Wellbeing pracowników, czyli klucz do sukcesu Twojej firmy. Jak dbać o wellbeing w pracy?

Wellbeing pracowników, czyli tzw. dobrostan całego zespołu powinien być jednym z filarów nowoczesnego, innowacyjnego i inkluzywnego biznesu. Ponadto autentyczne poczucie bezpieczeństwa oraz holistyczne podejście do kultury organizacyjnej staje się w polskich firmach coraz częstszą praktyką. Ten krok z kolei przekłada się nie tylko na dobre samopoczucie pracowników, ale i… realne zyski.

Czym jest wellbeing w firmie, czyli dobrostan pracowników od podstaw

Wellbeing (również well-being) to tłumaczony na język polski dobrostan, który obejmuje kilka elementów – m.in.:

  • stan zdrowia;
  • poczucie szczęścia;
  • dobre samopoczucie.
Dobrostan pracowników coraz częściej stanowi integralną część kultury organizacyjnej zarówno dużych korporacji, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Aby poznać najlepsze praktyki i programy wellbeing, już teraz zapisz się na konferencję “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?”.
Dobrostan pracowników coraz częściej stanowi integralną część kultury organizacyjnej zarówno dużych korporacji, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Aby poznać najlepsze praktyki i programy wellbeing, już teraz zapisz się na konferencję “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?”.
KieferPix, fot. shutterstock

Szerszą perspektywę na to, co oznacza pojęcie wellbeing, daje również Instytut Gallupa – najstarszy instytut badania opinii społecznej na świecie. Analitycy opracowali specjalne narzędzie do pomiaru wskaźnika wellbeing m.in. w miejscu pracy o nazwie Sharecare Well-Being Index. Przy użyciu 10-stopniowej skali można ocenić np. dobre samopoczucie pracownika, biorąc pod uwagę:

  1. Cel (ang. purpose) – zaangażowanie pracowników poprzez konkretny cel, który traktują jako wyznacznik swojego działania, jest jednym z elementów realnego wellbeing. Równolegle – potrzeby pracowników nie mogą być oparte wyłącznie na chęci osiągnięcia celu, ale również… wewnętrznej satysfakcji z samej pracy.
  2. Relacje (ang. social) – różnorodność pracowników może zarówno sprzyjać, jak i ograniczać budowanie zdrowych relacji w firmie. Te z kolei są niezbędne, aby wzmacniać poczucie wzajemnego wsparcia i sympatii w miejscu pracy. W ten sposób dbamy o zdrowie psychiczne pracowników, co jest integralną częścią idei wellbeing.
  3. Finanse (ang. financial) – z życiem zawodowym związana jest oczywiście wypłata. Finanse skutecznie motywują do działania, ale również przekładają się na zdrowie pracowników, ich poczucie zadowolenia oraz… redukcję stresu.
  4. Społeczność (ang. community) – wszystkie relacje, wspólny cel, a także sprawiedliwa motywacja finansowa budują pewne poczucie przynależności oraz społeczności. Właśnie poczucie sensu i przyjazna atmosfera podnosi poziom satysfakcji w miejscu pracy, szczególnie jeśli poczucie spełnienia jest związane z realnymi więziami zespołu.
  5. Stan fizyczny (ang. physical) – stan psychiczny pracowników powinien być jednym z priorytetów programów wellbeing, jednak równie istotnym filarem jest również stan fizyczny. Dlatego też tak istotna jest aktywność fizyczna pracowników, a także odpowiedni odpoczynek w trakcie i po pracy. Ponadto, firmy powinny wspierać dobrostan pracownika, promując zdrowe odżywianie.

Weź udział w konferencji online “Wellbeing w biznesie - jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników”, 8 marca >>

Projektując programy wellbeing, weźmy pod uwagę oczekiwania pracowników, a także realne możliwości naszej organizacji. W ten sposób możemy wspierać pozytywne emocje w miejscu pracy, korzystając z dostępnych zasobów. Aby dowiedzieć się więcej, już teraz weź udział w konferencji “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?” już 8 marca 2023 roku.
Projektując programy wellbeing, weźmy pod uwagę oczekiwania pracowników, a także realne możliwości naszej organizacji. W ten sposób możemy wspierać pozytywne emocje w miejscu pracy, korzystając z dostępnych zasobów. Aby dowiedzieć się więcej, już teraz weź udział w konferencji “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?” już 8 marca 2023 roku.
DimaBerlin, fot. shutterstock

Wellbeing to również element szerszej filozofii działania firmy oraz fragment “DNA” przedsiębiorstwa. W ten też sposób – rozwijając dobrostan pracowników – powstaje pewna kultura organizacyjna firmy. Ta z kolei nie tylko wpływa na pracowników i ich dobre samopoczucie, ale również:

  • wizerunek organizacji w oczach klientów,
  • wizerunek organizacji w oczach kontrahentów,
  • wizerunek organizacji w oczach konkurentów,
  • wizerunek organizacji w oczach mediów i komentatorów.

Inwestując w swoich pracowników i rozwijając programy wellbeing, firmy są w stanie zadbać zarówno o swój zespół, jak i dobry PR, a także… wyniki finansowe! Jednakże, czy środowisko pracy w polskich warunkach realnie skupia się na serwowaniu pracownikom rzeczywistego dobrostanu? Krótka odpowiedź brzmi: tak, ale wyłącznie częściowo.

Zdrowie pracowników to nie tylko ruch. Wellbeing wymaga pracy

W ostatnich latach wśród kadry zarządzającej dominuje trend dbania o swoich pracowników wyłącznie pod względem zdrowia fizycznego. Kultura organizacyjna wielu przedsiębiorstw – w tym zwłaszcza przedsiębiorstw polskich – stawia głównie na benefity pozapłacowe skupione wokół m.in. sportu. W ten też sposób zanika holistyczne podejście do koncepcji wellbeing, a pracownicy dostają wyłącznie takie bonusy, jak np.:

  • karty sportowe,
  • prywatna opieka medyczna,
  • zajęcia jogi.

Skuteczne programy wellbeing oparte są na dogłębnej analizie potrzeb danego zespołu. Biorąc wyłącznie pod uwagę różnorodność pracowników, możemy dojść do prostego wniosku – aktywność fizyczna nie przełoży się na dobrostan wszystkich pracowników. Dlatego też tak istotne jest uzupełnianie programów wellbeing o inne sfery. Dla niektórych istotne będą narzędzia, które obniżą poziom stresu, dla innych – oferty przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu.

Wellbeing pracowników powinien budować poczucie równowagi między zdrowiem psychicznym a fizycznym. Kierując się tą ideą zarówno korporacje, jak i coraz częściej sektor MŚP oferują wsparcie psychologiczne całemu zespołowi (z takich usług korzystają oczywiście chętni). W ten sposób (w połączeniu z innymi benefitami, takimi jak elastyczny czas pracy) przedsiębiorstwa wspierają koncepcję work life balance i ograniczają ryzyka, jakim jest wypalenie zawodowe.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Aktywność fizyczna połączona z równoległymi programami wsparcia psychologicznego to elementy strategii wellbeing, które są w stanie realnie wesprzeć poszczególnych pracowników, ale i zintegrować zespół. Weź udział w konferencji “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?” i dowiedz się więcej o wspieraniu swojej organizacji.
Aktywność fizyczna połączona z równoległymi programami wsparcia psychologicznego to elementy strategii wellbeing, które są w stanie realnie wesprzeć poszczególnych pracowników, ale i zintegrować zespół. Weź udział w konferencji “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?” i dowiedz się więcej o wspieraniu swojej organizacji.
Rawpixel.com, fot. shutterstock

Ponadto, dobre zdrowie psychiczne to również dobra atmosfera w pracy, zdrowy dystans do życia zawodowego (co nie oznacza spadku motywacji – wręcz przeciwnie!), a także zwiększone poczucie stabilizacji oraz większa chęć do osiągnięcia sukcesu. Sukces pracowników z kolei to sukces całej organizacji.

Skuteczne programy wellbeing opierają się więc na synergii:

  • zdrowia fizycznego – prób angażowania pracowników w aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie oraz regularne badania okresowe.
  • zdrowia psychicznego – prób definiowania i przepracowywania problemów natury psychicznej, a także walki ze stresem.

Jak wzmacniać zaangażowanie pracowników i poczucie bezpieczeństwa?

Choć teoretycznie przedsiębiorstwa realizują swoje programy wellbeing, często założenia nie odpowiadają realnym potrzebom pracowników. Jak więc podnieść poziom satysfakcji, budować wspierające relacje oraz tworzyć po prostu przyjazne miejsce pracy? Planując strategię wellbeing, należy m.in.:

  1. Przeprowadzić audyt obecnego poziomu satysfakcji z pracy wśród członków i członkiń zespołu.
  2. Oszacować potencjalny budżet na działania wellbeing.
  3. Przeprowadzić badania potrzeb pracowników (zarówno korzystając z ankiet, jak i prowadząc np. wywiady indywidualne).
  4. Opracować ramowy program wellbeing zgodny z możliwościami finansowymi i wykonawczymi przedsiębiorstwa.
  5. Wdrożyć pierwszą wersję programu wellbeing i obserwować zachowania zespołu (stosunek pracowników do oferty, popularność konkretnych usług, satysfakcję z efektu).
  6. Przeprowadzić ewaluację programu wellbeing i wdrożyć potencjalne poprawki.
Jeśli początkowe etapy tworzenia programu wellbeing oprzemy na dogłębnej analizie potrzeb naszych pracowników, wówczas zaprojektujemy system, który realnie przełoży się na sukcesy całej organizacji. Aby dowiedzieć się więcej, weź udział w konferencji “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?” już 8 marca 2023 roku.
Jeśli początkowe etapy tworzenia programu wellbeing oprzemy na dogłębnej analizie potrzeb naszych pracowników, wówczas zaprojektujemy system, który realnie przełoży się na sukcesy całej organizacji. Aby dowiedzieć się więcej, weź udział w konferencji “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?” już 8 marca 2023 roku.
Chinnapong, fot. shutterstock

Programy wellbeing można wdrożyć i rozwijać zarówno w globalnych korporacjach, jak i firmach rodzinnych. Kluczem jest odpowiednie planowanie, które będzie oparte na dogłębnej analizie potrzeb pracowników, oszacowanym budżecie i wnioskach, które pozwolą na jeszcze lepiej skrojone projekty.

Wellbeing pracowników się… opłaca!

Choć dobre relacje w miejscu pracy, zdrowie oraz komfort pracowników, a także ogólny wellbeing organizacji ma ogromne znaczenie – wyczuwamy to przynajmniej intuicyjnie – jak efekty oraz znaczenie tego typu programów prezentują się w liczbach? Otóż według raportu zespołu Buck z 2022 roku aż 51 proc. pracowników deklaruje, iż ich przełożeni ogólnikowo traktują wellbeing, nie skupiając się na realnych potrzebach konkretnych osób i zespołów.

Jednocześnie te same analizy wskazują, iż 68 proc. amerykańskich pracodawców miało poprawić ofertę programów wellbeing w związku z wyzwaniami pandemii koronawirusa oraz restrykcji wynikających z lockdownów. Ten rozdźwięk między opiniami zespołów a zarządów organizacji nie jest wyłącznie domeną USA. Również w Polsce – według badań z III kwartału 2021 roku koncernu Michael Page – pracodawcy nieco bagatelizują m.in. zdrowie psychiczne pracowników, a ich program wellbeing skupiony jest na ogólnych aspektach, a często ogranicza się do… wcześniej wspomnianych kart sportowych.

Już w 2015 roku analitycy z OPTUM zauważyli, że inwestowanie w wellbeing pracowników przekłada się na kilka wyjątkowo istotnych obszarów. Chodzi m.in. o:

  • ograniczenie zachorowań i zwolnień lekarskich w ramach organizacji;
  • ograniczenie kosztów związanych z leczeniem;
  • wzmocnienie ogólnej produktywności.

Jednakże największy problem z wykazaniem efektów programu wellbeing polega na… braku narzędzi do pomiaru. Wyłącznie 39 proc. respondentów, którzy reprezentowali stronę pracodawców, deklarują, iż śledzenie stanu zdrowia pracowników nie sprawia im problemów. Dokładnie 32 proc. uważa podobnie w kontekście szacowania wzrostu produktywności.

Jedno jest jednak pewne – wellbeing działa, a największymi wyzwaniami są: planowanie, wdrażanie i monitorowanie. Tego wszystkiego możesz się nauczyć już 8 marca 2023 roku na konferencji “Wellbeing w biznesie – jak odpowiednio zadbać o dobrostan pracowników?”. Już teraz weź sprawy w swoje ręce i zawalcz o największy kapitał – ludzi.

Autor: Bartłomiej Wojnowski, Redaktor, Bankier.pl

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.