KPP przeciwna dywidendzie ze spółek SP

DI
opublikowano: 24-06-2009, 11:55

Rząd oczekuje, że od należących do Skarbu Państwa spółek otrzyma, w formie dywidendy, 5,3 mld zł. Mają to być pieniądze z  wypracowanych w ub.r. zysków, które zostaną przeznaczone na łatanie „dziury” budżetowej powstałej w wyniku malejących wpływów z podatków. Zdecydowanie sprzeciwiamy się takiemu działaniu - obwieściła Konfederacja Pracodawców Polskich w wydanym komunikacie.

Komunikat KPP:

- Nie widzimy powodu, dla którego firmy, które dobrze sobie radzą w trudnych czasach spowolnienia gospodarczego, mają oddawać wypracowane zyski Skarbowi Państwa. Zwiększony pobór dywidendy oznacza w praktyce brak środków na inwestycje, a co za tym idzie – zahamowanie rozwoju. Tymczasem bez nowych przedsięwzięć (pilne inwestycje są potrzebne np. w sektorze energetycznym) firmom będzie coraz trudniej funkcjonować – mówi Andrzej Malinowski, prezydent KPP.

Problem dotyczy m. in. banku PKO BP SA, którego zysk w 2008 roku wyniósł 2,88 mld zł. Dziś Skarb Państwa, który posiada 51 proc. akcji banku, chce pozbawić go tych pieniędzy. - W czasie, gdy banki ograniczają oferty kredytowe dla przedsiębiorstw z powodu braku środków oraz niepewności co do rozwoju sytuacji gospodarczej, rząd podejmuje niespójne działania. – uważa Prezydent KPP. - Z jednej strony wprowadza ułatwienia w udzielaniu gwarancji kredytowych, a z drugiej zmniejsza wielkość środków, które mogłyby być przeznaczone na kredyty dla firm.

Drenowanie finansów największych i najefektywniejszych spółek należących do Skarbu Państwa nie zastąpi aktywnej i skutecznej polityki prywatyzacyjnej. Zdaniem Andrzeja Malinowskiego, ewentualne decyzje dotyczące wypłat dywidend powinny być poprzedzone głęboką analizą sytuacji finansowej spółek, strategicznych planów rozwojowych, a także - a może przede wszystkim - oceną ryzyk związanych z odebraniem znaczącej części płynności finansowej największych polskich spółek w dobie spowolnienia gospodarczego i zagrożeń z tym związanych.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane