Konkurencyjne ceny polskich produktów mleczarskich pomogły im w ekspansji na rynki UE

Polska Agencja Prasowa SA
14-09-2005, 19:17

Likwidacja ceł i otwarcie rynku unijnego spowodowało ekspansję polskich mleczarni na rynek wspólnotowy -uważa Jacek Okrzesik z dwutygodnika Agro Trendy. Jak powiedział na środowej konferencji prasowej, popyt na polskie produkty mleczarskie wynikał głównie z ich konkurencyjności cenowej - były one o 20-30 proc. tańsze od unijnych.

Likwidacja ceł i otwarcie rynku unijnego spowodowało ekspansję polskich mleczarni na rynek wspólnotowy -uważa Jacek Okrzesik z dwutygodnika Agro Trendy. Jak powiedział na środowej konferencji prasowej, popyt na polskie produkty mleczarskie wynikał głównie z ich konkurencyjności cenowej - były one o 20-30 proc. tańsze od unijnych.

    Jak zauważył, eksportowy boom był możliwy dzięki unowocześnieniu produkcji i dostosowaniu zakładów do wymogów Unii. Jakość produktów i stosowane technologie w większości mleczarni nie odbiegają od standardów europejskich, o czym świadczy rosnąca liczba firm z certyfikatami HACCP.

    Dobrej koniunkturze towarzyszył wzrost produkcji i sprzedaży artykułów mleczarskich. Według GUS, łączne przychody branży mleczarskiej wzrosły w 2004 roku do 15,2 mld zł, czyli zwiększyły się o 20 proc. Jednocześnie silny popyt eksportowy spowodował gwałtowny wzrost cen surowców i produktów mleczarskich na rynku wewnętrznym.

    Na środowej konferencji ogłoszono też wyniki II rankingu zakładów mleczarskich dwutygodnika Agro Trendy. Zwycięzcą została spółka Danone z Warszawy, drugie miejsce zajęły ex aequo Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita w Wysokim Mazowieckim oraz Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Kole. Trzecie miejsce przypadło  ubiegłorocznemu wiceliderowi rankingu SM Mlekopol z Grajewa. W rankingu uczestniczyły 54 przedsiębiorstwa, reprezentując 49 proc. branży.

    "W ubiegłym roku firmy (które wzięły udział w rankingu - PAP) sprzedały za granicą artykuły o wartości ponad 1,1 mld czyli aż o 70 proc. więcej niż rok wcześniej" - zauważył Okrzesik. Podkreślił, że w 2004 roku nieznacznie pogorszyła się rentowność (na działalności podstawowej) uczestniczących w rankingu firm. Stało się to głównie za sprawą wzrostu cen surowca, który wpłynął na wzrost kosztów produkcji mleczarni. Przeciętne cena skupu mlekaw 2004 roku - według GUS - wyniosła 87,36 zł za 100 litrów i była o ponad 21 proc. wyższa od płaconej rok wcześniej.

    Liderem w skupie mleka w Polsce jest spółdzielnia Mlekopol z Grajewa, która w 2004 roku skupiła 762 mln litrów mleka, na drugim miejscu jest Mlekovita z Wysokiego Mazowieckiego ze skupem 537 mln litrów.

    Największym eksporterem w branży w 2004 roku była mleczarnia Mlekovita, która wywiozła zagranicę produkty o wartości 320 mln zł. Jednak, jak stwierdził prezes Mlekovity Dariusz Sapiński, chociaż spółdzielnia eksportuje 50 proc. swojej produkcji, to eksport jest mało opłacalny z powodu zbyt silnej złotówki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Konkurencyjne ceny polskich produktów mleczarskich pomogły im w ekspansji na rynki UE