Jak wybrać mentora biznesowego dla menadżera i dlaczego warto to zrobić?

Mentoring to jedna z najczęściej wykorzystywanych współcześnie form rozwoju menadżerów sprzyjających akceleracji biznesu jak i rozwijaniu indywidualnych kompetencji hybrydowych.

„Jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł” -ten cytat autorstwa Roberta Kiosaki bardzo trafnie oddaje ideę mentoringu. W USA mentoring popularny jest od dawna - ponad 70% firm z listy Fortune 500* oferuje wsparcie mentora pracownikom, co tłumaczy sukcesy wielu z nich. Badania wskazują także, że 67% organizacji zaobserwowało wzrost wydajności w wyniku wsparcia ze strony mentorów, a 55% firm przyznaje, że mentoring ma pozytywny wpływ na ich wyniki ** . Z kolei 78,8% pracowników przebadanych przez PeopleFluent wskazało także pozytywny wpływ mentoringu na ich zaangażowanie w wykonywaną pracę***.

W Polsce zarówno zawód mentora jak i procesy rozwoju menadżerów poprzez mentoring dopiero zyskują na popularności. Ponieważ efektywni i zaangażowani pracownicy mają bezpośrednie przełożenie na wyniki przedsiębiorstw, warto się przyjrzeć korzyściom jakie płyną z mentoringu zarówno dla menadżerów jak i całej organizacji.

Małgorzata Warda
Małgorzata Warda
Certyfikowana międzynarodowo mentorka biznesowa European Mentoring & Coaching Council, akredytowany w Londynie executive coach, praktyk biznesu, wykładowca MBA.
fot. Monika Wasko

Czym jest mentoring?

Mentoring to prowadzony w formie partnerskiej relacji proces rozwojowy pomiędzy mentorem a jego podopiecznym, który ma na celu maksymalizację potencjału i rozwój talentów podopiecznego, czyli mentee. Profesjonalnie przygotowany mentor – oprócz własnego doświadczenia biznesowego – wnosi także wiedzę procesową oraz techniki i narzędzia, które umożliwiają prowadzenie rozwoju 1:1 w sposób ustrukturyzowany i efektywny. Warto wiedzieć, że element relewantnego doświadczenia biznesowego, którym mentor może się podzielić lub zainspirować mentee, odróżnia mentoring od klasycznego coachingu.

Sprawdź program cyklu webinarów “Akademia Lidera”. Weź udział w 5 inspirujących spotkaniach >>

Na czym polega współpraca z mentorem biznesowym?

Proces mentoringowy to cykl spotkań indywidualnych pomiędzy mentorem i mentee. W toku tych spotkań mentor:

  • Omówi z podopiecznym jego wyzwania i pomoże je doprecyzować, a także określi mocne strony i obszary do rozwoju.
  • Pomoże zdefiniować cele i kryteria, które umożliwią monitoring postępów procesu rozwoju menadżera.
  • Wesprze podopiecznego w oddzielaniu faktów od emocji i przekonań, co pomoże mu obiektywniej spojrzeć na bieżące problemy.
  • Doda odwagi, uruchomi do działania odkrywając motywatory wewnętrzne jak i przekonania blokujące progres.
  • Podzieli się swoim praktycznym doświadczeniem biznesowym, aby pomóc mentee wypracować własne rozwiązania.
  • Będzie towarzyszył we wdrażaniu zmian, udzielając na bieżąco feedbacku, a także wspierając mentee merytorycznie i emocjonalnie.

Szukasz sprawdzonych wskazówek w zakresie komunikacji menedżerskiej? Sprawdź >>

5 korzyści biznesowych płynących ze współpracy z mentorem

1. Mentoring jest dużo efektywniejszym procesem przyswajania wiedzy niż szkolenia. Wg badań nawet 87% wiedzy ze szkoleń ulega zapomnieniu w ciągu miesiąca****. Zaś zindywidualizowany, dopasowany do potrzeb proces umożliwia szybsze przyswojenie relewantnej dla konkretnego menadżera wiedzy i przełożenie ich na efektywne decyzje oraz działania.

2. Doświadczenie, przykłady rozwiązań, wnioski z porażek, którymi dzieli się mentor, pozwalają mentee przyjrzeć się różnym opcjom i samodzielnie podejmować trafniejsze decyzje biznesowe.

3. Mentoring to także sposób na trening „miękkich” umiejętności w „twardej” pracy. Obecne role leaderów stają się coraz bardziej kompleksowe, wymagają kombinacji różnorodnych doświadczeń i umiejętności hybrydowych - na przykład łączenia wysokich zdolności interpersonalnych z techniczno-analitycznymi. W odpowiedzi na te potrzeby odpowiednio dobrany mentor może pomóc menadżerowi nie tylko poszerzyć wiedzę, ale także rozwinąć, przećwiczyć i utrwalić umiejętności z zakresu efektywnej komunikacji interpersonalnej czy zarządzania zespołem.

4. Mentoring dodaje odwagi, daje poczucie bezpieczeństwa i ogranicza poczucie samotności w stawianiu czoła wyzwaniom. Stwarza przestrzeń do bezpiecznej komunikacji, szczerego feedbacku i sparringu. Mentor daje wsparcie H2H – obecność, uważność, empatię, co jest szczególnie ważne w czasach pracy hybrydowej, potęgującej często poczucie izolacji.

5. Menadżerowie, z którymi miałam okazję prowadzić procesy mentoringowe, podsumowując procesy ze mną często podkreślają, iż przytaczane przeze mnie w trakcie sesji rzeczywiste przykłady z mojego doświadczenia biznesowego są dla nich wartościowe, gdyż pozwalają im nie tylko zyskać szerszą perspektywę i nową wiedzę, ale także poczucie zrozumienia dla ich sytuacji. To z kolei zwiększa ich motywację do podejmowania odważniejszych decyzji i daje impuls do dalszego rozwoju.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jak dobrać mentora biznesowego dla menadżera?

Wybór właściwego mentora to odpowiedzialne zadanie dla zespołu HR. Chcąc dopasować i wybrać najlepszego mentora biznesowego dla konkretnego menadżera w organizacji, warto zwrócić uwagę na poniższe 4 parametry:

1. Wiedza i doświadczenie biznesowe, którymi dysponuje mentor w obszarze, który mentee chce rozwinąć.

2. Doświadczenie mentora w zakresie ilości godzin i przeprowadzonych procesów mentoringowych oraz rekomendacje od poprzednich Klientów.

3. Przygotowanie merytoryczne mentora do prowadzenia procesów rozwojowych poświadczone certyfikatem lub akredytacją. Powyższe dokumenty, wydane przez uznaną jednostkę certyfikującą, są potwierdzeniem merytorycznego przygotowania mentora do pełnienia tej roli.

4. Czy mentor podlega pod kodeks etyczny uznanej organizacji branżowej i superwizji, będących wymogiem większości profesjonalnych organizacji certyfikujących mentorów.

Choć mentoring nie jest odpowiedzią i rozwiązaniem na wszystkie wyzwania dynamiki dzisiejszej rzeczywistości biznesowej, niewątpliwie jest jedną z najskuteczniejszych metod rozwoju menadżerów i akceleracji biznesu, jaką mają dziś do dyspozycji ludzie i organizacje. Dlatego bez wątpienia warto wziąć mentoring pod uwagę projektując indywidualne ścieżki rozwoju dla utalentowanych menadżerów w organizacji.

Autorka: Małgorzata Warda, EMBA - Certyfikowana międzynarodowo mentorka biznesowa European Mentoring & Coaching Council, akredytowany w Londynie executive coach, praktyk biznesu, wykładowca MBA. Mentorka biznesu w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet i Fundacji Liderek Biznesu. Ma ponad 25 lat doświadczenia menadżerskiego w globalnych korporacjach w obszarze sprzedaży i zarządzaniu zespołami na stanowiskach Dyrektora Handlowego i Generalnego. Wprowadziła na polski rynek szereg nowych marek i znanych innowacji – m.in. koncept kapsułkowy Nescafé Dolce Gusto, naczynia z odczepianą rączką Tefal Ingenio, blender Nutribullet. Wspiera menadżerów poprzez indywidualne procesy mentoringowe i coachingowe - najczęściej w obszarze rozwoju biznesu oraz budowania kompetencji przywódczych. Realizuje autorskie szkolenia, warsztaty i webinary biznesowe oraz wykłady MBA z obszaru leadershipu i rentownej sprzedaży. Klienci doceniają ją za umiejętność przekazywania wiedzy w oparciu o relewantne przykłady z biznesu. Jest autorką ponad 100 publikacji z obszaru leadershipu, mentoringu i rozwoju biznesu. Prowadzi firmę doradczo-szkoleniową Warda & Partners (www.wardateam.com), która niedawno została wyróżniona w międzynarodowym rankingu jako „Best International Business Mentoring & Consulting Firm – Poland”.

PRZYPISY:

*https://chronus.com/blog/mentoring-what-is-it-and-why-does-it-matter

** http://nationalmentoringday.org/facts & Mentorsme, 2020

***https://chronus.com/blog/mentoring-what-is-it-and-why-does-it-matter

**** https://www.talkaboutvalue.com/blog/87-percent-of-training-knowledge-is-wasted-without-further-coaching-or-reinforcement-activity

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.