Konsorcjum Stadlera i Solarisa przedłużyło ofertę tramwajów dla Krakowa

PAP
aktualizacja: 17-11-2017, 10:38

Konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus & Coach przedłużyło ważność oferty na dostawę 50 tramwajów dla krakowskiego MPK, aby przewoźnik zdążył ją podpisać. Pierwotnie kontrakt miała realizować Pesa, ale w założonym terminie nie stawiła się na podpisanie umowy.

Solaris Tramino
Zobacz więcej

Solaris Tramino

Bydgoska Pesa, która wygrała przetarg proponując najniższą cenę za tramwaje wynoszącą łącznie blisko 430 mln zł, miała czas do zeszłego piątku, aby podpisać umowę z krakowskim MPK. W tym czasie firma nie stawiła się na jej podpisanie, ani nie wniosła wymaganego zabezpieczenia tej umowy.

W związku z tym krakowski przewoźnik, zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zdecydował o wyborze drugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa, złożonej przez konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach.

Jak podkreślili w piątek przedstawiciele konsorcjum, kooperacja Stadlera z Solarisem została zainicjowana właśnie złożeniem oferty w przetargu na dostawę tramwajów dla Krakowa. Producent do przetargu przedstawił tramwaj o nazwie Tramino Kraków z ceną za jeden wagon przekraczającą 7,27 mln zł netto.

Pojazd zaproponowany MPK Kraków to nowoczesny, niskopodłogowy, energooszczędny tramwaj z obrotowymi wózkami. Zgodnie ze złożoną ofertą tramwaj dla Krakowa powstanie w całości w Polsce. Zostanie zaprojektowany wspólnie przez inżynierów Solarisa i Stadler Polska. Pudła i wózki tramwajów zostaną wyprodukowane w spółce Solaris Tram – joint venture Solaris Bus & Coach i Stadlera w Środzie Wielkopolskiej. Produkcja i uruchomienie pojazdów będą prowadzone w siedleckiej fabryce Stadlera.

Przetarg zakłada w pierwszym etapie dostawę 35 nowych tramwajów. Pierwsze z nich powinny się pojawić w Krakowie pod koniec 2018 roku. Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i będą mieć długość ponad 30 metrów. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów, oraz system liczenia pasażerów.

Bydgoska Pesa w przetargu przedstawiła najniższą cenę za dostawę 50 tramwajów o wartości blisko 430 mln zł, ale krakowski przewoźnik wykluczył ją z przetargu zarzucając nienależyte wykonanie poprzedniej umowy na dostawę 36 tramwajów Krakowiak. Producent spóźnił się bowiem z dostawami pojazdów, co groziło utratą unijnego dofinansowania.

Pesa odwołała się od decyzji o wykluczeniu z przetargu najpierw do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie do sądu. Obie te instytucje nakazały przywrócenie producenta do udziału w postępowaniu. W sierpniu Pesa wygrała przetarg, ale już we wrześniu sugerowała, że zamierza się z niego wycofać. Potem firma podtrzymywała chęć podpisania umowy, ale nie dostarczała zamawiającemu wymaganych dokumentów i zabezpieczeń kontraktu.

Ostatni duży kontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w 2015 roku - wtedy 36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowy tramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln zł netto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wcześniej przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała niemiecka firma Bombardier Transportation. Od 2000 roku dostarczyła ona 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik posiada ponad 260 tramwajów, z czego niemal połowa to pojazdy z obniżoną podłogą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Konsorcjum Stadlera i Solarisa przedłużyło ofertę tramwajów dla Krakowa