Kryzys wyzwala potencjał

  • Materiał partnera
opublikowano: 12-01-2021, 17:34
aktualizacja: 13-01-2021, 09:29

Finaliści 18. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku z powodzeniem zdają pandemiczny test.

W finale tegorocznej edycji znalazło się 15 przedsiębiorców z 12 firm. Rywalizują w trzech kategoriach: Produkcja i usługi, Nowe technologie/Innowacyjność oraz Nowy biznes. Laureat nagrody głównej będzie reprezentował polską przedsiębiorczość podczas międzynarodowego finału EY World Entrepreneur of the Year w Monte Carlo w 2021 r.

– Mamy liczną reprezentację przedsiębiorców związanych ze zdrowiem, aktywnym stylem życia i poprawą jego jakości. To znak czasów – zauważa Marek Jarocki, audytor konkursu.

W butach lidera

Miniony rok jest oczywiście wyjątkowy.

– Nowa rzeczywistość wymagała przede wszystkim szybkich i zdecydowanych decyzji, odwagi w ich realizacji, ale też empatii i odpowiedzialności. Czas pandemii pokazał, jak ważna i złożona jest rola lidera – osoby, która potrafi sprawnie zarządzać organizacją i wie, jak zwycięsko wyjść z tej bezprecedensowej sytuacji – podkreśla Jacek Kędzior, partner zarządzający EY Polska.

Jacek Świderski, prezes firmy Wirtualna Polska Holding, przyznaje, że ostatni rok wiele zmienił w jego życiu zawodowym.

– Pojawiła się niepewność. Pracownicy skupiali się na najgorszych scenariuszach. Wówczas zacząłem nagrywać dla nich filmy, starając się pokazać rzeczywisty obraz naszej spółki, jej kondycję finansową itd. Choć pozostawaliśmy zamknięci w domach, paradoksalnie COVID-19 nas zbliżył. Mam nadzieję, że ta chęć wspierania się zostanie z nami już na zawsze – opowiada Jacek Świderski.

Igor Klaja, założyciel i właściciel sportowej marki OTCF, dodaje, że pandemia wymusiła zmiany w podejściu do zarządzania, z pozycji menedżera na lidera.

– Staram się inspirować ludzi do działania. Otaczam się specjalistami, którzy w określonych obszarach mają większą wiedzę ode mnie, a moją rolą jest scalanie ich kompetencji. Złożyłem też obietnicę, że nie zwalniamy ludzi i jej dotrzymałem. W 2020 r. jako jedni z nielicznych w retailu uzyskaliśmy wynik na plusie. To ogromny sukces – mówi Igor Klaja.

Ewa Chodakowska, współwłaścicielka BeBio, podkreśla, że w dobie COVID-19 szczególnie ważne są działania społeczne.

– Wszyscy powinni dziś wspierać tych, którzy walczą o przetrwanie – zaznacza.

BeBio oraz pozostałe współtworzone przez nią firmy mają wspólny mianownik – promowanie zdrowego stylu życia i pozytywnych zmian.

– Odpowiadamy na potrzeby i dlatego byliśmy odporni na skutki pandemii. Ludzie zamknięci w czterech ścianach zaczęli dbać o aktywność fizyczną, dietę, odpoczynek. W efekcie odnotowaliśmy wzrosty. Wyjątkiem była dobroczynna marka z kostiumami kąpielowymi Mission Swim, ale zareagowaliśmy i wprowadziliśmy nową kolekcję home wear. Wyprzedała się błyskawicznie – opowiada trenerka.

Bez zwolnień

Leszek Gierszewski, założyciel i prezes Druteksu, producenta stolarki okienno-drzwiowej, przyznaje, że 2020 r. był bardzo dobry.

– Cały czas odczuwamy duży popyt na nasze produkty, w związku z tym inwestujemy w rozwój biznesu – opowiada Leszek Gierszewski.

Drutex, obecny w różnych zakątkach świata, opiera się na dużej sieci dealerów. Zatrudnia ok. 3,9 tys. pracowników.

– W czasie lockdownu nikogo nie zwolniliśmy, a rekrutowaliśmy kolejne osoby – zapewnia szef Druteksu.

Jacek Sarnowski z firmy Porta KMI, producenta drzwi, również przyznaje, że 2020 r. był niezły. W czasie lockdownu społeczeństwo rzuciło się do odświeżania swoich „M”. Popyt nakręcają też programy TV pokazujące remonty mieszkań. W efekcie Porta KMI cały czas inwestuje, średnio 30–60 mln zł rocznie.

– Poprawiamy wszystko, co się da – od technologii po marketing – przekonuje Jacek Sarnowski.

Pandemiczny test zdał TIM, spółka zajmująca się dystrybucją artykułów elektrotechnicznych.

– Gdy w marcu 2020 r. ogłoszono lockdown, w ciągu 2–3 dni przeszliśmy na pracę zdalną. Poprawiliśmy efektywność, zwiększyliśmy też zatrudnienie. W 2020 r. osiągnęliśmy 935 mln zł przychodów, o 17 proc. więcej r/r. – wylicza Krzysztof Folta, prezes TIM SA.

Do tej sytuacji był przygotowany od dawna. Jedną z jego najbardziej zaskakujących i bardzo trafnych decyzji była całkowita zmiana modelu biznesu po 25 latach jego rozwoju.

– W 2014 r. zlikwidowałem 25 oddziałów tradycyjnej hurtowni elektrycznej, przechodząc na sprzedaż online. Cyfryzacja i digitalizacja w kolejnych latach pomogły nam szybciej się rozwijać – przekonuje Krzysztof Folta.

Zagraniczne podboje

Lockdown zadziałał na korzyść Ministerstwa Dobrego Mydła (MDM), generującego obroty na poziomie 120 proc. r/r.

– W pierwszej linii zabezpieczałyśmy naszych pracowników. To był duży wysiłek – zaznaczają Anna Bieluń i Urszula Ośmiałowska, założycielki Bieluń & Bieluń, prywatnie siostry. Spółkę utworzyły sześć lat temu. Oprócz klientów indywidualnych pozyskały prawie 150 partnerów handlowych. W negocjacjach nie idą na ustępstwa. Odrzuciły np. propozycję współpracy z dużymi markami sieciowymi.

– Mamy inny charakter działalności – kwitują zapowiadając utworzenie nowej marki na rynkach zagranicznych.

Z impetem rozwija się również założona w 2011 r. 4KRAFT, właściciel marki Kinderkraft specjalizującej się w produktach dla dzieci.

– Duża część oferowanych produktów nam się nie podobała. Doszliśmy do wniosku, że możemy zrobić to lepiej – wyjaśniają współwłaściciele firmy: Leszek Krysieniel i Arkadiusz Kozak.

Dziś ich przychody co roku puchną o kolejne 100 proc. Jednym z kluczy do sukcesu jest w ich przypadku m.in. „testowanie” nowych pomysłów razem z dziećmi pracowników firmy.

– Dzięki temu poprawiamy funkcjonalność naszych rozwiązań – twierdzą biznesmeni.

Firma jest obecna w większości krajów europejskich i szuka szans na nowych rynkach.

Testy są ważne również dla Michała Mikulskiego, prezesa firmy EGZOTech, specjalizującej się w produkcji robotów rehabilitacyjnych i elektromiografii. Spółka zaopatruje placówki medyczne w unikalne roboty neurorehabilitacyjne. Największe wyzwania w tej branży?

– Weryfikacja potrzeb rynku przed wydaniem milionów na rozwój produktów. My przed pierwszą inwestycją długo prowadziliśmy badania i konsultacje z fizjoterapeutami. Dopiero później przystąpiliśmy do przedsięwzięcia – opowiada Michał Mikulski.

– Dziś nie ma innych robotów sterowanych elektromiografią. Jesteśmy unikatowi, co pozwala nam pozyskiwać nowych klientów na całym świecie – przekonuje prezes EGZOTechu.

Duże plany

Zanim powstał Columbus Energy, spółka skoncentrowana na zielonej energii, jej założyciel i szef Dawid Zieliński próbował rozkręcać różne biznesy. Bezskutecznie. Jednak się nie poddał. Wyciągnąwszy naukę z doświadczeń, z partnerem finansowym u boku – Januarym Ciszewskim, w 2014 r. wkroczył na rynek OZE. Tym razem się udało: rok później w spółce pracowało już kilkadziesiąt osób. W kolejnych latach, Columbus Energy zajął pozycję lidera w panelach fotowoltaicznych. Z czasem wzbogacił ofertę o instalację pomp ciepła, przejął Nexity (elektromobilność), a także wykupił 20 proc. udziałów w Saule Technologies (perowskity). I zamierza dalej inwestować.

Z kolei GlucoActive koncentruje się na technologiach medycznych dla chorych na cukrzycę. Firma opracowała bezinwazyjny glukometr, który ma trafić na rynek w 2022 r. Choć projekt już przyciągnął prywatnych inwestorów, Robert Stachurski, prezes GlucoActive, nie chce budować bańki spekulacyjnej.

– Dotychczas skonsumowaliśmy zaledwie 2,5 mln zł i nadal staramy się być efektywni kosztowo. Nasz zespół to 28 pracowników, z których ci kluczowi mogą liczyć nie tylko na wynagrodzenie pieniężne, lecz również np. na udziały w spółce – opowiada Robert Stachurski.

Firma w pierwszej kolejności stara się o certyfikację medyczną na rynek europejski, a następnie Kanady i USA.

Nicole Sochacki-Wójcicka i Jakub Wójcicki, małżeństwo lekarzy, założyciele firmy Roger Publishing, rozwijają działalność e-commerce za pośrednictwem social mediów. Zaczęli tworzyć produkty w odpowiedzi na zapotrzebowanie obserwatorów na Instagramie oraz swoich pacjentów. W ten sposób powstały np. koszule porodowe czy segregator ciążowy. W sumie ponad 200 autorskich pomysłów. W 2020 r. zrealizowali 270 tys. zamówień w Polsce, ale przymierzają się do stworzenia nowej „eksportowej” marki, celując w rynki niemiecki, brytyjski i amerykański.

Finaliści 18. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku
Kategoria „Produkcja i usługi”

• Leszek Krysieniel, Arkadiusz Kozak – 4Kraft

• Ewa Chodakowska – BeBio

• Leszek Gierszewski – Drutex

• Igor Klaja – OTCF

• Jacek Sarnowski – Porta KMI Poland

Kategoria „Nowe technologie/Innowacyjność”

• Dawid Zieliński – Columbus Energy

• Michał Mikulski – EGZOTech

• Krzysztof Folta – TIM

• Jacek Świderski – Wirtualna Polska Holding

Kategoria „Nowy biznes”

• Urszula Ośmiałowska, Anna Bieluń – Bieluń & Bieluń

• Robert Stachurski – GlucoActive

• Nicole Sochacki-Wójcicka i Jakub Wójcicki – Roger Publishing

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane