Kryzys nie uszlachetnia

DI
opublikowano: 30-09-2009, 10:08

Polscy menedżerowie obawiają się utraty pracy oraz obniżenia zarobków z powodu kryzysu. I co robią? Obniżają efektywność pracy. U ponad połowy badanych wynosi ona zaledwie 60-70 proc. - wynika z  badania przeprowadzonego przez Diners Club Polska.

Uczestnikami badań Talent Club przeprowadzonego przez Diners Club Polska są osoby zajmujące najwyższe stanowiska w firmie oraz średni szczebel zarządzania. W tej grupie aż 46 proc. obawia się utraty pracy, w tym 36 proc. zakłada całkowitą stratę zatrudnienia. W poszczególnych grupach stanowiskowych najwięcej takich osób jest wśród prezesów i kierowników działów.

Rosną też obawy pracowników przed obniżeniem dochodów – przyznało się do tego 38 proc. badanych. Niemal co drugi – 49 proc. - respondent uważa, że spowolnienie gospodarcze nie wpłynie w żaden sposób na poziom jego zarobków. Natomiast 13 proc. respondentów w kryzysie gospodarczym dostrzega szansę na zwiększenie dochodów. Co ciekawe, spojrzenie na te wyniki poprzez pryzmat płci pozwala stwierdzić, że grupę tę stanowią w większości mężczyźni.

Respondenci przewidujący w najbliższym czasie obniżenie swych dochodów najczęściej obawiają się redukcji zarobków o 10-20 proc. Wśród badanych oczekujących zwiększenia dochodów większość spodziewa się 10-, 20-proc. podwyżek.

Z drugiej jednak strony z badań Talent Club wynika, że mimo panującego w Polsce kryzysu gospodarczego i dużych obaw przed utratą zatrudnienia, respondenci mają bardzo niską efektywność w pracy. „Jedynie 23 proc. z nich określiło efektywność na poziomie 100 proc. swoich możliwości i obowiązków. Z kolei u co drugiej osoby wynosi ona 60-70 proc. Natomiast 11 proc. badanych wskazało, że pracuje na pół gwizdka, a ich efektywność w pracy nie przekracza połowy ich możliwości. Badani przyznają jednak, że są skłonni do bardziej wytężonej pracy, gdyby ich działania miały przysłużyć się niwelowaniu zagrożeń ograniczających działalność firmy w czasie kryzysu. Taką deklarację złożyło aż 82 proc. respondentów” – mówi Anna Wilk z Uniwersytetu Wrocławskiego, ekspert programu Talent Club.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

„Niska efektywność w pracy oraz deklaracje o chęci jej zwiększenia, jeśli miałoby to poprawić kondycję firmy w czasie dekoniunktury gospodarczej, to dość niepokojący trend. Pozwala to na wysnucie wniosku, że badani są niedoinformowani co do wpływu ich pracy na działalność całego przedsiębiorstwa oraz szans na przezwyciężenie kryzysu. Drugą przeszkodą może być brak jasno postawionych celów dla menedżerów na poszczególnych stanowiskach, który składałby się na całościowy plan wyjścia firm z kryzysu obronną ręką” – mówi Marek Smolarz, dyrektor generalny Diners Club Polska, która stworzyła platformę www.talentclub.pl i udostępniła wyniki badań polskiej kadry menedżerskiej.

Badania Talent Club zostały poświęcone zarówno obawom respondentów wywołanych kryzysem, ale także zmianom, jakie spowolnienie gospodarcze przyniesie przedsiębiorstwom i karierze zawodowej.

Badanie zostało zrealizowane na grupie 171 osób. Respondenci to w 79 proc. osoby młode, nie przekraczające 40. roku życia. W tym 39 proc. to osoby na początku swojej drogi zawodowej - do 30 lat, a 40 proc. pomiędzy 31 a 40 rokiem życia. W grupie badanych występowała niewielka przewaga kobiet (53 proc.). Blisko połowa respondentów (47 proc.) to pracownicy polskich prywatnych firm. Aż 38 proc. badanych pracuje w firmach z kapitałem zagranicznym. Respondenci to przede wszystkim osoby na stanowisku specjalisty (36 proc.), menedżera (24 proc.) i kierownika działu (22 proc.). 11 proc. badanych stanowili pracownicy zajmujący najwyższe stanowiska w firmie, czyli prezesi (5 proc.), właściciele (5 proc.) oraz członkowie rad nadzorczych (1 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane