Kradzieże gorsze niż pożary

Marta Walczak
opublikowano: 04-03-2010, 00:00

Operatorzy logistyczni wprowadzają dodatkowe zabezpieczenia, by chronić przewożone towary.

Firmy logistyczne walczą z kradzieżami towarów

Operatorzy logistyczni wprowadzają dodatkowe zabezpieczenia, by chronić przewożone towary.

Branżę logistyczną dotykają zwłaszcza wypadki komunikacyjne, włamania do magazynów i pożary, ale największe straty przynoszą kradzieże na wszystkich odcinkach łańcucha dostaw. Ostrożne szacunki mówią, że rocznie w państwach Unii Europejskiej w trakcie dostaw kradzione są dobra warte ponad 10 mld EUR.

— Duża liczba kradzieży to efekt nieskutecznej ochrony i braku skutecznych metod przeciwdziałania temu zjawisku. Chodzi przede wszystkim o niewystarczające kompetencje osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem — uważa Piotr Zwierzyński, kierownik działu administracji i bezpieczeństwa w Gefco Polska.

Pociągiem bezpieczniej

Z danych firm logistycznych wynika, że towary przewożone pociągami są mniej narażone na napady rabunkowe.

— Problem kradzieży towarów z pociągu praktycznie nie istnieje. Napady są prawdziwą plagą w przewozach samochodowych. Należy jednak pamiętać, że kolej wozi specyficzne produkty — przede wszystkim węgiel, kruszywa, paliwo. Nie są one zbyt atrakcyjne dla typowego złodzieja i zdecydowanie trudniej je ukraść. Jeżeli w ogóle zdarzają się rabunki lub straty na kolei, to mają miejsce przy załadunku i rozładunku — wskazuje Mariusz Mika, dyrektor ds. operacyjnych w CTL Logistics.

Kradzieże dotykają w różnym stopniu wszystkie państwa europejskie. Na zachodzie kontynentu jest jednak o wiele mniej napadów, a jednocześnie wyższy poziom bezpieczeństwa niż na wschodzie. Jeżeli chodzi o Polskę, to ciągle negatywnie na jakość przewozów wpływa niewystarczająco rozwinięta i przeciążona infrastruktura drogowa i kolejowa. Jednak z roku na rok pod względem bezpieczeństwa zbliżamy się do poziomu zachodnioeuropejskiego.

— Polska ma duży potencjał, jeżeli chodzi o wykwalifikowaną kadrę ochrony. Poziom bezpieczeństwa w poszczególnych firmach bardzo się różni i nie ma znaczenia, czy jest to operator polski, czy zagraniczny. Zawsze decydują kwalifikację kadry i jakość systemu zabezpieczeń — twierdzi Piotr Zwierzyński.

Zabezpieczenia

Wielka liczba kradzieży w logistyce skłoniła przedstawicieli firm należących do koncernu transportowo-logistycznego DSV do zorganizowania w lutym 2010 r. pierwszego kongresu ds. bezpieczeństwa. Jednym z jego najważniejszych ustaleń jest decyzja o stworzeniu elektronicznego systemu wymiany informacji o incydentach.

— Taki system to bezcenne źródło wiedzy. Dzięki niemu zamiast uczyć się na własnych błędach, będziemy mogli sprawdzać na przykład, jakich miejsc czy zachowań unikać — informuje Aneta Kawka, dyrektor polskiego oddziału DSV Road.

Szczególną rolę wśród technicznych środków bezpieczeństwa pełnią systemy GPS.

— Nie tylko monitorują ruch i położenie pojazdów. Niektóre pozwalają kierowcy wszcząć alarm w razie zagrożenia — dodaje Aneta Kawka.

Niektórym firmom logistycznym udało się zredukować kradzieże praktycznie do zera. Przykładem operatora, który dobrze sobie z tym poradził, jest Gefco Polska.

— W 2003 r. wprowadziliśmy program bezpieczeństwa, którego główne zadania to walka z działaniami kryminalnymi, ochrona przeciwpożarowa i przestrzeganie przepisów BHP. Teraz różnice inwentaryzacyjne w magazynach Gefco, po analizie ewentualnych pomyłek w trakcie dystrybucji, utrzymują się na poziomie kilku promili. Znacznie poprawiło się także bezpieczeństwo w transporcie. Gdy rozpoczynaliśmy realizację programu, średni odsetek utraconego towaru wynosił 12 proc. Do dzisiaj zredukowaliśmy go do 0,4 proc. — chwali się Piotr Zwierzyński.

Działania wspomagające operatorów logistycznych w walce z kradzieżami prowadzi także Europejska Giełda Transportowa Trans. Na jej stronie internetowej działa forum, na którym przedstawiciele firm opisują swoje doświadczenia związane z przewozem towarów. Można tam znaleźć informacje o tym, które trasy są najbezpieczniejsze, a na których należy zachować ostrożność. Oprócz tego użytkownicy forum mogą poprosić innych przedstawicieli branży TSL o pomoc w odnalezieniu skradzionego towaru lub ciężarówki.

Marta Walczak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu