Jak być liderem szczęśliwego zespołu cz. I

Czy wiesz co mówią badania na temat szczęśliwych zespołów? Badania wskazują, że szczęśliwsi pracownicy sprzedają o 37% więcej, lepiej radzą sobie z odmowami i codziennymi wyzwaniami, rzadziej (nawet o 43%) chodzą na zwolnienia, są o nawet 86% bardziej kreatywni.

Agnieszka Ptasińska, Psycholog, coach, Happy Dealer

Zatem warto. A dbanie o szczęście i satysfakcję z pracy to proces, w którym lider odgrywa kluczową rolę. Do niedawna mógł być prawie niewidoczny. Obecnie sytuacja stawia przed liderami nowe wyzwania. Mało kto chce być zarządzany, chcemy mieć przywódcę, który da nadzieję, ma wizję nawet jeśli organizacja jej nie ma. Potrzebny jest ktoś, kto daje “ścianę” do oparcia, a nie jest sam ścianą. Nigdy dotąd autentyczność i emocjonalna obecność lidera nie była tak ważna. A w związku z rewolucją w systemie pracy - pojawiły się nowe wyzwania i priorytety. Na czoło wysuwa się także umiejętność dbania o nastrój i poczucie sensu.

Weź udział w “Akademii Managerów Szczęścia” >>

Kim Cameron wyróżnia 4 elementy pozytywnego przywództwa: tworzenie pozytywnej atmosfery, budowanie sycących relacji w zespole, pozytywną komunikację oraz pokazywanie sensu pracy. Dziś napiszemy o pierwszych dwóch elementach.

Tworzenie pozytywnej atmosfery

To m.in. zachęcanie do empatii, wyrażania wdzięczności oraz uczenia się na błędach. To np. cotygodniowe pozytywne spotkania Hi5 („Przebij Piątkę) - podczas których członkowie zespołu dziękują sobie za wskazówki, np.:“Aniu, dzięki że pokazałaś mi jak robić grafiki w  Canvie”, “Stefan, twoja pomoc “na ostatniej prostej” przy gromadzeniu dokumentów do przetargu była kluczowa”. To też czas, żeby ludzie podzielili się tym, co „domknęli” i z czego są zadowoleni. Inną propozycją są dzienne szybkie spotkania w określonej formule, podczas których uczestnicy mogą m.in.: prosić innych o pomoc, dzielą się wyzwaniami, z którymi się zmierzyli oraz… mówią o błędach, które popełnili wraz z informacją jak je rozwiązali. Wszystko w służbie budowania zespołu, który uczy się od siebie. W ramach tworzenia sprzyjającego szczęściu klimatu zachęcamy do detoxu od oceny (judgmental detox), plotek i negatywnych komentarzy. W tym celu zapraszamy zespół do skorzystania z 3 „sit” Sokratesa:

Ciekawym wyzwaniem jest tydzień na detoksie od ocen. Warto sprawdzić choćby tylko na sobie. To wyzwanie nie wyklucza dawania informacji zwrotnej, która może być przepuszczona przez sito właśnie.

Budowanie relacji w zespole

Wysokiej jakości relacje są najlepszym predyktorem szczęścia i zdrowia człowieka. Co więcej, w badaniu Q12 Instytutu Gallupa jednym z 12 pytań mierzących poziom zaangażowania pracownika jest właśnie pytanie o to czy… w swojej pracy masz dobrego przyjaciela/ najlepszego kolegę. Wpływa to pozytywnie na zaangażowanie pracownika. Jak w takim razie sprzyjać budowaniu relacji w zespole? M.in. stwarzać możliwość spędzania czasu z osobami z pracy. Spotkania te mogą mieć charakter czysto integracyjny, bo jak mówi przysłowie “z kim się bawisz, tego nie zostawisz”. Ich celem może być wspólne celebrowanie urodzin/imienin/narodzin dziecka współpracownika. Podczas spotkań niezwiązanych z pracą, mamy okazję poznać osoby, z którymi na co dzień pracujemy, dowiedzieć się kto np. ma podobne hobby. Znajomy, podczas jednego z takich spotkań integracyjnych znalazł 6 osób, z którymi aktualnie trenuje crossfit. Innym sposobem jest tworzenie par intermentoringowych, których celem jest dzielenie się swoimi umiejętnościami, wymiana doświadczeń oraz transfer wiedzy. Efektem ubocznym intermentoringu bywa często “zacieśniania więzów” w zespole. Jak to zrobić? Uczestnicy działają ze sobą np. przez 4-8 spotkań trwających od 30 do 60 minut i uczą się wzajemnie rzeczy, które są dla nich istotne.

Bycie liderem w naszych czasach to wyzwanie.  Dbanie o szczęście własne i swojego zespołu jest niezbędne i może być naprawdę przyjemne. Więcej o narzędziach w kolejnym artykule.

Autor: Agnieszka Ptasińska, Psycholog, coach, Happy Dealer

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.