Konkurs: Airbus wybrał ekoinnowacje

SW
opublikowano: 14-06-2013, 00:00

Jest szansa, że samoloty będą zasilane ciepłem ludzkiego ciała, a bagaże będą unosić się na poduszce powietrznej.

Pomysły, które walczą o 30 tys. EUR w finale konkursu Airbusa „Pomysł z polotem”, brzmią jak science fiction. Globalny konkurs dla studentów, organizowany przy wsparciu Unesco, stanowi element projektu „The future by Airbus”, którego ideą jest ekologiczny rozwój lotnictwa do 2050 r. Studenci mieli za zadanie stworzyć radykalne, ekowydajne pomysły dla branży lotniczej. — Potrzebne jest stałe źródło świeżych i twórczych pomysłów opracowywanych przez dzisiejszych i przyszłych innowatorów, żeby naszej branży udało się osiągnąć neutralność węglową do 2020 r. — mówi Charles Champion, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii w Airbusie i patron konkursu.

Takiej innowacyjności brakuje. Z badania McKinsey Global Institute wynika, że spółki technologiczne staną po 2020 r. w obliczu niedoboru 40 mln wykwalifikowanych pracowników. Do branż dotkniętych tym zjawiskiem należy również sektor lotniczy i kosmiczny, a także motoryzacja i producenci sprzętu medycznego. Studentom w opracowaniu ogólnego projektu pomagał mentor z Airbusa i ekspert z wybranej dziedziny. Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się w Paryżu 14 czerwca.

Pomysły z finałowej listy:

Bagaż na poduszce powietrznej — drużyna Levar z Brazylii

W pomyśle wykorzystano zasady hokeja stołowego. W luku bagażowym zamontowane zostaną superlekkie, ślizgające się elementy, co umożliwi szybki, łatwy i bezpieczny załadunek i rozładunek bagażu. Pasażerowie odbiorą swój bagaż w czasie o 30 proc. krótszym i będą mogli szybciej zacząć wakacje.

Materiały zmieniającym kształt w silniku — drużyna AVAS z Indii

Prosta modyfikacja silnika wykonana ze specjalnych materiałów zmieniających kształt może zmienić obieg powietrza w silniku i zredukować poziom hałasu.

Zasilanie akumulatorami — drużyna Flybrid z Włoch

Akumulatory wielokrotnego ładowania są umieszczane w luku bagażowym i pomagają w zasilaniu silników hybrydowych. Zależnie od trasy ładowana jest odpowiednia liczba akumulatorów, co pozwala zoptymalizować masę samolotu. W przypadku lotów krótkodystansowychrozwiązanie pozwoli zaoszczędzić do 60 proc. paliwa, co przekłada się na redukcję emisji CO 2 o 40 proc.

Samoloty zasilane „krowią” energią — drużyna CLiMA z Australii

Ekologicznie rozwiązanie paliwowe pozwala na wykorzystanie ciekłego metanu w silnie schłodzonych zbiornikach umieszczonych w pobliżu silników. Rozwiązanie pozwoli zredukować poziom emisji CO 2 aż o 97 proc.

Elektronika zasilana ciepłem pasażerów — drużyna Embarker z Malezji

Ludzkie ciało nawet w stanie spoczynku może być wydajne. Specjalnie wbudowany w fotele materiał wrażliwy na ciepło pozwala na przechwytywanie energii emitowanej przez pasażerów. Można ją wykorzystać do zasilania elektroniki pokładowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SW

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu