Kontrakt GDDKiA i Budimex Dromex na budowę obwodnicy Augustowa

opublikowano: 15-02-2007, 18:31

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku i firma Budimex Dromex SA podpisały w czwartek po południu w Białymstoku kontrakt na budowę obwodnicy Augustowa (Podlaskie). Budimex Dromex wygrał przetarg na tę inwestycję z ofertą opiewającą na 438,9 mln zł brutto.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku i firma Budimex Dromex S.A., spółka zależna Budimeksu, podpisały w czwartek w Białymstoku kontrakt na budowę obwodnicy Augustowa (Podlaskie).

Budimex Dromex wygrał przetarg na tę inwestycję z ofertą 438,9 mln zł brutto (z czego blisko 79,2 mln zł to 22 proc. podatek VAT).

Prace mają się zacząć 19 marca, a skończyć 19 grudnia 2007 r. - poinformował Budimex w czwartkowym komunikacie.

Kontrakt podpisali dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA Tadeusz Topczewski i prezes Budimex Dromex S.A. Stefan Bekir Assanowicz.

Przetarg był obligatoryjnie kontrolowany przez Urząd Zamówień Publicznych, gdyż wartość robót przekracza 20 mln euro. Urząd nie znalazł uchybień -poinformował PAP rzecznik GDDKiA w Warszawie Andrzej Maciejewski. Dodał, że budowa zacznie się "w ciągu 30 dni" od dnia zawarcia kontraktu, jednak konkretnej daty nie podano.

W miniony piątek wojewoda podlaski wydał GDDKiA pozwolenie na budowę obwodnicy Augustowa, która będzie przebiegać przez fragment cennej przyrodniczo doliny rzeki Rospudy. Przeciwko takiemu przebiegowi trasy protestują organizacje ekologiczne, które podnoszą, że inwestycja zniszczy przyrodę.

Ekolodzy z Greenpeace założyli obóz nad Rospudą i zapowiadają, że nie pozwolą na wycinkę drzew. Mieszkańcy Augustowa zapowiedzieli natomiast na poniedziałek blokadę drogi krajowej nr 8, bo chcą jak najszybszego początku robót.

W przetargu na budowę obwodnicy Augustowa startowały cztery konsorcja firm z kraju i zagranicy. Oferta Budimexu Dromexu była najtańsza; najdroższa oferta wynosiła 855 mln zł.

Pozwolenie na budowę ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że mimo możliwości składania odwołań przez uprawnione strony, budowa może się zacząć.

Już wcześniej GDDKiA zapowiadała, że prace zaczną się od wycinki drzew na obszarach chronionych, gdyż zgodnie z rygorami nadanymi inwestycji, nie będzie można prowadzić żadnych robót w okresie lęgowym ptaków, czyli od 31 marca do 1 września.

Obwodnica (droga ekspresowa) będzie miała 17 km długości. W newralgicznym miejscu przez dolinę Rospudy będzie biegła ok. 500- metrowa estakada na specjalnych słupach, 11 metrów nad ziemią. Słupy mają być wwiercane w ziemię tak, by jak najmniej naruszyć stosunki wodne na torfowisku.

Obwodnica będzie się zaczynała w miejscowości Gatne i będzie biegła do skrzyżowania dróg krajowych nr 61 i 8 w Augustowie. Powstaną 3 mosty, 10 wiaduktów. Będą też m.in. przejścia dla zwierząt, instalacja przeciwoblodzeniowa.

Drogowcy zapewniają, że inwestycja zaprojektowana została w sposób zabezpieczający jej późniejszy wpływ na środowisko. Budowa jest też obwarowana konkretnymi kompensatami przyrodniczymi. Są to działania obejmujące m.in. rekultywację gleby, zalesianie, zadrzewianie lub tworzenie skupisk roślinności.

Zastrzeżenia do inwestycji ma Komisja Europejska (KE). 12 grudnia uznała, że budowa obwodnicy Augustowa na terenach chronionych w ramach programu Natura 2000 jest niezgodna z prawem unijnym. KE zażądała wstrzymania prac, rozpoczęła pierwszy etap standardowej procedury przeciwko Polsce.

Do 15 lutego strona polska ma odpowiedzieć na zastrzeżenia KE. Rzecznik ministra środowiska Sławomir Mazurek poinformował, że w czwartek po południu wyjaśnienia do KE zostały wysłane.

Wątpliwości co do aspektów prawnych inwestycji ma Rzecznik Praw Obywatelskich Janusz Kochanowski, który złożył we wtorek skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję ministra środowiska, dotyczącą zgody na przeprowadzenie obwodnicy Augustowa częściowo przez cenną przyrodniczo dolinę rzeki Rospudy.

Władze Augustowa wysłały tymczasem list do Kochanowskiego, wyrażając swoje oburzenie jego działaniami, które odbierają jako popieranie stanowiska ekologów w sporze o przebieg obwodnicy.

Ekolodzy uznają Dolinę Rospudy za obszar bezcenny przyrodniczo, bo jest jedynym w Polsce i bardzo rzadkim na świecie stanowiskiem storczyka - miodokwiatu krzyżowego. Jak podają, są tam też inne rośliny chronione, w tym storczykowe, żyją rzadkie gatunki ptaków, m.in. bocian czarny i orzeł bielik. Dolina jest ona obszarem chronionym w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

GDDKiA i ministerstwa środowiska oraz transportu zapewniają, że inwestycja jest prowadzona zgodnie z prawem polskim i unijnym.

DI, PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kontrakt GDDKiA i Budimex Dromex na budowę obwodnicy Augustowa