Koniec remontów na trasie Kraków-Katowice

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 14-10-2009, 00:00

Autostrada Małopolska planuje kolejne remonty. Opłat nie zawiesi.

Przerwa długo nie potrwa. Wkrótce modernizacja mostów

Autostrada Małopolska planuje kolejne remonty. Opłat nie zawiesi.

Od miesięcy kierowcy narzekali na przejazd remontowanym odcinkiem autostrady A4 Kraków—Katowice. Kontrowersje kierowców wzbudziło to, że z powodu zmiany nawierzchni trasa miejscami była zwężona, mimo to musieli za pokonanie 61 km musieli płacić po 6,50 zł na każdym z dwóch punktów poboru opłat. Teraz mogą odetchnąć z ulgą.

Na razie koniec

— 15 listopada kończymy prace remontowe w pasie drogowym, a pięć dni później na węzłach. To prawie 3,5 miesiąca wcześniej niż zakłada harmonogram ustalony z drogową dyrekcją — mówi Wojciech Gębicki, wiceprezes Stalexportu Autostrady, który niedawno został także szefem zależnej Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) mającej koncesję na odcinek A4.

Przyspieszenie nie kończy sporu spółki z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który uznał, że w czasie remontu nie powinna pobierać pełnych opłat, i nałożył na SAM karę.

— Odwołaliśmy się od tej decyzji i czekamy na wyrok sądu. Kwestie remontu i utrzymania autostrady na odpowiednim poziomie wynikają z uzgodnionej z resortem infrastruktury umowy koncesyjnej. Nie może być tak, że z jedną instytucją państwową uzgadniamy konieczność i zasady prac modernizacyjnych, a inna próbuje nas za to ukarać — mówi Wojciech Gębicki.

I dodaje, że firma nie może zrezygnować z pobierania opłat, bo musi mieć pieniądze na utrzymanie i modernizację autostrady oraz spłatę kredytu na budowę drogi Kraków–Katowice zaciągniętego przed laty przez państwo w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju.

Szybkie wyjaśnienie sprawy opłat jest ważne, bo SAM kończy remonty drogowe, ale już przygotowuje się do kolejnych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Teraz mosty i bramki

— Musimy wyremontować obiekty mostowe, bo zostały wykonane przez państwo przed 30-40 laty i wymagają pilnej modernizacji. Ten remont nie będzie dla kierowców tak uciążliwy jak poprzedni. Będą drobne zwężenia, ale jedynie w sąsiedztwie kilku mostów jednocześnie, bez wpływu na komfort jazdy — podkreśla Wojciech Gębicki.

Część posłów chce zakazać autostradowym koncesjonariuszom pobierania opłat w trakcie remontów. To jednak może oznaczać konieczność uzyskania zgody banków, które finansowały budowę i remonty autostrad.

Zniesienie opłat podczas remontów nie wyobraża sobie także Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

— W świetle obowiązujących umów koncesyjnych nie jest to możliwe — mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego drogowej dyrekcji.

Jest nierealne na A4 i na innych koncesyjnych trasach.

— Zniesienia opłat podczas remontów na A4 Kraków—Katowice, czy A2 Nowy Tomyśl—Konin mogłoby rodzić roszczenia odszkodowawcze koncesjonariuszy, a na A1 Gdańsk—Nowe Marzy wymagałoby zgody ministra finansów — dodaje Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.

SAM z bankami musi mieć dobre relacje, bo spółkę czeka jeszcze sporo inwestycji na A4. W przyszłym roku chce modernizować system poboru opłat. W grę wchodzi wprowadzenie zbliżeniowych kart rabatowych, by kierowcy nie musieli płacić gotówką. Być może uda się wdrożyć system elektronicznej rejestracji, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.

Kolejny etap modernizacji to ekologia: ekrany akustyczne, system odwodnienia itp. SAM ma sporo pracy, które finansować będzie z myta i kredytów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane