfikacja istotnych czynników ESG z całego zakresu otrzymywanych danych. Jednym z liczbowych sposobów spojrzenia na kulturę korporacyjną jest wskaźnik udziału kobiet w zarządzie i radzie nadzorczej spółki. Międzynarodowe publikacje pokazują, iż różnorodności sprzyja kultura włączenia i równych szans – mówi Milena Olszewska-Miszuris, ACCA, CFA, Co-Chair 30% Club Poland.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Odpowiedzialność w całym łańcuch wartości

Kolejną ważną zmianą w myśleniu o organizacji jest konieczność wypełnienia obowiązków należytej staranności w całym łańcuch dostaw.

Jak zauważa Beata Faracik, współzałożycielka i prezeska zarządu Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu:

- Niska znajomość wśród polskich firm standardów międzynarodowych, takich jak Wytyczne ONZ dot. biznesu i praw człowieka, sprawia, że mimo iż od ich przyjęcia minęła dekada, firmy o odpowiedzialności społecznej myślą głównie w kategoriach filantropii, a nie jako o integralnej części strategii działania. To stawia je w trudnej sytuacji z uwagi na nadchodzące regulacje dotyczące obowiązkowej należytej staranności w obszarze praw człowieka oraz wpływu na środowisko – mówi Beata Faracik. - Istotą działań na rzecz zapewnienia poszanowania praw człowieka jest wypracowanie zachowań i praktyk, w których efekcie dojdzie do pewnej zmiany w kulturze firmy, zmiany postaw, dzięki którym prawa człowieka będą skuteczniej przestrzegane i chronione w codziennej działalności firmy - dodaje.\

Rozwój kultury organizacyjnej to podstawa ESG

Badanie kultury przez pryzmat kryteriów ESG może być cennym uzupełnieniem audytów w obszarach podlegających raportowaniu. Zrobione w początkowej fazie wdrażania może pomóc firmie ograniczyć wysiłki i lepiej zaprojektować procedury.

Zdaniem Grzegorza Kuczyńskiego, Prezesa Unity Group:

- W każdej organizacji istnieje jakaś kultura organizacyjna. Może ona albo pomagać, albo być nieprzyjemnym balastem. Na szczęście można kulturę badać i aktywnie działać w kierunku jej zmiany. Jest to często długi proces, ale możliwy do realizacji.

Przechodzi do historii myślenie o kwestiach ESG jedynie z perspektywy raportowania. A twierdzenie, że leżą one głównie w kwestii komórek odpowiedzialnych za relacje inwestorskie lub ESG staje się nieaktualne.

Jeśli nie jest dla Państwa pierwszą motywacją dbałość o planetę, to na pewno presja ze strony inwestorów, ryzyko utraty dostępu do kapitału i presja ze strony konsumentów są wystarczającym powodem, aby na poważnie zająć się kwestiami ESG.

Autorka: Olga Petelczyc, Założycielka Arete Audit, certyfikowana audytorka, Pełnomocnik Zarządu IIA Polska ds. CSR, Koordynatorka zespołu ds. raportowania niefinansowego

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.