Korzyści dają się zmierzyć

Leszek Rożdżeński, Jacek Stryczyński
15-11-2004, 00:00

O takich zagadnieniach jak outsourcing, offshoring, nearshoring itd. wiele się ostatnio mówi. Co jest powodem tej popularności?

Outsourcing jest narzędziem zarządzania, które pozwala skoncentrować się na podstawowej działalności biznesowej, obniżać koszty, realokować kapitały itd. Niektóre z tych efektów trudno powiązać z konkretną miarą finansową, ale inne dadzą wyrazić się w dolarach, euro lub innej walucie.

Można też przytoczyć przykłady konkretnych korzyści osiąganych dzieki outsourcingowi.

Wartość firmy

Powierzenie zewnętrznej firmie obsługi informatycznej może np. wpływać na wartość przedsiębiorstwa. W 2001 r. wśród firm notowanych na giełdzie londyńskiej FTSE 100 przeprowadzono trwające 6 miesięcy badanie polegające na analizie wpływu zawieranych kontraktów outsourcingowych na finanse. Do analizy wybrano kontrakty outsourcingowe (z wyłączeniem zwykłych umów serwisowych), których roczna wartość przekraczała 1 mln GBP, a czas trwania umowy wynosił minimum 2 lata.

Wyniki są bardzo ciekawe — aż 56 firm z FTSE 100 skorzystało z zewnętrznej obsługi informatycznej, jak również procesów biznesowych. Spośród nich aż 21 firm zawarło kontrakty o wartości przekraczającej 3 proc. ich kapitalizacji w momencie podpisania umów.

Monitorowano także kurs akcji 60, 90 i 180 dni po ogłoszeniu kontraktu. Okazało się, że outsourcing wpłynął pozytywnie na wzrost kursu akcji, 5,3 proc. powyżej średniej dla sektora oraz 4,9 proc. powyżej średniej wszystkich firm z FTSE 100.

57 proc. firm wskazało pozytywny zwrot, 38 proc. negatywny, a pozostałe brak zmian.

Spośród 38 proc. firm, które miały negatywny zwrot, żadna nie miała planu przekazania rynkowi informacji, że outsourcing jest częścią jej strategii z określonymi celami (np. obniżka kosztów) wspieranymi przez zarząd.

Dodatkowy kapitał

Zarządy firm w Polsce powinny postawić sobie pytanie: jak można zwiększyć konkurencyjność firmy przez uwolnienie choćby 10 proc. kapitałów inwestowanych teraz np. w systemy informatyczne, przy założeniu, że nie pogorszyłby się poziom ich działania? Z pewnością znalazłby się niejeden sposób na efektywne wykorzystanie tych środków.

Warto zwrócić się do eksperta od outsourcingu i przeanalizować szczegółowo model biznesowy. Być może korzyści będą jeszcze większe.

Leszek Rożdżeński członek rady programowej Forum Outsourcingu pracuje w Computerland

Jacek Stryczyński ekspert Forum Outosurcingu pracuje w firmie EDS-Poland

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Leszek Rożdżeński, Jacek Stryczyński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Korzyści dają się zmierzyć