Korytarzem przez Europę

Marta Bellon
opublikowano: 12-10-2009, 00:00

Międzynarodowe poparcie i unijne pieniądze mogą sprawić, że w przyszłości trasę ze Szwecji do Chorwacji będzie można pokonać w 45 godzin. A zyska na tym głównie Polska.

owa "ekspresówka", szlaki kolejowe, zespół portów Szczecin — Świnoujście, droga wodna na Odrze i 1600 km pokonywane przez ładunek w 45 godzin. Na razie to tylko wizja przyszłości. W jej realizację wierzą jednak sygnatariusze międzynarodowego porozumienia na rzecz utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC-ROUTE65).

— Korytarz połączy Bałtyk z Adriatykiem i docelowo po jego trasie będzie można sprawnie przemieszczać się środkami transportu drogowego, kolejowego, wodnego (rzecznego i morskiego) i lotniczego — wyjaśnia Marta Ciesielska z Sekretariatu Technicznego CETC (Central European Transport Corridor) w Szczecinie.

W 2004 r. inicjatywę jego utworzenia poparło 6 regionów, a teraz stronami porozumienia są województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie, szwedzki region Skania, słowackie Hradec Kralove, Bratislava, Trnava, węgierskie powiaty Vas, Zala, Gyor-Moson-Sopron i chorwacki Varazdin. W tym roku mają do niej przystąpić jeszcze dwa polskie województwa — śląskie i opolskie.

Łańcuch korzyści

Trasa korytarza liczy około 1600 km i przebiega od Szwecji przez Polskę (województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie), Słowację, Czechy, Węgry aż po Chorwację.

— W skład polskiej części wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3 (część europejskiej trasy E65), linie kolejowe, zespół portów Szczecin-Świnoujście i rzeka Odra — tłumaczy Marta Ciesielska.

Sygnatariusze porozumienia chcą uzyskać dla inicjatywy poparcie Komisji Europejskiej, żeby korytarz stał się projektem flagowym UE. Liczą, że dzięki temu łatwiej będzie zdobyć fundusze na realizację różnych projektów społeczno-gospodarczych, a także modernizację i rozwój infrastruktury transportowej na trasie CETC-ROUTE 65.

Pomysłodawcy inicjatywy zapewniają, że powstanie korytarza pociągnie za sobą łańcuch korzyści. Jego rozbudowa może pobudzić rozwój zachodnich obszarów Polski. To, w jaki sposób, pokazuje przykład województwa dolnośląskiego, które dzięki dobrym połączeniom komunikacyjnym z Europą Zachodnią, rozwija się szybciej niż sąsiednie regiony.

Budowa korytarza i infrastruktury komunikacyjnej na jego obszarze ma sprzyjać rozwojowi przedsiębiorczości i pobudzić wzrost gospodarczy w słabiej radzących sobie regionach. Szanse rozwoju ma nie tylko przemysł, ale także turystyka. W ramach inicjatywy CETC-ROUTE65 planuje się również modernizację linii kolejowych, m.in. przystosowanie ich do podwyższonej prędkości — do 120 km/h dla pociągów towarowych i do 200 km/h dla pasażerskich. Dzięki tym zmianom, przejazd na trasie Poznań-Wrocław zamiast 120 minut będzie trwał około 75 minut.

Gdyby koncepcja została wcielona w życie, zyskałaby też na tym Odra. W planach jest odbudowanie po 2013 r. rzeki jako drogi wodnej. Jeszcze większe korzyści może przynieść budowa kanału Odra-Dunaj, który połączyłby Bałtyk bezpośrednio z Morzem Czarnym.

— Udrożnienie i przywrócenie żeglowności Odrze oraz rozwój infrastruktury portów rzecznych to istotne cele inicjatywy na najbliższe kilka lat — mówi Krzysztof Żarna, kierownik Sekretariatu Technicznego CETC.

Pomysłodawcy przedsięwzięcia przewidują, że w 2020 r. na obszarach, przez które przebiegać będzie korytarz, nastąpi nie tylko wzrost gospodarczy, ale także rozwój energetyki odnawialnej i bioenergetyki, a także rozbudowa poprzecznych powiązań komunikacyjnych między korytarzami Scandria i VI Paneuropejskim Korytarzem Transportowym.

— Z pewnością powstaną nowe strefy ekonomiczne, centra logistyczne i firmy, a zatem pojawią się dodatkowe miejsca pracy. Przedsiębiorstwa położone na trasie korytarza zyskają łatwiejszy dostęp do kredytów międzynarodowych instytucji finansowych — uważa Bogdan Mucha, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

Polska w tyle

Jednak żeby wszystko się udało, polska strona musi zakasać rękawy. Modernizacja naszego odcinka korytarza będzie wymagać największych nakładów finansowych.

Po pierwsze — musi powstać odcinek drogi S-3, którego ukończenie planuje się na 2013 r. Będzie to 469 km drogi ekspresowej od Świnoujścia przez m.in. Szczecin, Gorzów Wielkopolski i Legnicę aż do Lubawki na granicy polsko-czeskiej.

— Poruszając się po ukończonej S-3, na pewno sporo zaoszczędzimy na paliwie. Poprawi się też komfort i bezpieczeństwo jazdy, wreszcie znikną koleiny. Ciężarówki nie będą już musiały przemieszczać się po lokalnych drogach, wjeżdżać do miasteczek i przeszkadzać mieszkańcom — prognozuje Paweł Mierny z firmy transportowej Benio-Trans.

Na modernizację czekają też trzy porty lotnicze, leżące na trasie korytarza: Szczecin-Goleniów, Zielona Góra-Babimost i Wrocław-Strachowice.

Członkowie porozumienia CETC-ROUTE65 dążą także do uruchomienia tzw. międzynarodowych multimodalnych połączeń w relacji Skandynawia — południe Europy.

— Miałyby one polegać na wykorzystaniu różnych środków transportu, czyli przewożeniu towarów promami i statkami ze Szwecji do terminalu promowego Świnoujście, a następnie pociągami do Triestu lub Wenecji. Trasa ta to blisko 1600 km i korytarzem będzie można ją pokonać w niecałe 45 godzin. Takie rozwiązanie będzie zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska niż transport drogowy — przekonuje Bogdan Mucha.

Żeby plany nie pozostały tylko planami, sygnatariusze porozumienia muszą przekonać Unię Europejską, żeby CETC stał się projektem priorytetowym.

— W 2010 r. planowana jest rewizja priorytetowych projektów TEN-T, a korytarz CETC nie jest jedyną osią komunikacyjną w tej części Europy. Wzdłuż wschodniej, niemieckiej granicy przebiega Scandria, a przez środkową Polskę — VI Paneuropejski Korytarz Transportowy — wyjaśnia Krzysztof Żarna z Sekretariatu Technicznego CETC.

Zaangażowanie UE w to przedsięwzięcie jest kluczowe. W końcu gdzie Unia, tam pieniądze i jeszcze większa determinacja instytucji realizujących projekt. l

Marta Bellon

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane