KPF: Odsetek bezproblemowo spłacających zobowiązania najwyższy w historii

ISBNews
opublikowano: 25-02-2016, 12:06

Obecnie obserwowany odsetek gospodarstw domowych, deklarujących bezproblemową obsługę zobowiązań jest najwyższy w historii badania przeprowadzanego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH na temat rynku consumer finance, podała KPF.

Zobacz więcej

Marek Wiśniewski

"Drugi kwartał z rzędu znacząco zwiększyła się dominująca grupa gospodarstw domowych, obsługujących zobowiązania bezproblemowo (z 58,4% do 62,1%). Obecnie obserwowany odsetek gospodarstw domowych, deklarujących bezproblemową obsługę zobowiązań jest najwyższy w historii badania" - czytamy w komunikacie.

Jednocześnie spadł udział gospodarstw deklarujących duże problemy z obsługą zobowiązań (spadek z 9,1% do 8,3%). Odsetek gospodarstw domowych deklarujących duże problemy z obsługą znajduje się na najniższym od 2013 roku poziomie.

"Dobrym sygnałem dla rynku może być spadek udziału gospodarstw domowych z dużymi problemami w obsłudze zobowiązań, gdyż ta grupa stanowi największe niebezpieczeństwo dla sektora finansowego" - skomentował współautor badania dr Piotr Białowolski ze Szkoły Głównej Handlowej, cytowany w komunikacie.

Sytuacja w obszarze przyszłej obsługi zobowiązań również znacząco poprawiła się względem poprzedniego kwartału. W tej grupie również silnie wzrósł udział gospodarstw domowych spodziewających się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań. Spodziewa się jej obecnie 48,8% badanych (wobec 44% poprzednio). Już w poprzednim kwartale odsetek ten był bardzo wysoki. Obecnie jest on jednak, podobnie jak w przypadku pytania diagnostycznego, na najwyższym poziomie w historii badania, podała także KPF.

"Deklaracje odnośnie jakości zobowiązań to bardzo dobre sygnały, docierające ze strony klientów sektora finansowego. W powiązaniu z deklarowanym wysokim poziomem aspiracji konsumpcyjnych, można spodziewać się ożywienia na rynku kredytów dla gospodarstw domowych. Zapowiadana wynikami badań poprawa jakość portfeli nowych należności może pozytywnie modyfikować polityki kredytowe" - wskazał dyrektor generalny KPF Andrzej Roter, także cytowany w komunikacie.

Dodał, że polityki kredytowe zostały ostatnio wyostrzone przez rosnące koszty działalności przedsiębiorstw finansowych, w tym głównie banków, wywołane zmianami w prawie i niepewnością co do dalszego rozwoju sytuacji w obszarze legislacyjnym. "To również dobre sygnały dla sektora zarządzania wierzytelnościami odnośnie perspektyw w zakresie efektywności prowadzonej działalności" - podsumował dyrektor.

KPF podała też, że pozytywnym sygnałem jest też zmniejszenie skumulowanego odsetka gospodarstw domowych, które spodziewają się w nadchodzących 12 miesiącach dużych problemów z obsługą zobowiązań lub całkowitego zatrzymania spłat (spadek z 8,9% do 6,1%). Maleje też niepewność gospodarstw domowych, o czym świadczy spadek odsetka gospodarstw domowych, które nie wiedzą, w jaki sposób będzie przebiegała obsługa zobowiązań w ich gospodarstwie. Jest ich już tylko 21,3%.

Badanie koniunktury na rynku consumer finance w cyklu kwartalnym realizowane jest wspólnie przez KPF i IRG SGH od 2007 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu