Podnieś skuteczność swojego działu sprzedaży

Jak sprzedać produkt “nice to have” w czasach kryzysu? Jak radzić sobie ze znudzeniem i brakiem chęci do pracy zespołu? Na te pytania odpowiedzi szuka wielu menedżerów. Poniżej prezentujemy opinie psycholożek Agnieszki Ptasińskiej i Marty Rolnik.

OPINIA
Trzy wskazówki, jak sprzedać produkt "nice to have" w czasach kryzysu
Agnieszka Ptasińska
Psycholożka, dyplomowana PWC Business Coach, Scrum Masterka
Trzy wskazówki, jak sprzedać produkt

W czasach kryzysu następuje ogromny wzrost sprzedaży… czerwonych markowych szminek i… dobrych krawatów. Dlaczego? Ponieważ mamy nadal ochotę na poprawę nastroju i “dotknięcie luksusu”, nawet gdy głowa mówi “stop”. I może wstrzymamy większe podróże czy zakup domu. Ale potrzebę tę zaspokoimy małym, luksusowym zakupem. Nasz mózg emocjonalny ma hedonistyczną przyjemność i chwilowe ukojenie. Jest kryzys a ja nadal mogę wyglądać/ czuć się dobrze/markowo/ stylowo. Zatem:

1. jako doradcy nie dajmy się wciągnąć spirali niepokoju związanego z tym, że ubożejemy; nawet jeśli, to nadal potrzebujemy przyjemności i drobnych, eleganckich nagród i zakupów (pamietajmy, że słowo “drobne” jest baaardzo relatywne),

2. istnieje zdanie, że podczas kryzysu ubodzy bardziej ubożeją, bogaci bardziej się bogacą; nie wiemy czy będzie to prawdą, ale pamiętajmy, by w handlu nie patrzeć tylko perspektywą swojego otoczenia; nawet jeśli wokół mnie znajomi i rodzina dotkliwie odczuwa kryzys, to są nadal ludzie, którzy kryzysu nie odczuwają, lub właśnie na nim robią biznes,

3. “nie samym chlebem i igrzyskami…”: nasza natura stale potrzebuje piękna, inspiracji, rozwoju, stymulacji, zachwytu; pamiętajmy o tych potrzebach i zaspokajajmy je naszymi produktami.

OPINIA
Jak radzić sobie ze znudzeniem i brakiem chęci do pracy zespołu?
Marta Rolnik
Psycholożka, certyfikowany coach, absolwentka Szkoły Akademii Transakcyjnej
Jak radzić sobie ze znudzeniem i brakiem chęci do pracy zespołu?

Gdy zauważasz jako Lider/ka, że Twoi ludzie są znudzeni, brakuje im energii warto ich zapytać o to - jakie oni widzą przyczyny tej sytuacji. Brak chęci do pracy może mieć źródło w wielu rzeczach np. w słabych efektach pracy mimo starań i wkładanego wysiłku - to np. sytuacja, w której codziennie wykonujesz 20 “zimnych” telefonów, a żaden Klient nie jest zainteresowany Twoim produktem. W obszarze grupowej motywacji dobrze sprawdzają się regularne, częste spotkania, na których zespół stawia sobie cele i “na bieżąco”-zwinnie dopasowuje strategie ich realizacji do wyników. Dlaczego warto w grupie? Bo gdy razem pracujemy nad rozwiązaniem możemy doświadczyć efektu synergii, który oznacza, że pomysły stworzone przez cały zespół są większe niż suma rezultatów uzyskanych przez poszczególnych jego członków.

Kolejnym krokiem w poradzeniu sobie ze znudzeniem może być sięgnięcie pamięcią wstecz - czyli jak to było gdy nam się “chciało”? Co wtedy robiliśmy? Skąd wynika różnica między tamtym stanem a dzisiaj. Taka retrospektywa pozwoli być może zastosowanie strategii, które już wcześniej u nas działały. Przykładem może być sytuacja, w której zespół sprzedażowy pracował z biura i na ścianie miał powieszoną tablicę, na której zapisywał sobie zadania na najbliższy tydzień wraz z przydziałem do osób. Sytuacja się zmieniła gdy zespół zaczął pracować zdalnie - nie było tablicy i cele przestały być przedstawione wizualnie. Po retrospektywie i “złapaniu” tego, że “widzenie postępu” jest motywujące zespół może stworzyć swoją onlinową tablicę z zadaniami i również śledzić postęp prac.

Jako liderzy potrzebujemy:

1. nadawać sens sytuacji, w której się znajdujemy: np. dlaczego potrzebujemy wykonywać “przyjazne telefony” do klientów, nawet jeśli nie mamy im co sprzedać “tu i teraz”,

2. nadawać perspektywę, dawać nadzieję: nawet jeśli organizacja czy producent tego nie robi my jako liderzy potrzebujemy nadawać ludziom perspektywę i “światełko” w tunelu; możemy odwołać się do kryzysu, w którym kiedyś finalnie, po zmaganiach poradziliśmy sobie bardzo dobrze (np. do roku 2008),

3. być dawcą pozytywnych emocji: i zupełnie nie chodzi tu o założenie różowych okularów i oderwanie od rzeczywistości; mówimy tu o braku narzekania przez lidera do członków zespołu, o wzmacnianiu w nich poczucia dumy, radości, inspiracji czy dbaniu o ducha zespołowości; i aby dawać innym należy zwłaszcza teraz bardzo, ale to bardzo dbać o siebie. Z pustego i Salomon nie naleje, a naczynie do którego trzeba będzie lać może być puste.

Weź udział w konferencji online “Sales Team Level Up”, 30 sierpnia 2022 >>

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.