Korporacja + fundacja, czyli jak zmieniać świat na lepszy

opublikowano: 26-07-2018, 22:00

Dlaczego globalna firma konsultingowa oddelegowuje swoich pracowników do pracy w fundacji?

W Bain & Co. wykorzystujemy nasze umiejętności analityczne i doświadczenia biznesowe do wspierania organizacji, które działają na rzecz wspólnego dobra. Troska o to, co dzieje się wokół nas, jest zapisana w DNA naszej firmy — mówi Jacek Poświata, dyrektor zarządzający w Bain & Company Poland & CEE.

Pomagamy organizacjom pro bono, bo zależy nam na tym, aby lepiej realizowały swoje misje — dodaje.

Z korzyścią dla innych…

W 2018 r. konsultanci Bain & Co. przez dwa miesiące pracowali pro bono dla fundacji Social Wolves opracowując strategię pozyskiwania funduszy i plany międzynarodowej ekspansji. Fundacja prowadzi platformę Zwolnieni z Teorii, która umożliwia licealistom i studentom realizowanie projektów społecznych. Dzięki nim młodzi ludzie nie tylko wpływają na rzeczywistość, ale również zdobywają pierwsze szlify w zarządzaniu. Dotychczas przez platformę Zwolnieni z Teorii zrealizowano 1,5 tys. akcji o różnej tematyce: od projektów mających na celu integrację międzypokoleniową przez kampanię na rzecz pomocy pszczołom po aplikację informującą o wydarzeniach naukowych.

Współpraca z fundacją to przykład pracowniczego wolontariatu kompetencji, w ramach którego pracownicy pomagają lokalnym społecznościom i wspierają organizacje pozarządowe, wykorzystując swoją wiedzę i unikalne umiejętności. Taka forma społecznego zaangażowania okazuje się korzystna zarówno dla organizacji, jak i wspierających je korporacji.

— Profesjonalne wsparcie doradcze jest niesłychanie ważne dla organizacji takich jak nasza. Otrzymywanie rekomendacji od zespołu światowych ekspertów, którzy przygotowują je specjalnie dla nas, umożliwia nam jeszcze bardziej skuteczne działanie — mówi Paula Bruszewska, prezes fundacji Social Wolves.

Ale jakie dokładnie korzyści ma korporacja i czy w ogóle możemy mówić o korzyściach w kontekście wolontariatu pracowniczego i innych działań z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw? A może chodzi jedynie o poprawę wizerunku?

…i dla firmy

Nie da się ukryć, że działania CSR wpływają na poprawę wizerunku. Wolontariat pracowniczy pomaga budować obraz odpowiedzialnego i społecznie zaangażowanego pracodawcy. To szczególnie istotne w procesie pozyskiwania talentów — zwłaszcza teraz, gdy na rynku pracy dominuje pokolenie milenialsów, dla których wysokość pensji i benefity w rodzaju darmowych karnetów na siłownię to nie wszystko. Z badań Bain & Co. wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat o dwie trzecie wzrosła liczba osób, dla których społeczne zaangażowanie firm jest istotnym czynnikiem przy wyborze pracodawcy. Co więcej, około 60 proc. z nich deklaruje chęć uczestnictwa w tych działaniach. Firmy, które realizują strategię zrównoważonego rozwoju, są lepiej odbierane i mają więcej atutów w procesie rekrutacji. Wizerunek to jednak nie wszystko. Wolontariat pracowniczy to też sposób na lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi, integrację pracowników, podnoszenie ich motywacji, budowanie trwałej identyfikacji z firmą i inspirowanie do nieszablonowego działania i rozwiązywania problemów. A to przekłada się na wymierne korzyści w działalności biznesowej.

— Współpraca z fundacją miała bardzo pozytywny wpływ na nasz zespół. Wyzwoliła olbrzymie pokłady energii, zaangażowania i wigoru. Nasi konsultanci weszli w startupowe środowisko i byli zachwyceni nowymi wyzwaniami. Widzieli, ile ten projekt może przynieść dobrego — mówi Iwona Giernatowska-Mysińska z Bain & Co.

Eksperci podkreślają, że CSR nie można ograniczać do korzyści wizerunkowych. To również więcej niż filantropia i sponsoring, na których firmy często poprzestają w kontekście działalności społecznej. Dzielenie się zyskiem, choćby przez wspieranie akcji charytatywnych, jest pożyteczne społecznie i potrzebne, ale prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny wymaga od firm zrozumienia czegoś więcej — między innymi tego, że mają moc sprawczą i mogą zmieniać świat na lepszy w dziedzinie, w której działają. Dla firm transportowych może to oznaczać ograniczenie emisji CO 2, dla sieci handlowych — kupowanie u lokalnych dostawców. Jeżeli CSR traktowany jest serio i staje się częścią strategii zrównoważonego wzrostu, to będzie miał pozytywne przełożenie na działalność biznesową.

Materiał partnera

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Korporacja + fundacja, czyli jak zmieniać świat na lepszy