Mentoring biznesowy – najskuteczniejszy dla lidera sposób na osiągnięcie celu

Mentoring w ostatnich latach staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że coraz więcej liderów przekonuje się o jego skuteczności, co potwierdzają liczne badania.

Następstwem czasów VUCA, o których jeszcze niedawno tyle się mówiło są czasy BANI (skrót od: brittle, anxious, non-linear, imperceptible). Rzeczywistość przyspieszyła tempa stając się krucha, niespokojna, nieliniowa i właściwie całkowicie nieuchwytna. Co więcej, raczej nie zapowiada się, że zwolni. Liderzy, mierząc się z coraz trudniejszymi wyzwaniami, potrzebują szybkiego, celowego i skutecznego wsparcia. Wielu z nich właśnie dlatego wybiera mentoring.

Poznaj program konferencji “Power to Women”, 9-10 czerwca, Warszawa >>

Skuteczność mentoringu bierze się z połączenia dwóch elementów: koncentracji na indywidualnych wyzwaniach biznesowych mentee i realnym wsparciu mentora we wdrażaniu zamian. Zamiast omawiać wyimaginowane case'y szkoleniowe, mentor całkowicie koncentruje się na rzeczywistości mentee, jego celach i wyzwaniach. Dzięki zaś cyklicznym spotkaniom w procesie mentoringowym, nie tylko jednorazowo je omawiają, mentor wspiera w konsekwentnym wdrażaniu kolejnych małych kroków, które budują duży efekt.

Agata Rybarska, Mentorka biznesowa EMCC, coach ICF, 15 lat doświadczenia w korporacyjnym biznesie
Agata Rybarska, Mentorka biznesowa EMCC, coach ICF, 15 lat doświadczenia w korporacyjnym biznesie
Monika Wasko

Liderzy, którzy pracują z mentorem podkreślają szybszy rozwój kompetencji zawodowych i osobistych, pogłębienie samoświadomości w roli lidera, zwiększenie motywacji i poczucia własnej wartości. Dodatkowo badania wskazują, że:

  • 91% pracowników posiadających mentora deklaruje, że dzięki mentoringowi jest bardziej zadowolona ze swojej kariery
  • 87% mentees dzięki relacji mentoringowej czuje wzmocnienie i większą pewność siebie
  • Praca z mentorem nad wzmocnieniem potencjału pozwala zwiększyć satysfakcję z pracy o 35%
  • Pracownicy, którzy mieli mentora awansowali pięciokrotnie szybciej niż pozostali

Kiedy warto rozważyć wsparcie mentora?

Praca z mentorem może być dobrym pomysłem kiedy chcemy się czegoś szybko i skutecznie nauczyć korzystając ze sprawdzonych praktyk, wdrożyć nawyki dobrego lidera, kiedy potrzebujemy obiektywnej, ale życzliwej opinii czy wsparcia w podjęciu decyzji zawodowej. Przyjrzyjmy się konkretnym przykładom:

  • Klient 1: „Awansowałem na nowe stanowisko i mam teraz w zespole 25 osób. Potrzebuję szybko zbudować autorytet i sprostać wyzwaniom biznesowym, sporo ich. Tak duży zespół mam po raz pierwszy, a zawsze miałem problem z „mikromenedżmentem”, mam też przygotować nową strategię i ułożyć trudną współpracę z innymi działami.”
  • Klient 2: „Od lat jestem szefem dużego zespołu. Biznes jakoś idzie, ale ja mam wrażenie, że ludzie coraz bardziej zdemotywowani (hybryda robi swoje), ja zmęczony, zaczynam się zastanawiać czy to nie wypalenie. A może ja to wszystko mam źle poukładane?”
  • Klient 3: „Mam 18 lat doświadczenia w biznesie i poważnie zastanawiam się co dalej. Nie chcę już pracować po 12 godzin, ale jak myślę o zmianie pracy to po pierwsze nie jestem pewien co by to miało być, a po drugie nigdy nie miałem czasu na budowanie marki osobistej i nawet nie wiem od czego zacząć.”
Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jeśli mentor ma doświadczenie biznesowe w powyższych obszarach oraz dobry warsztat i praktykę w roli mentora, może w tych sytuacjach pomóc dojść do sedna problemu, zdefiniować cel i plan działania. Dalej w procesie mentoringowym może pomóc wzmocnić pewność siebie mentee, uświadomić mu i wesprzeć w lepszym wykorzystaniu jego mocne strony. Może też w szczerej, zaufanej relacji przyjrzeć się barierom w działaniu mentee oraz towarzyszyć w ich skutecznym rozbrajaniu. Zobaczy również więcej możliwych ścieżek i rozwiązań dzieląc się swoim doświadczeniem. W efekcie mentee szybciej i bardziej świadomie osiągnie to, do czego zmierza.

Co to jest mentoring marki osobistej?

Przyjrzyjmy się bliżej Klientowi 3, który potrzebuje wsparcia w sprecyzowaniu dalszej ścieżki zawodowej. W pracy z mentorem klient może przyjrzeć się świeżym okiem swojemu profilowi (często z wykorzystaniem testów), swoim motywacjom, potrzebom, wartościom i kryteriom jakie powinna spełniać jego dalsza ścieżka rozwoju. Kiedy kierunek zmian jest wyraźnie określony, mentor może dalej pomóc w realizacji planu choćby przez wsparcie w skutecznym budowaniu marki osobistej.

Mentoring marki osobistej obejmuje zazwyczaj wybranie grup docelowych, zasięgowe punktów styku z nimi, opracowanie strategii treści oraz ustalenie realnego czasowo planu komunikacji, dopracowanie profilu na LinkedIn i wspieraniu we wdrażaniu planu (czasem z pomocą agencji czy copywritera). A jeśli po drodze pojawią się blokady w postaci przekonań na swój temat, czy obniżona pewność siebie – praca nad tym będzie integralną częścią procesu mentoringowego. Połączenie celowanego transferu wiedzy i pracy coachingowej powoduje, że Klient 3 ma szansę osiągnąć swój cel szybko i skutecznie.

Więcej o budowaniu marki osobistej >>

Mierząc się z dynamiczną płynnością obecnej rzeczywistości warto mieć mocne wsparcie. Mentoring biznesowy z pewnością nie jest uniwersalną pigułką szczęśliwego rozwoju dla wszystkich. Jednak dzięki temu, że ofertuje zindywidualizowane podejście osadzone w realnych wyzwaniach mentee, charakteryzuje go duża skuteczność i szybkość osiąganych efektów.

Autorka artykułu: Agata Rybarska

Praktyk biznesu, mentorka i coach akredytowany przez European Mentoring & Coaching Council oraz International Coaching Federation. Wyróżniona na 5-tym miejscu w rankingu „Top 20 Coaches in Warsaw 2021.”, Forbes Women umieścił ją wśród „22 Polek, które warto obserwować w 2022 roku”. Ma ponad 15 lat doświadczenia menadżerskiego w globalnych korporacjach w marketingu i sprzedaży w regionie Europy Wschodniej. Zarządzała dużymi zespołami, pracowała dla ponad 30 marek na 7 rynkach. Wspiera liderów w indywidualnych procesach mentoringowych i coachingowych w różnych wyzwaniach biznesowych, najczęściej w obszarze budowania kompetencji przywódczych, rozwoju biznesu oraz marki osobistej i ścieżki kariery. Więcej na https://www.linkedin.com/in/agata-rybarska/ i https://agatarybarska.com/

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.