Konsumenci w sieci lepiej chronieni

DI
opublikowano: 08-08-2012, 00:00

KOMENTARZ

AGNIESZKA BESIEKIERSKA adwokat i prawnik w CMS Cameron McKenna

Od lat obserwuje się niesłabnące zainteresowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacji konsumenckich przestrzeganiem przez przedsiębiorców praw konsumentów w internecie. Niewątpliwie jednym z powodów zainteresowania firmami z branży internetowej jest łatwy dostęp do umieszczanych w sieci informacji i dokumentów. Od roku 2009 około 240 wpisów do rejestru klauzul niedozwolonych dotyczyło handlu elektronicznego. Postanowienie umowne, w szczególności postanowienie regulaminu, zostaje wpisane do rejestru, gdy wskutek powództwa prezesa UOKiK lub organizacji konsumenckiej zostanie uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za naruszające prawa konsumentów.

Wpisane postanowienia nie mogą być stosowane w obrocie konsumenckim. Zamieszczanie niedozwolonych klauzul w umowach z konsumentami jak również niedopełnienie przez firmy działające w internecie obowiązków informacyjnych wobec konsumentów może zostać uznane przez prezesa UOKIK za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i ukarane karą pieniężną do 10 proc. rocznych przychodów.

Również w innych krajach europejskich ochrona praw konsumenta w internecie traktowana jest priorytetowo. W sierpniu tego roku weszła w życie w Niemczech nowelizacja kodeksu cywilnego (BGB), która wprowadza nowe obowiązki informacyjne na przedsiębiorców sprzedających towary i świadczących usługi w internecie. Są one bardziej szczegółowe w zakresie wymaganej formy realizacji, niż przewiduje to polskie prawo. W branży nazywa się nowe przepisy „regulacją przycisku”. Wynika to z faktu, że przedsiębiorcy powinni zapewnić konsumentowi możliwość potwierdzenia gotowości zapłaty ceny za dany towar lub usługę, co następuje poprzez klikniecie odpowiedniego przycisku, np. przycisk „kupuję” lub „zamawiam za opłatą”.

Ponadto, przepisy zobowiązują sprzedawców do przedstawienia informacji o kupowanym towarze lub zamawianych usługach (istotne cechy, cena, koszty wysyłki, minimalny okres ich obowiązywania w przypadku umów dotyczących powtarzalnych usług) także na stronie formularza zamówienia. Jak się podkreśla, nowe przepisy znajdą zastosowanie nie tylko do tradycyjnego handlu elektronicznego, lecz również do coraz bardziej popularnego handlu mobilnego (tzw. m-commerce).

W branży nazywa się nowe przepisy „regulacją przycisku”.Przedsiębiorcy powinni zapewnić konsumentowi możliwość potwierdzenia gotowości zapłaty ceny za dany towar lub usługę, co następuje poprzez klikniecie odpowiedniego przycisku, np. przycisk „kupuję” lub „zamawiam za opłatą”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu