Czytasz dzięki

Kraje arabskie to dobry kierunek dla polskich firm

  • Robert Antczak
opublikowano: 23-06-2015, 12:30

Ostatnia misja gospodarcza do Omanu, poprzednie do Kataru, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz start rządowego programu promocji polskiego eksportu Go Arabia - kraje arabskie to w ostatnim czasie hitowy kierunek ekspansji, o którym dużo się mówi.

Wzrosty eksportu do wybranych państw są imponujące, przykładowo do ZEA był bliski 50 proc. a w przypadku Algierii nawet prawie 90 proc. r/r. Rynki państw arabskich będą w najbliższym czasie jednym z najważniejszych i najbardziej opłacalnych kierunków polskiego eksportu.

Wśród najważniejszych arabskich partnerów Polski są: w Afryce Północnej Algieria i Maroko a na Półwyspie Arabskim Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Polskie przedsiębiorstwa mierzą jednak wysoko i zaczynają podbijać również rynki innych krajów takich jak np. Bahrajn czy Katar. Bogactwo pochodzące z surowców naturalnych napędza popyt na wiele produktów. Jednocześnie w wielu krajach arabskich klimat uniemożliwia lub utrudnia produkcję rolną czy spożywczą, co dodatkowo wymusza większy import żywności. Popyt na importowane dobra jest więc wysoki i polscy eksporterzy powinni szukać niszy którą mogą na danym rynku wypełnić. Polska żywność i produkty spożywcze mogą także z powodzeniem konkurować z już obecnymi na rynkach arabskich firmami, chociażby z innych państw europejskich.

Szanse na rynkach arabskich ma wiele polskich branż, kontraktów na tym rynków może szukać w szczególności branża spożywcza, która ucierpiała na wstrzymaniu handlu z Rosją. Kontrahentów arabskich mogą zainteresować m.in. polskie owoce i warzywa oraz przetwory. Dużą popularnością cieszą się już w tych krajach polskie zboża, nabiał oraz słodycze. To także perspektywiczny rynek dla polskich firm kosmetycznych i odzieżowych, których marki zyskują w oczach muzułmanek ze względu na europejskość ale i korzystną cenę w stosunku do jakości. Trzeba zwrócić uwagę, że w handlu z krajami arabskimi niezwykle istotny jest czynnik kulturowy, głównie związany z zasadami islamu. Polskie firmy chcą wychodzić na przeciw potrzebom muzułmanów i coraz więcej firm stara się o zaoferować produkty ze statusem halal. Przykładem może być chociażby specjalna linia lakierów do paznokci Inglot czy duża gotowość polskiej branży mięsnej do eksportu mięsa halal, czyli produkowanego zgodnie z zasadami uboju rytualnego.

Bank Zachodni WBK ma bardzo dobre doświadczenia we wprowadzaniu polskich firm do krajów arabskich, a dokładniej do krajów arabskich w Afryce Północnej. Poprzez powiązania własnościowe w Grupie Santander BZ WBK uzyskaliśmy w Maroko łatwiejszy kontakt biznesowy z Bankiem Attijariwafa (AWB). Nasza współpraca z Bankiem Attijariwafa (AWB) opiera się na bliskich kontaktach i wymianie know-how, co jest bardzo ważne, bo nasze kraje bardzo się różnią. Wspólnie strukturyzujemy finansowe zabezpieczenia transakcji lub finansowanie inwestycji, które są dopasowane do potrzeb klientów a jednocześnie spełniają lokalne uwarunkowania tego rynku, np.: francuskojęzyczne gwarancje według wzorów obowiązujących w Maroku. Finansowanie inwestycji, finansowanie handlu, zabezpieczenie transakcji wymiany walut, gwarancje, akredytywy faktoring czy też międzynarodowy faktoring to tylko niektóre z rozwiązań, z których korzystają nasi klienci.

Obecnie dodatkową zachętą do odważniejszego spojrzenia na rynki arabskie może być wizja większych zysków wynikających z mocnego dolara. Waluta Stanów Zjednoczonych stanowi w większości przypadków podstawę rozliczeń arabskich kontrahentów. Dzięki mocnemu dolarowi oraz coraz większemu eksportowi towarów do krajów arabskich polscy eksporterzy mogą w tym roku zanotować dużo wyższe zyski.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w Banku Zachodnim WBK:

Polecane