Konieczny jest dialog pokoleń

PRZEMYSŁAW KASZA ekspert ds. badań rynkowych, Provident Polska
opublikowano: 19-06-2016, 22:00

Firma lub organizacja, która oprze swoją strategię na budowaniu mostów, łączących pokolenie milenialsów z pokoleniem X osiągnie sukces.

Milenialsi to specyficzne pokolenie, którego postawy diametralnie różnią się od pokolenia obecnych decydentów z pokolenia X (obecni 40-latkowie). O ile pokolenie X charakteryzuje się dążeniem do sukcesu, rozumianego jako zasobny portfel i wysokie stanowisko, o tyle pokolenie milenialsów stawia na rozwój, nowe doświadczenia i bardziej używanie niż posiadanie (raczej być, niż mieć). Postawy te są sprzeczne i mogą rodzić nieporozumienia. To może mieć ogromny wpływ na to, jak te pokolenia będą ze sobą współistnieć w niedalekiej przyszłości, która jest wielką niewiadomą.

Po raz pierwszy w historii Polski tak duże pokolenie obecnych 40-latków będzie na utrzymaniu dużo mniej licznej grupy milenialsów (różnica około 2 mln osób). Polska, która cieszy się swoją wolnością od niespełna 3 dekad, jeszcze nie ma doświadczeń sprawnego przekazywania odpowiedzialności z pokolenia na pokolenie.

Warto jeszcze zwrócić uwagę, że pokolenie obecnych 40-latków to osoby, które najwięcej zarabiają (średnio ponad 4 tys. zł) i jednocześnie są zmuszone przeznaczać te pieniądze na inwestycje, a nie konsumpcję. Przez inwestycje rozumiemy zarówno zakup mieszkania, jak i konieczność współfinansowania z podatków rozwoju infrastrukturalnego państwa. Ta konieczność bogacenia się i kumulowania kapitału dla przyszłych pokoleń uzasadnia oczekiwanie godnej emerytury jako wynagrodzenie za lata ograniczonej konsumpcji.

Z drugiej strony stoi pokolenie milenialsów, które jest doświadczone zatrudnieniem na umowę śmieciową, ogromną presją na wszechstronne i bogate wykształcenie oraz pozbawione dostępu do najwyższych stanowisk, zarezerwowanych dla przedstawicieli pokolenia X, które będą za 20-30 lat utrzymywać.

Budowanie strategii dotarcia i zaangażowania młodych z pokolenia milenialsów powinno, naszym zdaniem, uwzględniać ich oczekiwania i postawy, a jednocześnie powinno budować dialog międzypokoleniowy. To jest możliwe i sprawdza się, w tak chętnie wspominanych przykładach firm lub inicjatyw opartych na trendzie współdzielenia lub crowdsourcingu (np. Uber, Wikipedia, Polak Potrafi, WOŚP).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PRZEMYSŁAW KASZA ekspert ds. badań rynkowych, Provident Polska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy