Kryzys omija przedsiębiorców z Zagłębia Dąbrowskiego

  • Marta Bellon
31-01-2013, 00:00

Firmy z tego regionu mają się dobrze, ale innowacje i społeczna odpowiedzialność biznesu są im obce.

Aż 71 proc. zagłębiowskich firm z sektora MSP nie musiało do tej pory redukować zatrudnienia, stanowisk, wynagrodzeń czy godzin pracy z powodu spowolnienia gospodarczego.

Zdecydowana większość (67 proc.) małych i średnich przedsiębiorców z Zagłębia Dąbrowskiego dobrze ocenia swoją sytuację finansową i optymistycznie patrzy w przyszłość. Tak wynika z badań przeprowadzonychprzez firmę Ottimaplus z Katowic i sosnowiecką Agencję Rozwoju Lokalnego. 41 proc. przebadanych firm stwierdziło, że w Zagłębiu Dąbrowskim są korzystne warunki dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Badania uwidoczniły też jednak niepokojące zjawiska.

Zdecydowana większość zagłębiowskich firm — 78 proc., przyznała, że nie przeznacza pieniędzy na działalność badawczo-rozwojową. Przedsiębiorcy nie mają też świadomości co do roli i zasad CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu — 621 respondentów nie zna i nie stosuje tych zasad.

MSP koncentrują się głównie na działalności operacyjnej, mniej — na innowacyjnej. Zaledwie 23 proc. badanych firm realizuje w ramach swojej działalności innowacyjne projekty. Do badania zaproszono firmy o profilu technologicznym. Wzięło w nim udział tysiąc mikro-, małych i średnich przedsiębiorców oraz 55 jednostek oświatowych.

W sektorze MSP w Zagłębiu Dąbrowskim największy udział mają firmy usługowe — 55 proc., firmy handlowe to 27 proc. ogółu podmiotów gospodarczych, a produkcyjne — 18 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Kryzys omija przedsiębiorców z Zagłębia Dąbrowskiego