Konsumenci mają problemy z zakupami przez internet

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 26-10-2005, 14:20

Coraz więcej konsumentów skarży się na problemy związane z międzynarodowymi zakupami dokonywanymi w internecie. Jak wynika z zaprezentowanego w środę raportu sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECK) w 2004 roku liczba skarg wzrosła o 36 proc. w porównaniu z 2003 rokiem.

Coraz więcej konsumentów skarży się na problemy związane z międzynarodowymi zakupami dokonywanymi w internecie. Jak wynika z zaprezentowanego w środę raportu sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECK) w 2004 roku liczba skarg wzrosła o 36 proc. w porównaniu z 2003 rokiem.

    Według Fredrika Nordquista ze szwedzkiego ECK, "najwięcej problemów konsumenci mają z niedostarczaniem zamówionych towarów lub też z dostarczaniem towarów wadliwych".

    Dodał, że te problemy występowały w podobnym natężeniu w 2003 i 2004 roku, co wskazuje na to, iż nie nastąpiła żadna poprawa w tym zakresie.

    W 2003 roku do sieci Centrów konsumenci zgłosili 590 skarg związanych z handlem elektronicznym, podczas gdy w ubiegłym roku było to już 831 skarg - powiedział Nordquist.

    Problemem jest także rosnąca liczba oszustw dokonywanych przy okazji sprzedaży za pomocą internetu, w tym głównie przez aukcje internetowe. Jak podkreślił Nordquis, liczba oszustw na akcjach wzrastała od 2 lat i ustabilizowała się na wysokim poziomie, m.in. na skutek działań podjętych przez serwisy aukcyjne.

    "Nawet najprostsze oszustwa internetowe mogą spowodować duże szkody, zanim sprawcy zostaną ujęci" - zaznaczył Nordquist. Przedstawił historię jednego z oszustów, działającego na aukcjach internetowych, który pomimo tego że nie ukrywał swoich danych, zdołał przed aresztowaniem oszukać 85 osób na łączną kwotę 45 tys. funtów brytyjskich.

    Zdaniem Nordquista, oszuści są coraz bardziej pomysłowi i wyrafinowani. "Przykładem są oszustwa dokonywane w okresie poprzednich Świąt Bożego Narodzenia, kiedy oszuści podszywali się pod małych przedsiębiorców, działających legalnie w południowych Włoszech. Podszywali się pod takie podmioty, które nie miały strony internetowej i których pracownicy nie znali języków obcych. Oferowali na spreparowanych stronach internetowych drogi sprzęt elektroniczny, którego - oczywiście - nigdy nie dostarczali" - powiedział przedstawiciel szwedzkiego ECK.

    Nordquist zwrócił także uwagę na 78-proc. wzrost w 2004 r. liczby spraw dotyczących e-handlu z podmiotami ze Stanów Zjednoczonych.

    Małgorzata Furmańska z polskiego ECK, działającego przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, poinformowała, że ok. 10 proc. spraw  które trafiają do Centrum, dotyczy handlu elektronicznego.    "Główne sprawy, z którymi zwracają się do nas  polscy konsumenci, dotyczą problemów z kontaktem ze sprzedającym, spowodowanych bariera językową, problemów z właściwą identyfikacją sprzedającego oraz brakiem wiedzy o tym, że mogą odstąpić od umowy zawartej na odległość. Do tego dochodzą problemy, z którymi stykają się europejscy konsumenci" - powiedziała Furmańska.

    Dodała, że ok. 40 proc. spraw, które prowadzi Centrum, dotyczy jednego francuskiego sklepu internetowego, który utrudnia procedury reklamacyjne i zmusza konsumentów do uiszczania opłat za naprawę sprzedawanych aparatów cyfrowych po kosztach znacznie przewyższających ich cenę.  Sieć ECK działa w 23 państwach europejskich, w tym w prawie wszystkich krajach UE oraz w Norwegii i Islandii. Polskie Centrum zostało utworzone na mocy umowy pomiędzy UOKiK i Komisją Europejską na początku 2005 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Konsumenci mają problemy z zakupami przez internet