Konkurent Mennicy Polskiej ruszy na zakupy

Katarzyna Latek
opublikowano: 05-10-2009, 00:00

Inwestycje Alternatywne Profit pracują nad prospektem. Za pieniądze z giełdy chcą wyjść za granicę.

Wejście z numizmatyką do nowych krajów Unii oraz Ameryki Północnej to jeden z wielu planów spółki

Inwestycje Alternatywne Profit pracują nad prospektem. Za pieniądze z giełdy chcą wyjść za granicę.

Spółka, w której akcjonariuszem jest notowana na GPW firma Netmedia, liczy, że po debiucie giełdowym jej rozwój znacznie przyspieszy. Sprawy nieco się opóźniły (debiut miał być jesienią), ale są na najlepszej drodze.

— Jeżeli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, zadebiutujemy wiosną 2010 r. — mówi Mirosław Mejer, prezes Inwestycji Alternatywnych Profit (IAP), firmy, do której należą m.in. portale e-numizmatyka.pl oraz przejęte od Netmediów e-monety. pl.

 

Mincerski rozmach

Zarząd ma wiele planów, jak wykorzystać wpływy ze sprzedaży akcji. Przede wszystkim chce mieć własną mennicę. Złożył ofertę na zakup Ceskiej Mincovny. Tu ma jednak silnego konkurenta, ponieważ chce ją kupić również Mennica Polska.

— Jeżeli nie uda nam się kupić tej spółki, to nadal aktualne są plany budowy własnej mennicy — mówi Mirosław Mejer.

Jest to o tyle realne, że IAP ma grunty, na których mógłby ją wybudować. Ile pieniędzy na to potrzeba?

— Przedział cenowy jest bardzo duży, w zależności od sprzętu i wyposażenia. Chcemy zacząć skromnie — inwestycja nie powinna przekroczyć 10 mln zł — mówi Mirosław Mejer.

Wśród celów emisyjnych jest także wejście z biznesem do innych nowych krajów Unii Europejskiej. Spółka chce również rozwijać biznes w Ameryce Północnej, wykorzystując przede wszystkim nabywczy potencjał tamtejszej Polonii. Liczy zwłaszcza na sprzedaż produktów własnych, traktowanych przez nabywców jednocześnie jako pamiątka połączona z inwestycją w kruszce.

Wejście na nowe rynki ma się odbywać przede wszystkim przez akwizycje spółek zajmujących się numizmatycznym e-commerce. Mogłyby to być podmioty zajmujące drugie lub trzecie miejsce na rynku. To szybszy sposób niż budowa całego biznesu od początku. Tu jednak także konkurencja jest spora.

— Chętnych na przejęcia w Europie jest więcej niż możliwości zakupu — przyznaje Mirosław Mejer.

Łatwiej może być w Ameryce Północnej, gdzie rynek numizmatyczny jest ogromny, więc wybór potencjalnych celów akwizycyjnych jest także większy.

 

Jubilerskie kolekcje

Spółka nie zamierza zaniedbywać także swojej dotychczasowej działalności. Znaczną część jej sprzedaży stanowią własne produkty kolekcjonerskie. Zarządowi jednak bardzo zależy na dywersyfikacji przychodów.

— Chcemy bardziej skupić się na sprzedaży monet zagranicznych, ponieważ one zyskują bardziej na wartości. Zapotrzebowanie na nie jest większe, a emisje mniejsze — mówi Mirosław Mejer.

Największą dynamikę sprzedaży odnotowuje natomiast złoto inwestycyjne oraz certyfikaty. Znakomicie sprzedają się również brylanty. Wkrótce spółka zamierza wprowadzić także opcję oprawy wybranego kamienia.

— Zbliżamy się do osiągnięcia 500 tys. EUR ze sprzedaży brylantów — mówi Mirosław Mejer.

Kolejne pomysły to rozszerzanie własnej produkcji, wzbogacenie oferty o inne niż brylanty kamienie szlachetne, a w przyszłości także zegarki, lecz tylko z najwyższej półki.

 

Miliony z parkietu

IAP wszedł do grupy Netmediów pod koniec ubiegłego roku. Giełdowa spółka zdecydowała o fuzji z portalem e-monety, by powstał podmiot o dużym udziale rynkowym. Według pierwszych zapowiedzi Andrzeja Wierzby, prezesa Netmediów, IAP mógłby pozyskać od inwestorów 10-20 mln zł.

Mariusz Przybylski, rzecznik Mennicy Polskiej

Umacniamy się za granicą

Polski rynek produktów kolekcjonerskich rośnie i ma potencjał. Aby dotrzeć do niego, każdego dnia wprowadzamy do sprzedaży trzy wyroby mennicze, poza monetami NBP, w postaci numizmatów czy dukatów lokalnych. Poza tym powołaliśmy spółkę Skarbiec Mennicy Polskiej, której zadaniem jest dotarcie do szerokiego grona kolekcjonerów, których w Polsce może być nawet milion. Po roku działalności wykazała ona zysk netto i ma kilkadziesiąt tysięcy klientów.

Jeśli chodzi o potencjalne przejęcia, interesują nas firmy krajowe i zagraniczne. Analizujemy m.in. możliwość przejęcia mennic w regionie. Udział eksportu w naszych przychodach rośnie — w I półroczu wzrósł z nieco ponad 5 do ponad 11 proc. Jednym z celów strategicznych Mennicy Polskiej jest zintensyfikowanie produkcji i sprzedaży monet obiegowych i kolekcjonerskich przeznaczonych na wybrane rynki zagraniczne.

Katarzyna Latek

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane