Wspólny język biznesu i fiskusa

Na naszych oczach dzieją się procesy zmieniające oczekiwania dotyczące podatków. Organy administracji otrzymują kolejne uprawnienia pozwalające śledzić rozliczenia niemal w czasie rzeczywistym.

Do głosu dochodzą nowe grupy interesariuszy, jak inwestorzy, którzy coraz śmielej żądają przedstawienia sytuacji podatkowej od podmiotów branych pod uwagę w swoich planach. Również podatnicy powinni rozszerzyć zatem perspektywę patrzenia na ten obszar działalności. W jaki sposób biznes może tworzyć warunki do prawdziwego dialogu o podatkach i kto skorzysta z takiej formuły?

Poznaj planowane, kluczowe zmiany w prawie podatkowym w 2023 roku >>

Czy dotychczasowe podejście pozostaje aktualne?

W tradycyjnym ujęciu podstawową okazją do rozmowy fiskusa z przedsiębiorcami były prowadzone przez organy podatkowe kontrole prawidłowości rozliczeń. W ostatnich latach dokonał się bardzo szybki postęp raportowania danych podatkowych w formie elektronicznej. Jednolite pliki kontrolne, obowiązki związane z informowaniem o strategii podatkowej i schematach podatkowych czy rozliczeniach w poszczególnych jurysdykcjach znacząco usprawniły organom podatkowym proces właściwego typowania podmiotów do kontroli i dały informacje pozwalające na stawianie właściwych pytań. Również tych, które dotyczą przyszłych rozliczeń. Kolejnym narzędziem pozwalającym zmniejszyć ten dystans będzie Krajowy System e-Faktur, który umożliwi uruchomienie algorytmów kontrolnych praktycznie w momencie realizacji transakcji.

Roman Namysłowski, Partner zarządzający zespołem podatkowym w CRIDO
Roman Namysłowski, Partner zarządzający zespołem podatkowym w CRIDO
antoniloskot.com

Wymienione przykłady z kraju wpisują się w szerszy – globalny – trend. Ma on zapewnić transparentność podejmowanych przez biznes decyzji dotyczących podatków, ich wysokości i miejsca, w którym są płacone. Powszechnym zjawiskiem staje się też żądanie prezentowania ustrukturyzowanych informacji na ten temat przez instytucjonalnych akcjonariuszy i potencjalnych inwestorów.

Zmiany te wymagają od przedsiębiorców adaptacji. Coraz częściej okazuje się, że zasoby, które miały zapewnić zgodność z przepisami oraz minimalizować ryzyka związane z ich interpretacją, nie przystają do nowych warunków.

Transparentność, bezpieczeństwo i współdziałanie

Najlepszą odpowiedzią na nowe wyzwania jest przejęcie inicjatywy i jasne zdefiniowanie mechanizmów stojących za podejmowaniem decyzji w obszarze podatków. Uporządkowane procesy wspierane skutecznymi ramami organizacyjnymi umożliwiającymi świadome zarządzanie rozliczeniami podatkowymi stanowią elementy podejścia określanego mianem Tax Governance.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Niezależnie od podstawowej roli (kalkulacji zobowiązania), powinny one dostarczać dane dotyczące wszystkich rodzajów podatków w tylu lokalizacjach, w ilu działa dana firma. Tak, by ostatecznie właściwie wspierać budowanie wartości firmy.

Poznaj program konferencji online “TAX Forum” >>

Celem stawianym procedurom czy procesom w ramach organizacji jest również uniknięcie niepewności co do skutków podatkowych decyzji biznesowych. System podatkowy oferuje coraz szerszy pakiet rozwiązań – niektóre z nich zostały zaprojektowane z myślą o strategicznych inwestorach lub firmach na międzynarodowych rynkach (np. porozumienie inwestycyjne lub VAT Cross-Border Ruling), inne – dostępne są dla wszystkich (np. interpretacje indywidualne czy wiążące informacje stawkowe). Dobór odpowiedniego narzędzia do danej sytuacji powinien wynikać z przyjętych przez daną organizację procedur i matryc ryzyka.

Ostatnim filarem takiego podejścia jest wykorzystanie narzędzi partnerskiej współpracy z administracją skarbową. W ostatnich latach w ordynacji podatkowej pojawiły się, funkcjonujące od lat w bardziej dojrzałych jurysdykcjach podatkowych, ramy kooperacji. Mowa przede wszystkim o programie współdziałania i porozumieniu inwestycyjnym, pozwalającym na spotkanie się administracji i przedsiębiorców na równych prawach.

Tomasz Groszyk, Starszy menadżer w zespole podatkowym w CRIDO
Tomasz Groszyk, Starszy menadżer w zespole podatkowym w CRIDO

Dalsze etapy współpracy

Skorzystanie z tych mechanizmów pozwala przygotować rzetelne i wiarygodne uzasadnienie podejmowanych przez przedsiębiorcę decyzji, komunikowanie ich wewnętrznym i zewnętrznym stronom, w tym fiskusowi. Bez wątpienia lepsze może wiązać się będzie również z lepszym zrozumieniem wzajemnych potrzeb i perspektyw.

Wracając z kolei do intensywnych zmian dokonywanych w ostatnich latach, ogromne korzyści, które odniósł budżet państwa nie byłyby możliwe dzięki znacznym kosztom poniesionym przez samych przedsiębiorców. Warto, aby ten wysiłek nie został zaprzepaszczony.

Autorzy:

Roman Namysłowski, Partner zarządzający zespołem podatkowym w CRIDO

Tomasz Groszyk, Starszy menadżer w zespole podatkowym w CRIDO

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.