Strategia PR organizacji biznesowej. Jak stworzyć strategię public relations?

Aby stworzyć strategię PR dla organizacji o profilu biznesowym, musimy opracować całkowicie inny plan działań, aniżeli w przypadku np. fundacji czy pojedynczego projektu. Strategia public relations adresowana do przedsiębiorców wiąże się z m.in. ustaleniem celów komunikacyjnych, poprzedzonym szczegółową analizę grup docelowych. W teorii brzmi to banalnie, jednak praktyka wymaga od strategów o wiele więcej.

Poprawnie zaprojektowana strategia PR to klucz do właściwej komunikacji działań każdego biznesu. Aby osiągnąć cele komunikacyjne, cele biznesowe i główny cel strategiczny, przedsiębiorcy muszą inwestować w skuteczne narzędzia PR. Stąd też coraz większe zainteresowanie dedykowanymi szkoleniami i konferencjami z zakresu public relations. Już teraz zapisz się na 18. Kongres Public Relations i Komunikacji realnie wspierając przyszłość swojej firmy.

Holistyczna strategia PR to jeden z fundamentów działania każdego przedsiębiorstwa. Osiągnij cele firmy, inspirując się case-studies największych graczy na 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji.
Holistyczna strategia PR to jeden z fundamentów działania każdego przedsiębiorstwa. Osiągnij cele firmy, inspirując się case-studies największych graczy na 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji.
canva.com

Co to jest strategia PR?

Zarówno początkujący, jak i nawet doświadczeni przedsiębiorcy, często się zastanawiają, czym jest strategia PR. Strategia public relations jest dokumentem, którego opracowanie powinno poprzedzać podjęcie pierwszych kroków w kierunku działań komunikacyjnych firmy. Co ważne, strategia PR nie jest planem działań komunikacyjnych.

Strategia public relations jest nadrzędna względem pozostałych dokumentów dotyczących komunikacji danej firmy. Dzięki strategii PR organizacja wie:

  • jakie obszary działalności komunikować;
  • z kim się komunikować;
  • w jaki sposób się komunikować;
  • jakich technik i narzędzi używać.

Głównym celem strategii PR jest budowa pożądanej reputacji przez daną organizację. Co ważne jednak strategia public relations nie wskazuje konkretnych projektów, a wyłącznie ich charakter i główną ideę. Ponadto w strategii PR nie znajdziemy harmonogramu komunikacji, ale może zawierać ogólne wskazówki dotyczące projektowania kalendarza działań. Jest to szczególnie istotne w branżach, które opierają się na konkretnych wydarzeniach w roku.

Zdefiniowanie charakteru komunikatów (ang. Tone of Voice), a także podstawowej grupy docelowej to absolutne podstawy projektowania strategii public relations. Aby dowiedzieć się więcej o innowacyjnym planowaniu działań PR, weź udział w 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji.
Zdefiniowanie charakteru komunikatów (ang. Tone of Voice), a także podstawowej grupy docelowej to absolutne podstawy projektowania strategii public relations. Aby dowiedzieć się więcej o innowacyjnym planowaniu działań PR, weź udział w 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji.
canva.com

Strategia public relations i jej elementy

O jakie elementy należy zadbać, planując działania PR-owe i co zawiera strategia PR? Choć strategia PR nie obejmuje konkretnych inicjatyw, może obejmować niektóre narzędzia public relations. Są to m.in.:

  • marketing bezpośredni,
  • content marketing (np. treści na potrzeby kontaktów B2B),
  • reklama,
  • współpraca z mediami (np. relacje medialne - ang. media relations),
  • eventy (np. wydarzenia specjalne i konferencje prasowe).

Poznaj program kongresu “Public Relations i Komunikacji”, 26-27 października 2022, Warszawa >>

Samo tworzenie strategii można podzielić na kilka etapów. Przy konkretnych założeniach i właściwym planowaniu efektem naszych prac będzie nie tylko sama strategia public relations, ale i strategia właściwa. Planowanie strategii PR obejmuje:

1. Wstępne badania - na tym etapie organizacja bierze pod uwagę grupy strategiczne z perspektywy prowadzonej działalności, rozpatruje ich potrzeby, motywacje oraz preferencje dotyczące m.in. użytkowania mediów; analiza wstępna skupia się także na profilu naszej organizacji, działaniach konkurencji oraz sytuacji wyjściowej (często poprzez audyt komunikacyjny).

2. Opracowanie celów organizacji, tzw. big idea - grupy strategiczne, czyli najczęściej klienci będą opierać się na wpływie wywieranym przez grupy taktyczne, czyli m.in. media; opracowanie celów ma określić pożądane efekty tego wpływu, wykorzystując kluczowe przekazy strategii.

3. Grupy docelowe - grupy strategiczne mogą dzielić się na podgrupy lub klastry audytoriów; celem tego etapu jest dookreślenie dokładnego profilu naszych odbiorców.

4. Taktyka - ten etap określa dokładne inicjatywy, które przekładają się na skuteczną strategię; taktyka jest o wiele bardziej konkretnym zarysem działań niż ogólna strategia public relations.

5. Narzędzia - opracowaną strategię należy wspierać i realizować konkretnym zestawem narzędziowym; odpowiedni dobór narzędzi zgodnie z potrzebami zarówno organizacji, jak i grupy strategicznej to już połowa sukcesu strategii.

6. Ogólny harmonogram - ważnym elementem strategii public relations jest harmonogram działań, który ogólnie określa najważniejsze momenty roku dla danej branży.

7. Budżet - wstępna analiza możliwości organizacji w kontekście strategii PR nie może pomijać możliwości budżetowych; w długiej perspektywie warto określić priorytety i rozkładać w czasie takie działania, które generują stosunkowo wysokie koszty lub zmienić narzędzia; coraz częstszym rozwiązaniem szczególnie w sektorze MŚP jest także uzyskanie dotacji zewnętrznej.

8. Ocena - ewaluacja strategii jest jednym z kluczowych momentów zaraz przed jej wdrożeniem; często strategia, która wydaje się optymalna “na papierze”, w praktyce nie przekłada się na zwiększenie efektywności działań public relations.

9. Monitoring - po wdrożeniu strategii niezbędne jest monitorowanie jej realizacji za pomocą wcześniej określonych metryk.

Przygotowanie strategii z wykorzystaniem skutecznych, ale też niskokosztowych narzędzi to jedna z najważniejszych umiejętności w branży public relations. Dowiedz się, jak wspierać swój biznes, biorąc udział w 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji.
Przygotowanie strategii z wykorzystaniem skutecznych, ale też niskokosztowych narzędzi to jedna z najważniejszych umiejętności w branży public relations. Dowiedz się, jak wspierać swój biznes, biorąc udział w 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji.

Co to jest 6M?

Wcześniej wymienione etapy planowania strategii mogą również bazować na tzw. zasadzie 6M. Zasada 6M obejmuje:

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
  • Misję (mission) - określony cel, przekaz i wartości towarzyszące działaniom.
  • Grupy docelowe (market) - grupy strategiczne i grupy taktyczne.
  • Budżet (money) - racjonalnie estymowany budżet kampanijny.
  • Treść PR (message) - główny przekaz działania.
  • Techniki PR (media) - główne narzędzia public relations.

Ocenę skuteczności przeprowadzonych działań (measurement) - metryki i sposoby mierzenia efektywności określonych realizacji.

Konkretne projekty wymagają oczywiście innej specyfiki działania, jednak powyższe zasady są na tyle uniwersalne, że większość firm na świecie wykorzystuje je na rzecz własnej branży. Pamiętajmy jednak, że public relations nie przekłada się bezpośrednio np. na sprzedaż produktów. Wykorzystując zasadę 6M, jesteśmy w stanie przeprowadzić skuteczną kampanię wizerunkową, która dopiero - w połączeniu z klasycznym marketingiem - będzie generować wymierne wzrosty.

Jak stworzyć strategię PR?

Aby stworzyć strategię PR, musimy w relatywnie krótkim czasie przejść przez wszystkie etapy planowania. Aby skrócić cały proces, warto ustalić workflow zespołu, który realizowałby następujące zadania:

  • Badanie konkurencji, badanie dotychczasowych działań komunikacyjnych firmy (tzw. audyt komunikacyjny).
  • Badanie potrzeb obecnych klientów, badanie potencjału innych grup docelowych.
  • Ustalenie celów strategicznych w krótkim i długim terminie.
  • Konsultacje z działem finansowym w sprawie potencjalnej skali realnych działań.
  • Estymacja sił przerobowych obecnego zespołu, decyzja o współpracy z podmiotem zewnętrznym lub poszerzenie dotychczasowego działu.
  • Przygotowanie strategii oraz taktyki.
  • Ustalenie metryk i sposobu monitoringu.
  • Ewaluacja strategii przez zespół i zarząd.
  • Poprawki i wdrożenie.
Ustalenie podziału obowiązków i synergiczna realizacja zadań to najważniejsze elementy planowania strategii działań public relations. Weź udział w 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji, realnie inwestując w swój biznes.
Ustalenie podziału obowiązków i synergiczna realizacja zadań to najważniejsze elementy planowania strategii działań public relations. Weź udział w 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji, realnie inwestując w swój biznes.
canva.com

Skuteczna strategia PR to klucz do efektywnej komunikacji zarówno z klientami, kontrahentami, jak i potencjalnymi inwestorami oraz przyszłymi odbiorcami naszych produktów lub usług. Aby dowiedzieć się więcej o innowacyjnych narzędziach public relations, weź udział w 18. Kongresie Public Relations i Komunikacji już 26 października w Warszawie stawiając realny krok w przyszłość swojego biznesu.

Autor: Bartłomiej Wojnowski, Redaktor

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.